Webmaster: Frans Hoppenbrouwer - Modelvliegclub IKARUS - Tubbergen

Een Huckepack maken.
( Auteur: Wil Gipman )
Wat is een "Huckepack" ?

Een Huckepack is een voorziening, die op een motorkist gemaakt kan worden om daarmee een zwever mee "op de rug" omhoog te brengen en dan op hoogte "af te werpen".
De voorziening bestaat uit een soort juk dat met elastieken op "de rug" van de motorkist wordt bevestigd en daarop wordt dan weer de zwever bevestigd, ook met elastieken, maar deze elastieken kunnen op afstand via een servobediening aan de achterzijde worden ontkoppeld.
Het handige van de hieronder beschreven Huckepack zit 'em in het simpele maar zeer doelmatige ontkoppelmechanisme via een hevel.

Op afbeelding 2 zijn een tweetal Huckepacks afgebeeld. Deze "jongens" hebben inmiddels al heel wat zwevers omhoog gebracht.

Eerst een tekening maken (afb. 3)

Het eerste wat we moeten weten is op welke motorkist we de Huckepack willen plaatsen, zodat we de onderzijde passend op de vleugel kunnen maken.
In onze bouwbeschrijving hebben we de "Progo" gekozen, maar het mag natuurlijk ieder ander "power"-model zijn, zoals bijvoorbeeld de op afbeelding 1 getoonde "Big Lift".
De Huckepack bestaat in hoofdzaak uit een tweetal multiplexplankjes (6 mm dik), verbonden door 2 beukenhouten pennen van rond 8 mm. Door deze pennen wat laag te plaatsen (niet te laag i.v.m. de stevigheid) kunnen ook zwevers met een grotere rompbuik vervoerd worden. Om gewicht te sparen zijn in de multiplexplankjes uitsparingen gezaagd.


De vleugels van de te vervoeren zwever moeten "iets" schuin naar beneden gericht staan ten opzichte van de motorkistvleugels, om te voorkomen dat er teveel lift ontstaat tijdens het vliegen van de combinatie. Houd voorlopig de voorzijde van de Huckepack zo'n 2% lager aan dan de achterzijde. Het is eventueel later altijd nog aan te passen.
Te veel lift verlaagt de snelheid en kan leiden tot onverwacht overtrekgedrag. Het is trouwens altijd een goede zaak om niet te langzaam te willen vliegen. Houd altijd een redelijke snelheid aan.

De "ontkoppel"-servo

De servo is in een plaatje gevouwen blik gemonteerd (zie afb. 4). Daarvoor is de servo op het blik gelegd en zijn met een kraspen de omtrekken afgetekend. Na wat vouwwerk hebben we een eenvoudige houder gemaakt (zie afb. 5). De servo wordt op een plaatje 3 mm triplex gemonteerd en dit plaatje zit weer vast aan de zijkanten van de Huckepack met hoeken van 2 gevouwen blikplaatjes.
Denk bij het monteren dat de M3 schroefjes niet op het vleugel profiel komen! Het triplexplaatje dus 3 mm vanaf de Huckepack-onderkant monteren.
Natuurlijk kan men ook een originele servo houder gebruiken, maar zelf maken is leuker en bovendien goedkoper!
Op de tekening kun je goed zien, dat de servo twee stalen pennen aanstuurt, die gelijktijdig in- of uitschuiven. Bij het inschuiven worden de hevels aan de zijkanten ontgrendeld en schieten de elastieken van de zwever los. De 2 mm stalen pennen zijn in de modelbouwwinkels verkrijgbaar, maar ze kunnen eventueel ook van fietsspaken worden gemaakt (hoewel dat staal wat zachter is en dus wat eerder kan verbuigen).

De stuurhevels aan de zijkanten van de Huckepack

Natuurlijk kun je de standaard nylon fabriekshevels gebruiken, maar deze hevels zijn ook eenvoudig zelf te maken van printplaat (afb. 6). Kijk daarvoor ook maar eens naar de tip "Stuurhevels zelf gemaakt".
De niet haakse hevels worden uit lekker stevige printplaat gezaagd en in het draaipunt voorzien van een messing busje aan weerskanten gesoldeerd en getapte M3 draad er in. Er hoeven dan alleen nog maar een aantal M3-boutjes in de Huckepack gemonteerd te worden en de hevels er op te draaien.
Om de hevels tegen te ver doordraaien te beschermen, zijn er 4 nokken gemonteerd. Deze nokken zijn ook weer M3-boutjes met moer, en er is over de draad een stukje rubber geschoven.
De onderste nok zit vrij van de hevel in vergrendelde stand. De bovenste nok zit rechts onder het draaipunt van de hevel, en zorgt dat de hevel niet kan doordraaien.
Op later gebouwde Huckepacks zit er aan de onderste hevel een klein veertje, die er voor zorgt dat na ontkoppelen de hevels direct na ontgrendelen weer kunnen worden vergrendeld. Zo kan er na de landing direct weer een nieuwe zwever onder de elastieken worden gespannen.

Aansturing ontkoppeling

Op de ontkoppel-servo kan naar keuze een ronde of rechte hevel worden gemonteerd. De servo wordt in het midden tussen de Huckepack-helften geplaatst. Een dunne ingekorte fietsspaak kan prima dienst doen als stuurstang. Hieraan zijn kwiklinks gesoldeerd, maar als alternatief kan de spaakknop gebruikt worden (afb. 7 en 8). Ook tussen de hevels gebruiken we stevige draadstangen met kwiklinks.
Probeer altijd eerst of via handmatige bediening de hevels niet vastlopen.
Nadat alle hevels zijn gemonteerd sluiten we de servo aan op een schakelkanaal. In de middenstand van dat kanaal moeten de hevels beide nog 2 mm zijn geblokkeerd door de spaken. En op dat punt zagen we dus de overtollige spaak weg en vijlen eventuele bramen weg. Schakelen we nu de laatste stand verder, dan kunnen de hevels pas gaan draaien.
Het ontkoppelmechanisme is dus eenvoudig in zijn werking: zodra de spaken worden ingetrokken worden de onderste hevels niet meer geblokkeerd en gaan draaien door de trekkracht van het elastiek op de bovenste hevels. De bovenste hevels kunnen nu immers vrij draaien en de elastieken waarmee de zwever op de Huckepack is bevestigd schieten los en... de zwever is vrij!
Zorg er overigens voor dat de bovenste hevels niet boven de Huckepack uitsteken.

Servobelasting

Als de hevels zijn vergrendeld, wordt de servo niet belast! Om te testen of alles goed werkt kan men een plaat triplex als testvleugel op de Huckepack onder de (postbode)elastieken vastzetten. Til vervolgens de triplexplaat een stukje op en gebruik het schakelkanaal op de zender. De Huckepack moet alleen bij de uiterste stand van de schakelaar recht naar onderen vallen.
In de praktijk kan men voor de eerste start met een zwever op de Huckepack de zwevervleugels direct naast de Huckepack wat optillen tot het motormodel net van de grond is. Test weer via het schakelkanaal. Het motormodel moet dan weer keurig op zijn wielen vallen!

Alles testen voor het starten

Zowel de bestuurder van het motormodel, als de bestuurder van de zwever, moeten bij elkaar controleren of alle knuppels in de goede stand staan. Het wil nog wel eens voorkomen dat men bij computerzenders die meer modellen in het geheugen kunnen opslaan, niet het juiste model in de zender wordt gekozen. Zo'n simpele vergissing kan grote gevolgen hebben!
Dus: altijd weer controleren.

Vergeten de ontkoppelservo van de Huckepack aan te sluiten

Dat mag natuurlijk niet kunnen gebeuren na een goede test. Maar mocht men er achter komen dat het afwerpen van de zwever niet lukt... geen paniek, ga rustig weer landen met de zwever er op!
Denk altijd aan voldoende snelheid bij het starten en landen. Bij het "hengelen" en "uitmergelen" van een model bij de landing ontstaat vaak de meeste schade: geen luchtstroom langs de roeren betekent dan geen reactie op de stuurknuppel, al buig je de knuppel krom!

Het omhoog brengen van zwevers is heel leuk werk. En de velen die een zwever bouwden en daarna genieten van het gemak omhoog in de thermiek te worden gebracht, zouden er eens aan moeten denken om 1 Euro te betalen aan de "omhoogbrenger"! Dan kan die weer brandstof kopen en blijft iedereen tevreden!

Veel plezier met het bouwen van de Huckepack en het vliegen er mee.



Wil Gipman.



Terug naar het TIPS-overzicht