![]() |
Elektromotor nat laten inlopen ( Auteur: Wolter Stoelwinder ) |
![]() |
Speed 400 elektromotor![]() Ik heb dit ook altijd gedaan met nieuwe motortjes. Het is belangrijk, net als bij een brandstofmotor, dat een elektromotor in moet lopen. De koolborstels moeten zich nog vormen. Goed gevormde koolborstels zorgen voor een beter contact en daardoor een lager verbruik van stroom. Aangezien we niet een grote stroombron meenemen naar boven is zuinigheid troef bij het elektrovliegen. Tot voor kort liet ik mijn Speed 400 motortjes inlopen op 2 Volt / 3 Ampère. Het grote probleem daarbij was, dat dit verschrikkelijk lang duurde en het resultaat was ook niet altijd bevredigend. Het is overigens wel een beproefde manier en is zeker noodzakelijk. Niet goed ingesleten koolborstels veroorzaken een waar spervuur in de motor. En nog altijd geldt de regel: waar vuur is, is hitte. Met name de hitte is voor de magneetjes in de motortjes dodelijk. Via Internet leerde ik een andere methode kennen. Een "Herr" uit Duitsland, die al jaren onderzoek doet met elektromotoren, had wel een heel lugubere oplossing: laat uw speed 400 elektromotor NAT inlopen. Oké, toegegeven, ik had eerst ook zoiets van: dat kan toch niet? Maar het kan wel, als u zich maar aan een aantal zeer belangrijke zaken houdt. Het geheim zit hem in het soort water. Geen leidingwater gebruiken, want dat zal voor veel vuurwerk zorgen. Haal een fles gedestilleerd water bij de garage of ander verkooppunt. De proef op de som Natuurlijk heb ik het eerst even zelf uitgeprobeerd. En ik kan zeggen, het werkt! Eerst heb ik een traditioneel ingelopen Speed 400 motor (met ring) op de proefbank gezet. Meetresultaat met Graupner 6x3 klapprop: 8,5 Volt -- 13.100 t/min -- 4,3 Ampère De tweede nieuwe motor liet ik NAT inlopen. Resultaat was bij gelijke opstelling als hierboven: 8,5 Volt -- 13.400 t/min -- 3,9 Ampère ! ! ! Benodigdheden Aan de slag Omdat ik net op tijd ontdekte dat het water nog kleine vlokjes bevatte, raad ik aan om het water eerst door een filter te laten lopen. Doe in beide bekers ongeveer een halve liter gefilterd water. Het mag gerust meer zijn. Zorg er wel voor dat de bekers niet te smal zijn. Dek nu beide bekers met folie af en laat die een paar uur staan. Er kunnen namelijk luchtbellen in het water zitten en lucht is een "geleider" van stroom. Giet daarom ook altijd heel voorzichtig, om luchtbellen te voorkomen. De afdekfolie is tegen stof. Ook stof is een geleider van stroom. Pak nu de motor met reeds bevestigde plus en min draad en hang die op de kop in het midden van de eerste beker. Zorg dat het asje niet de bodem raakt en dat de motor geheel onder water hangt. Dek de beker weer af met folie. Sluit vervolgens de motor aan op 8,5 V en circa 6,5 A. Wie geen speciaal gereedschap heeft kan ook een 7 cellen accu van minimaal 1700 mAh gebruiken. Nadeel hiervan is dat de accu gedurende de inloop leegloopt en daardoor geen constante energie bron is. Zorg bij gebruik van 7 cellen pakketten dat u twee volle pakketten klaar hebt liggen. Even voor de duidelijkheid: Geen prop op de motor zetten voor het inlopen, dat is niet gewenst. Laat de motor direct op volle toeren draaien gedurende 3 minuten. Als het goed is zult u eerst veel vonken in de motor zien. (daar is de doorzichtige beker voor) Na ongeveer 3 minuten zal dit minder worden. Stop de motor en hang de motor nu in de tweede beker met water en dek die weer af met folie. Als het goed is, dan is het water in de eerste kom nu grijs van kleur (door slijpsel van koolborstels) en behoorlijk warm. Het slijpsel van de koolborstels is ook een geleider van stroom!!! In de tweede beker de motor weer starten op vol toeren gedurende 1 minuut. Hierna even een minuut stoppen en daarna nog drie keer deze minuut looptijd met rustpauze herhalen. Voor een Graupner Speed 400 staat ongeveer 7 minuten inlooptijd met de "natte" methode. Er zijn andere merken motoren die minder tijd nodig hebben. Let daarom steeds op de koolborstels in de motor tijdens het inlopen. Mocht het zijn dat u nog geen 7 minuten totaal hebt gedraaid, maar er zijn geen of nauwelijks vonkjes meer zichtbaar, dan kunt u ook stoppen. Het water zorgt er voor dat de motor goed gekoeld wordt tijdens het nat inlopen. Slijpsel zal met het water worden afgevoerd. Op die manier zal er geen inbranding plaatsvinden. Veel succes! Wolter Stoelwinder ![]()
![]() |