© Webmaster: Frans Hoppenbrouwer - Modelvliegclub IKARUS - Tubbergen

Tabel: motor - vleugel - gewicht
( Gevonden in modelvliegliteratuur )
Tabel:

Om een motorkist de lucht in te krijgen is een motor met voldoende vermogen nodig. Het zal duidelijk zijn dat een te zwaar model, of een te groot model niet zal opstijgen met een te kleine motor. Om een indicatie te geven van de benodigde cilinderinhoud voor een model met een bepaald vleugeloppervlak en gewicht is onderstaande tabel bedoeld.
Er wordt daarbij uitgegaan van motormodellen (dus geen zwevers) met slechts één (tweetakt)motor, in standaarduitvoering en standaard brandstof (5% nitro).

Cilinderinhoud
van motor
Totaal vleugel-
oppervlak
Totaal gewicht
van het model
0,8 cm3 14,0 dm2 360 - 480 g
1,5 cm3 22,5 dm2 420 - 600 g
2,5 cm3 31,5 dm2 600 - 1000 g
3,5 cm3 34,0 dm2 1000 - 1500 g
5,0 cm3 35,0 - 38,5 dm2 1500 - 2250 g
6,0 cm3 38,5 - 45,5 dm2 2000 - 2800 g
6,5 cm3 45,5 - 50,0 dm2 2500 - 3000 g
8,5 cm3 50,0 - 56,0 dm2 2800 - 3500 g
10 cm3 56,0 - 65,0 dm2 3000 - 4000 g


Vergeet niet het gewicht van je ontvanger, servo's en accu mee te tellen in het totaalgewicht van je model.
(En ook de motor heeft een eigen gewicht .....)



Frans Hoppenbrouwer.



Terug naar het TIPS-overzicht