![]() |
Vliegen met een sleeplint ( Auteur: Wil Gipman ) |
![]() |
![]() In de jaren dat mijn Progo van Robbe nog leefde, heeft de Progo veel mee gemaakt! Naast het torsen van een Huckepack, en het omhoog brengen van 5 zwevers met 200 cc brandstof … heeft zelfs de 10cc Webra goed zijn best moeten doen. Maar bij modelvlieg-demo's heeft het slepen van een kleurrijk lint velen verrast omhoog doen kijken, vooral omdat dat lint zich plotsklaps vanuit het model in de lucht pas ontrolt..... De sleephaak De sleephaak is gemaakt uit een blokje aluminium (zie afb. 1). De tekening spreekt voor zichzelf… maar controleer eerst de afstanden die een stuurhevel op de servo afgelegt! Kloppen die met de gegeven afmetingen? Corrigeer zo nodig de maten op de tekening. ![]() Het is gemaakt van 5 kleuren nylon haarlint: rood, wit, blauw, oranje, groen (zie afb. 2). De totale lengte van het lint bedraagt 40 meter, en heeft een breedte van 40 mm. In het begin van het sleeplint is een beugel van koper genaaid. Daaraan zit een wartel, die bij vissers vaak in de nylon vislijn is opgenomen. Om het opgerolde lint (afb. 4) zit 1.5 meter metseldraad en aan het eind van die draad zit weer een beugeltje, dat vrij in de sleephaakstand 3 past. Een elastiek zit achter het lint vast aan de romp, en wordt over de rol heen getrokken. Aan het elastiek zit weer een beugeltje van koperdraad en wordt vastgezet in de eerste inkeping van de sleephaak. ![]() ![]() De servo in de romp De servo zit rechtop gemonteerd in de romp. De stuurhevel zit zo hoog mogelijk. Als ontkoppelpin is een stukje kunststof binnenkabel gebruikt, met binnenin een staaldraadje. De binnenkabel is in een kogelkwiklink gedraaid. Vliegen met het lint Het opgerolde lint wordt met het beugeltje, dat aan het touw zit, in stand 1 vergrendeld. Vervolgens gaat het elastiek met het beugelje in de 2e inkeping en wordt vergrendeld. Zodra het model op veilige hoogte is gekomen schakelt men naar de middenstand van het schakel kanaal. Het elastiek schiet los, en de rol zal rustig helemaal afrollen. Nu kunnen er allerlei figuren worden gevlogen, waarbij je het niet te gek moet maken natuurlijk! Na de demonstratie vliegen we laag over het veld en ontkoppelen het lint op een veilige plaats. ![]() Als je evenveel plezier met het lint hebt ondervonden als ondergetekende … en anderen ook hebt doen opkijken, dan is deze tip een uitdaging, die de moeite waard is! Nog even een tekening van het opgerolde lint onder de romp van het vliegtuig en dan kunnen er bijna geen onduidelijkheden meer zijn (afb. 5). Veel vliegplezier, veilige starts en landingen gewenst door Wil Gipman. Wil Gipman. ![]() |