![]() |
Wielvelgen zelf gemaakt ( Auteur: Wil Gipman) |
![]() |
![]() Velgen van een landingsgestel krijgen het vaak zwaar te verduren! Door harde landingen, maar ook door uitdroging van het kunststof (uv-straling), komen al gauw de eerste scheuren of zelfs breuken. De rubber banden zijn dan vaak nog in prima staat. Het is jammer om die weg te gooien en dus gaan we zelf velgen maken, van aluminium. Een draaibank Velen van ons zullen zelf geen draaibankje hebben. Maar meestal is er binnen de club altijd wel één zo'n klusjesbaas, die dat kan verzorgen. Neem een dikwandige aluminiumplaat en draai daar de velgen uit volgens het principe van afbeelding 1. Zoek een bij het wiel passende (dunwandige) binnenbus en maak deze op "lengte". In ons voorbeeld is voor de binnenbus een messing afvoerpijp genomen met een diameter van 30 mm. Deze past goed in ons rubberwiel met een buitendiameter van 110 mm. Die binnenbus moet strak in de rubber band passen en de inwendige maat bepaalt ook de de maat van de aan de velg gedraaide "borst", waar de binnenbus precies omheen moet passen (zie afb. 1). De schuinte van de binnenzijde van de velg wordt bepaald door de bandgrootte. Zijn de assen van de landingsgestelpoten bijv. 5 mm, dan maken we een messing busje, inwendig 5 mm in de gedraaide velgen. De bevestiging van de velgen Zodra de beide velghelften gedraaid zijn worden ze tijdelijk met een 5 mm schroef tesamen op een houten ondergrond geschroefd. Met behulp van een gradenboog tekenen we om de 60 graden de plaats af waar 3 stuks M3 (of M4) boutjes moeten komen. Zorg er voor, dat de gaten binnen de binnenbus komen te vallen! Met de boorstandaard boren we de drie gaten door beide velgen tegelijk. Merk de velgen even, zodat je altijd dezelfde gaten tegenover houdt. Voor de drie boutjes, die de velghelften straks aan elkaar koppelen, kunnen we kiezen uit twee mogelijkheden:
![]() Het uiteindelijk resultaat zie je op afbeelding 2, met dank aan mijn zwager Willy Peters, die de velgen voor mij heeft gedraaid. Het zal duidelijk zijn, dat deze oplossing vooral bedoeld is voor de grotere modelvliegtuigen. Voor de kleinere wielen zal een velgenpaar als één geheel gedraaid en in de rubber band gedrukt kunnen worden. ![]() Om de onderlinge positie van de velgen tijdens het monteren in de band precies gelijk te krijgen kunnen we binnenbus en velgen t.o.v. elkaar fixeren. Maak daarvoor in de borstranden een uitsparing met een boortje en in de binnenbus een klein inkepinkje, die iets naar binnen wordt gebogen (afbeelding 3). Moeiteloos monteren is het gevolg. Succes met deze oersterke wielvelgen! Wil Gipman ![]() |