December 2013: Eerst wordt uit de tempexplaat een tweetal vleugelhelften gesneden door de gloeidraad van de snijbeugel langs twee haakse geleiders te voeren. De loden gewichten zorgen ervoor dat de schuimplaat niet verschuift.
|
December 2013: De beide vleugelhelften zijn gesneden en er blijft nog een reststrook over. Later zullen de vleugeluiteinden schuin afgesneden worden, maar eerst moet het profiel gesneden worden.
|
December 2013: Eerst wordt de onderkant van het vleugelprofiel gesneden. De mal is van 4 mm triplex gemaakt.
|
December 2013: Vervolgens wordt de vleugelplaat op de snijtafel gelegd, verzwaard met loodplakken, de trekdraden en stroomdraden worden aangesloten, een 500 gram gewicht aan de trekbalk gehangen en ... snijden maar!
|
December 2013: Het snijden is nog niet helemaal vlekkeloos gegaan, want er zit nog een licht ribbeltje in het profiel, maar voor een eerste poging toch niet onaardig.
|
December 2013: Als dan ook het onderprofiel gesneden is ziet het totaal er als volgt uit met uiteraard in het midden het gewenste vleugelprofiel. De ailerons worden apart gesneden of van balsa gemaakt.
|
December 2013: Vervolgens worden de uiteinden schuin afgesneden.
|
December 2013: En zo komen ze dan straks aan elkaar...
|
Inmiddels zijn de EPP-platen ook aangekomen en kunnen we dus met het "echte werk" aan de slag. Maar de tempexprofielen zijn te mooi om weg te gooien, dus ga ik die met een vuren hoofdligger verstevigen, met 1,5 mm balsa beplanken en met oracover bekleden, zodat ook hieruit een Ikarus-Swift ontstaat.
Het profiel zal door de beplanking wel 3 mm dikker worden, maar de S-slag blijft bewaard, dus ik verwacht geen grote verschillen in vlieggedrag, maar dat merken we straks vanzelf wel. We laten ons verrassen...
Voor de bouw van deze "tempex-balsa-Swift" is vanaf hier een aparte fotoreportage gemaakt.
Wil je zien hoe ik die balsa beplankte Swift-variant verder heb afgebouwd, kijk dan hier...
|
En dan nu weer verder met de EPP-swiftjes:
|
December 2013: EPP ziet er zo op het oog hetzelfde uit als tempex, maar bij het beetpakken merk je direct dat het ander materiaal is: elastischer, taaier en iets zwaarder.
Allereerst wordt één EPP-plaat zo voordelig mogelijk opgedeeld in 4 stuks halve Swift-vleugels, 2 smalle strookjes en een reststrook.
De smalle strookjes dienen om de vleugelhelften met 1,5 cm te verlengen, want de EPP-platen zijn standaard 58,5 cm breed en dat is net die 1,5 cm te kort voor onze Swiftjes.
|
Februari 2014: Na enige weken oponthoud weer verder met het EPP-schuimsnijden. Omdat EPP vrij taai is heb ik de snijdraad wat strakker gespannen en de stroom ook wat hoger ingesteld. Het resultaat is direct goed te noemen. Er komt een fraaie eerste vleugelhelft tevoorschijn en ook de andere vleugelhelft lukt goed.
Nu de volgende 18 vleugelhelften nog voor negen geïnteresseerde clubleden. Ik kan wel een bedrijfje beginnen!
|
Februari 2014: De EPP-platen zijn hier allemaal al op vleugelafmetingen pasgesneden (de stapel op de achtergrond). Op de voorgrond de twee reeds gesneden vleugelprofielen voor de eerste "test-swift".
|
Mei 2014: Na ruim twee maanden oponthoud krijgt het eerste EPP-schuimvleugeltje vorm: de vleugelhelften zijn afgeschuind, aan elkaar gelijmd en voorzien van de beide vertikale kielvlakken.
De motoropzet is van 4 mm triplex gemaakt, het resultaat van ijverig figuurzagen.
|
Mei 2014: Aan de onderzijde is een 50 cm lange carbon verstevigingstaaf ingelijmd. De groef wordt met een soldeerstift langs een lineaal ingebrand.
De ailerons zijn met een 2 cm brede oratex-strook met epoxy aan de vleugel gelijmd. Dat zit heel stevig vast en scharniert prima.
|
Mei 2014: Het EPP is natuurlijk ook van een kleurtje te voorzien.
Op de rechthoekige proefstukjes is dat gedaan met de goedkope acryl-spuitbussen van Action (ik kocht ze daar voor € 1,79 per stuk), maar het kan ook gewoon met Oracover (wel m.b.v. een katoenen doek aanbrengen).
|
Mei 2014: De ruwige oppervlaktestructuur van het EPP blijft van dichtbij natuurlijk wel zichtbaar, maar van enige afstand spreken de kleuren heel overtuigend:
- het bovenste proefstuk met acryl spuitverf
- de onderste met oracover
|
Mei 2014: De Swift is hier voorzien van stroken glasvezeltape ter versterking van het EPP.
Links ernaast liggen alle onderdelen van de "set-up" van het model zoals Paul Weierink van onze club dat heeft geadviseerd (zie gegevens aan het begin van deze pagina).
|
Op 28 mei 2014 is er een demonstratieavond voor onze vliegclub georganiseerd, waarop het vleugelsnijden stap voor stap uitgevoerd is.
Geïnteresseerden kunnen daarvan een fotoreportage bekijken.
|
Juni 2014: Van de overige 9 swiftjes zijn hier de ailerons en de "oortjes" gesneden. Nu de hoofdvleugels nog...
|
Juni 2014: Het resultaat van 4 middagen vleugelhelften snijden. Nu nog de schuine afsnijdingen, zoals de bovenste vleugelhelft op de linker stapel, en dan kunnen de helften aan elkaar gelijmd worden.
|
Juni 2014: Een bescheiden afvalbergje.
|
Juni 2014: De vleugelhelften zijn hier al aan beide uiteinden afgeschuind.
|
Juni 2014: De berg afval wordt zo langzaam aan wel wat groter...
|
Juli 2014: Clubgenoot Jaap Greve maakt op zijn PC een CAD-prentje van 10 motorsteuntjes.
|
Juli 2014: En hier worden ze uitgefreesd. Mooi, hè?!
|
Juli 2014: Klaar is Kees (in dit geval: Jaap!).
|
Juli 2014: De vleugelhelften zijn aan elkaar gelijmd en de sleuven voor de koolstofstaven met een soldeerbout langs een stalen lineaal ingebrand.
|
Juli 2014: Als alle koolstofstaven zijn ingelijmd wordt vervolgens het met glasvezel versterkte tape aangebracht, op zowel onder- als bovenkant.
|
Juli 2014: Drie inmiddels klaar, nog zes te gaan.
|
Juli 2014: Als alle 9 swiften zijn "getaped" krijgen ze hun oortjes aangelijmd.
|
Juli 2014: Tien paar stuurstangetjes met een kort geleidehulsje in het midden en een schuif/klem-verbinding aan de servozijde.
De roerhoorntjes zijn van dun vliegtuigtriplex gesneden.
|
Juli 2014: Alle ailerons zijn aangelijmd met Oratex (de textielversie van Oracover) als scharnierband d.m.v. epoxy-lijm.
Een hele vloot bij elkaar. De voorste is mijn eigen exemplaar met de servo's aan de bovenzijde.
|
Juli 2014: En zo krijgen de andere 9 clubleden hun Ikarus-Swift aangeboden: het kant en klare model, een korte handleiding op A4 en twee los bijgeleverde stuurstangetjes.
|
Augustus 2014: In mijn eigen exemplaar zijn hier met mes en soldeerbout uitsparingen in het schuim gemaakt voor regelaar, ontvanger en lipo. De servosnoertjes moeten nog ingekort worden.
|
Augustus 2014: Hier zijn alle onderdelen netjes in het schuim opgenomen, inclusief de ingekorte servosnoertjes.
|
Augustus 2014: En dan is mijn eigen Ikarus-swift eindelijk vliegklaar, met lekkere blitse kleurtjes.
Het zwart en neonrood is aangebracht met acryl spuitbussen (verkrijgbaar bij Action voor rond de 2,- Euro: Spectrum, nitro-celluloselak). Het geel is gewoon oracover met de strijkbout en katoenen lap aangebracht.
Deze kleurgeving kost wel 20 gram meer gewicht en er moet ook nog 15 gram lood in het neusje gestopt worden. Verder nog wat grammen voor de 4 verlichtingsleds, klittenband en epoxylijm, waardoor het model nu 380 gram weegt, all in.
|
Augustus 2014: Tot slot worden er nog 4 verlichtings-ledjes ingebouwd: een rode en een groene aan de voorkant en twee witte aan de achterkant.
|
Augustus 2014: Aan de onderkant zijn de felle ledjes beter te zien, gewoon parallel aan de 3s-lipo verbonden.
|
Augustus 2014: Aan de achterkant zitten twee felle witte ledjes.
|
Augustus 2014: Als je daar recht inkijkt zijn ze gewoon verblindend.
|
Augustus 2014: Aan de onderzijde is te zien hoe de setup is ingebouwd. De servo's zitten aan de bovenzijde.
|
Op zaterdag 16 augustus 2014 maakt mijn Swiftje zijn "maiden-flight" en hij vliegt als een speer!
Er moet wat down getrimd worden en een klein beetje naar links en dan vliegt het deltaatje zoals het hoort: strak en speels, rollen, loopings en rugvlucht volgen elkaar met speels gemak op en de felle groene, rode en witte ledjes zijn zelfs bij daglicht goed te zien (op de foto echter nauwelijks).
Ik ben erg blij met dit "fun-hebbedingetje" en kijk al uit naar het moment als straks de overige 9 Ikarus-Swiftjes ook de lucht in gaan.
Er vliegen nu inmiddels twee van de tien Ikarus-Swiftjes, want Paul had hem al 1 dag eerder vliegklaar. Binnenkort zal de rest wel volgen.
Van Paul's eerste vlucht met zijn Ikarus-Swift heb ik met mijn mobieltje een kort filmpje gemaakt:
Ikarus-Swift - Maidenflight
Het succes is zo groot, dat zich direct al meerdere liefhebbers hebben gemeld voor ook zo'n kistje.
Ik had me eigenlijk voorgenomen dit project geen tweede keer te doen, omdat het best wel veel werk is geweest, maar wie weet, als ik eens een winter niet zo veel te doen heb...
Frans Hoppenbrouwer
|

Foto: Richard Nijhof
|