De bouw van een kleine elektro-zwever:
Sunbird



Ik kon het niet laten om op Marktplaats.nl een bod te doen op dit alleraardigste bouwpakket. Inclusief verzendkosten kwam het op iets meer dan € 40,-.
Een motor, spinner, klapprop en twee lipo's had ik nog "over" en dus moest er alleen nog een 20 Amp regelaar en een viertal micro servo's worden bijgekocht. Van nog wat resterende strijkfolie denk ik het model wel te kunnen bekleden.


Hier een overzicht van de diverse onderdelen


Modelgegevens:
  • Spanwijdte: 1600 mm
  • Lengte: 850 mm
  • Vliegklaar gewicht: 610 gram
  • Motor: Turnigy bostelloze motor D2830/11 1000 KV
  • Propellor: klap-propeller 9" x 4"
  • Regelaar: HobbyWing SkyWalker 20 A, BEC 2A 5V
  • Accu: 3S Lipo 1300 mAh
  • Besturing: motor, ailerons, hoogte, richting



  • « TERUG

    Juni 2023: Op het kleine bouwdoosje van slechts 60 x 15 x 5 cm staat deze afbeelding. Dat belooft toch een leuk kistje te worden!

    Juni 2023: Het blijkt een keurig verzorgd en kompleet bouwpakket te zijn, waarbij alle houten delen laser gesneden zijn.

    Juni 2023: Hoewel het eigenlijk als een winterproject bedoeld is, kan ik de verleiding niet weerstaan om een begin te maken met de bouw. En dat gaat sneller dan ik dacht! De romp en cockpit zijn al bijna klaar en ook het stabilo lijm je zo in elkaar vanwege de perfekt passende delen!

    Juni 2023: Het kleurendesign voor de Sunbird heb ik al zo'n beetje uitgedacht met mijn nog beschikbare foliekleuren. Dus "even" uitgeprobeerd op het stabilo, waaronder iets meer balsa is verwerkt i.v.m. het design en ook nog wat extra versterking d.m.v. een dun koolstofstripje.

    Juni 2023: Ook het richtingroer is qua constructie iets aangepast (verstevigd), want de originele versie is wel erg kwetsbaar.

    Juni 2023: En intussen is er ook een begin gemaakt aan de hoofdvleugel.

    Juni 2023: De romp is klaar en geschuurd en met het stabilo en richtingroer er aan bevestigd ziet het er al heel wat beter uit.

    Juni 2023: Het blijkt nog een heel secuur werkje om de romp netjes te folieën en de apparatuur in de krappe ruimtes in te bouwen.

    Juli 2023: Intussen zijn ook de beide vleugeluiteinden gereed gekomen.

    Juli 2023: De hoofdvleugel in zijn vrijwel komplete vorm. Wel heb ik hier en daar de constructie wat versterkt, zoals de toegevoegde diagonalen tussen de ribben ter verhoging van de stijfheid en dus minder kans op "flutter" bij wat sneller vliegen.

    Juli 2023: Hier lijkt het model al vliegklaar, maar er moeten nog een aantal kleine aanvullingen worden aangebracht. Daarna zal bij rustig weer de maiden-flight gemaakt kunnen worden.

    Vrijdag 11 augustus 2023: Maiden-flight
    Het is die ochtend bijna windstil en zomers warm. Een prima dag om de "maiden-flight" te maken op een weiland bij een boer buiten Ootmarsum, waar enkele modelpiloten van onze club toestemming hebben om te vliegen.
    Het wordt pas in de middag wanneer ik met model naar de weide trek en de temperatuur is inmiddels iets over de 30 graden, eigenlijk te warm voor mij. Bovendien staat er een aardig briesje, niet helemaal optimaal voor een invliegpoging. Maar ja, als je daar eenmaal staat ga je natuurlijk ook niet weg zonder een poging te hebben gewaagd.
    Eerst maar eens een handstart tegen de wind in. Dat gaat redelijk goed, maar het model trekt wat naar links. Dus de roeren iets bijgesteld en nogmaals een handstart. Dat is wel beter maar toch nog iets een neiging naar links. Daarom ook een klein stukje lood aan de rechter vleugeltip geplakt en nu de lucht in met motor half gas. Dat ziet er al beter uit maar bij gas geven toch weer die neiging naar links. Mogelijk moet de zijwaartsstelling van de motor iets worden bijgesteld, maar dat doen we later wel een keer. Eerst even gewoon lekker vliegen en dat gaat vervolgens best wel goed. De motor heeft voldoende power om dit lichte zwevertje omhoog te krijgen en de roeren reageren verder goed.
    Na twee vluchten met keurige landingen vind ik het wel genoeg in die hitte, dus model met bezweet hoofd en ledematen weer in de auto gelegd en naar huis. Thuis nog even zwaartepunt en horizontale balans gecontroleerd, waaruit blijkt dat het toegevoegde lood er weer af moet. Blijft uittrimmen richtingroer en ailerons over plus zijwaartsstelling van de motor iets bijstellen.
    Hopelijk is het bij een volgende testpoging minder warm en vrijwel windstil.

    Dinsdag 15 augustus 2023: tweede maiden-flight
    Op ons clubvliegveldje een tweede testvlucht gemaakt. De handstart leverde nog steeds een lichtelijk naar links afwijkende vlucht. Nadat richting en aileron waren bijgetrimd vloog de Sunbird netjes rechtuit, dus dan maar ondanks de wat vlagerige wind de motor op driekwart gas aangezet en daar steeg het model keurig het luchtruim in. Er hoefde niets meer bijgetrimd te worden. Bij de motor uitgezet zweeft het model mooi door zonder afvalgedrag. Bij vol gas is het zelfs een pittig zwevertje te noemen. Bij de af en toe vlagerige wind is de Sunbird wel wat gevoelig maar desondanks goed in de hand te houden. Tenslotte een mooie strakke en rustige landing gemaakt. Met wat minder wind zal dit een ideaal zomeravond-model blijken te zijn. Ik ben er heel tevreden over.
    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer