De bouw van de elektrozwever Stratos

(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage

De bouw van mijn "vintage-zwever" begint hier, eind maart 2017

Ik heb deze bouwdoos van Aeronaut in 2016 kunnen overnemen van een modelbouwer uit Rotterdam, die de doos nog onaangeroerd op zolder had liggen.
De "Stratos" was ooit "Modell des Jahres 1983" en op de bouwdoos staat:
    Dit model voelt zich vooral goed thuis langs de hellingen in bergachtige gebieden, stijgt dan vlot met de hellingwind naar hogere sferen, maar pakt ook ieder zuchtje thermiek direct op. Het weerstandarme vleugelprofiel en de slanke rompvorm zorgen bij hoge vliegsnelheid voor een vrijwel vlakke daalhoek en kan daardoor bij sterkere wind zonder toegevoegd trimlood vliegen."
Het model is een traditionele "2-asser", die ik toch maar heb aangepast naar 3-asser. Dus van alleen hoogte- en richtingroer nu ook ailerons ingebouwd. Dat vliegt toch altijd wat fraaier, vooral als je richting en ailerons mixt in een bepaalde verhouding. Bovendien heb ik de zwever van een borstelloze elektromotor voorzien, zodat ie onder alle weersomstandigheden inzetbaar is.
Mede door 35 gram extra benodigd lood in de staart is dat wel enigszins ten koste gegaan van het gewicht (met 1325 gram zo'n 175 gram zwaarder dan het op de doos genoemde gewicht), maar ik verwacht daar geen nadelige vliegeigenschappen van, want het blijft voor een zwever met een spanwijdte van 2550 mm nog steeds een laag gewicht.
Ook heb ik tussen alle vleugelribben balsa diagonalen ingebouwd, omdat de vleugels met enkel een bovenbeplanking aan de voorzijde toch nog erg torsiegevoelig bleken te zijn, hetgeen bij snelle daalvluchten flutter kan veroorzaken.


Modelgegevens:
Spanwijdte:   2550 mm
Lengte:   1120 mm
Hoofdvleugeloppervlak:   44,6 dm2
Hoogteroeroppervlak:   6,4 dm2
Totaal vleugeloppervlak:   51 dm2
Totaal vleugelbelasting:   26 gram/dm2
Vliegklaar gewicht:   1325 gram (in de door mij gekozen elektro-uitvoering met ailerons)
Electromotor:   Brushless outrunner, Turnigy L2215J-900 (200 W)
Propeller:   Klap-propeller 9 x 4
Ontvanger:   Orange R620
Regelaar:   HobbyKing 35A brushless ESC (geschikt voor 2 - 4 cell LiPo)
Accu:   Turnigy 3S Lipo, 11,1 Volt, 2200 mAh
Servo's:   4 stuks Turnigy TGY-50090M Metal Gear 9g analog (hoogte, richting en beide ailerons)
Besturing:   motor, hoogte, richting en ailerons

Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
« TERUG


April 2017: Begonnen wordt met de romp.

April 2017: De romp wordt hier aan de voorzijde verstevigd met zijkantbekledingen van dun vliegtuigtriplex en grenen lijsten.

En dan ligt de bouw van dit model ruim 4 maanden stil vanwege de renovatie van onze badkamer, een klus waar ik ook menig uurtje in heb gestoken!
In september pak ik de bouw van de Stratos weer op...



September 2017: Na het "zomerreces" wordt de draad weer opgepakt en wordt de romp verder afgemaakt. Het voorste gedeelte heeft een bovenkant van ABS.

September 2017: De onderste helft van balsa moet nauwkeurig pas gemaakt worden op de ABS bovenkant.

September 2017: En dan ziet dat er zo uit.

September 2017: Vervolgens is het stabilo aan de beurt.

September 2017: Na zorgvuldig schuren wordt het 66 cm brede stabilo alvast met oracover bespannen. De neus van de romp is inmiddels ook al ingekort voor de elektromotor met spinner.

September 2017: Vervolgens zijn de hoofdvleugels aan de beurt. De bedrading voor de aileronservo wordt ook direct ingebouwd.

Oktober 2017: De vleugelpennen zijn passend aan de romp uitgelijnd, definitief gefixeerd en vastgelijmd.

Oktober 2017: Het begint er al aardig op te lijken...

Oktober 2017: ...Vooral als beide vleugels zover zijn.

Oktober 2017: Even laten zien dat alles netjes past. De diagonale balsasteuntjes tussen de ribben geven de vleugels een betere "torsiestijfheid".

Oktober 2017: De romp is inmiddels verder afgewerkt met oracover.

Oktober 2017: Vlak achter de neus zijn koelopeningen in de romp aangebracht. Bij de vleugel aan de onderzijde kan de lucht er weer uit.

Oktober 2017: De bovenkant van de vleugels is volgens eigen inzicht gefigureerd.

Oktober 2017: De onderzijde is wat simpeler gehouden.

November 2017: De servo's voor hoogte en richting, ook de regelaar is nog gedeeltelijk te zien. De ontvanger zit wat verder weg naar achteren.

November 2017: Close-up van de aileronservo's

November 2017: Ook het hoogteroer is aangesloten en werkt perfect.

November 2017: De in de bouwdoos meegeleverde tekstletters "STRATOS" waren door ouderdom onbruikbaar geworden en dus heb ik een alternatieve vinyl plakletter uitgezocht bij de webshop "www.superletters.nl".



November 2017: En dan is het model op 11 november helemaal klaar, zwaartepunt op de goede plek, besturing ingeregeld.... dus binnenkort kan het model ingevlogen worden.
De eerste vlucht verloopt uitstekend. Het model klimt uiterst rustig hogerop. Er hoeft nauwelijks bijgetrimd te worden. Het zou best wel iets pittiger mogen, bijvoorbeeld met een iets grotere prop, maar de 9 x 4" voldoet wel als je van "rustig" houdt.
Het blijkt een gemoedelijke zwever, die doet wat je mag verwachten.


« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer