De bestaande toestand nader bekeken
|
December 2023: Van dichtbij bekeken mankeert er best wel wat aan de romp. Krassen, scheurtjes, lijmresten en reparatieplekken. Maar dat is goed te verhelpen met wat reparatie, plamuur- en schuurwerk en dan opnieuw aflakken.
|
December 2023: Ook het staartgedeelte is aan een constructieve reparatie toe.
|
December 2023: Het scharnierend deel is nog redelijk intact zodat daar waarschijnlijk niet veel aan hoeft te worden gedaan.
|
December 2023: In de scharnierholte zit ook een flinke scheur.
|
December 2023: Het stabilo is vrij dun, maar wel stevig. Toch zal de folie er af moeten vanwege de vele lelijke butsen en het moeilijk beweegbare hoogteroer.
|
December 2023: Gezien de vorm van de uitsparing voor de hoofdvleugel betreft het een symmetrisch en redelijk dun profiel, dus een echt speedkist(je).
Ik ben niet zo van dat "hele snelle", dus heb ik een wat allrounder profiel gekozen: S3021 van professor Selig, bij een spanwijdte van 1900 mm. De pasvorm in de romp zal dan wat aangepast moeten worden, maar dat is goed te doen.
|
We gaan beginnen...
|
December 2023: De paarse folie aan de onderkant van het stabilo laat zich vrij gemakkelijk verwijderen. De gele kleurlaag aan de bovenkant blijft na het verwijderen van de folie helaas op het balsahout achter.
Ook na het verwijderen van de witte folie van het richtingroer blijven er verfresten achter op het balsahout.
|
December 2023: Het verwijderen van de verfresten: het is ook nu weer wat experimenteren. De verfresten op het richtingroer heb ik met de hetelucht verfbrander verwarmd en daarna met thinner verwijderd. Dat gaat wel, maar wel langzaam en met veel thinner-stank! Daarna nog een lelijke groef weg geplamuurd.
De gele kleurlaag verwijderen op de bovenkant van het stabilo ging redelijk makkelijk met ductape. Hoeft ook niet verwarmd te worden, gewoon ductape er op plakken en dan weer los trekken met de verfresten op het ductape. Wat er dan nog blijft zitten zijn kleinigheden, die alsnog met thinner verwijderd kunnen worden.
|
December 2023: Ik kan het niet laten en heb het richtingroer alvast in zijn nieuwe kleurenschema gefolied. Het stabilo is hier helemaal ontdaan van alle oude folieresten en het beweegbare deel voorzien van een roerhoorntje en een dun koolstofstripje ter versteviging. Het stabilo kan nu ook gefolied worden.
|
December 2023: En dan komt het stabilo er zo uit te zien.
Nu kan de aandacht naar de romp gaan.
|
Januari 2024: De kunststof romp repareren, plamuren en schuren blijkt nog veel werk te zijn. Onder de donkerblauwe cockpitkap komt na het schuren een rode kleur tevoorschijn.
Verder moet de opening in de romp voor de vleugel aangepast worden aan het nieuwe profiel S3021 met een vrijwel vlakke onderkant en een bollere bovenkant. Die bollere bovenkant moet nog volgens de potloonlijn uit de cockpitkap worden gezaagd.
|
Januari 2024: Hier is dat uitzagen inmiddels gedaan.
Nu kan er aan de vleugelbouw begonnen worden...
|
Januari 2024: Maar er komt ineens een ander project tussendoor!
Op mijn verjaardag krijg ik van mijn drie zonen het grote LEGO bouwpakket van de Millennium Falcon (Starwars). Na 52 uur zeer plezierig bouwen aan deze fantastische bouwdoos staat het ruimteschip kant en klaar op de salontafel.
Afmetingen: 60 x 83 cm en meer dan 7000 legosteentjes!
Om dit fraaie model stofvrij te kunnen showen ga ik er ook nog een tafelvitrine voor bouwen, dus staat de bouw van de Spido nog even in de wachtrij...
|
Januari 2024: Tussen de bedrijven door toch alvast de ribben voor de hoofdvleugels gemaakt.
Ik klem daarvoor 16 stuks 1,5 dikke balsastrookjes tussen twee triplex mallen van de wortelkoorde en tipkoorde. Twee stalen naalden er doorheen om de plankjes niet te laten verschuiven. En dan maar schuren totdat alle tussenliggende ribben gelijk komen met de twee buitenste mallen (zie rechts).
Links de uit elkaar genomen ribben.
Omdat de ribben allemaal worden beplankt en van oplijmers voorzien, dik 1,5 mm, zijn de profielmallen aan boven- en onderkant 1,5 mm ingekort.
|
Januari 2024: Het begin van de rechter vleugelhelft is gemaakt.
De in totaal bijna 2 meter spanwijdte maak ik dit keer als één geheel met een lichte V-stelling van 2 graden.
|
Januari 2024: De linker vleugelhelft in aanbouw.
|
Februari 2024: De hele vleugel bijna klaar op een paar afwerkings kleinigheden na.
|
Februari 2024: Voordat de romp zwart gelakt wordt krijgt eerst de electronica een plekje in de romp. De servo's voor richting- en hoogteroer, de ontvanger en aansluitplug voor de aileronservo's zijn in het deel onder de vleugel aangebracht. De regelaar en lipoaccu komen in het voorste deel op een plek afhankelijk van het zwaartepunt dat ik voorlopig aanhoud op 1/3 à 1/4 van de wortelkoorde, gemeten vanaf de voorlijst.
|
Februari 2024: De cockpitkap krijgt hier nog wat triplex versterkingsrandjes voor een solidere aansluiting op de vleugel.
Wat niet te zien is, is dat de neus iets langer gemaakt is (4 mm) waardoor de 40 mm spinner nu mooier aansluit.
|
Februari 2024: Even de vleugel op de romp geschroefd om te controleren of alles nog goed past en toegankelijk is.
|
Maart 2024: Een begin gemaakt met het folieën van de bovenkant van de vleugels.
|
Maart 2024: Detail van de toegevoegde winglet aan de tip van de vleugel.
|
Maart 2024: En hier is de vleugel helemaal klaar gefolied en van naam voorzien.
|
Maart 2024: Ook de aileronservo's zijn ingebouwd en afgesteld. Er moet alleen nog een beschermkapje overheen.
|
Maart 2024: De romp is helemaal glad geschuurd met waterproof schuurpapier en de spuitbus met zwarte lak staat klaar. Het wachten is op een warme windstille dag (minimaal 20 graden) waarop de romp gespoten kan worden...
|
April 2024: En daar is dan het eindresultaat! Slechts enkele kleinigheden moeten nog gebeuren, zoals beschermkapjes voor de rolroerstuurstangen, klitteband voor het vastzetten van de lipo-accu en natuurlijk het model secuur uitwegen.
|
April 2024: Het is alvast uitkijken naar de maidenflight van dit compacte zwevertje. Ik ben erg benieuwd.
|
April 2024: Om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen zonder extra lood moest de lipo-accu zo ver mogelijk naar achteren geplaatst worden. Wel moest er nog een klein propje lood van 8 gram in het uiteinde van de linkervleugel gestopt worden. En zo is nu alles in balans. Nu de maidenflight nog...
|
De Maidenflight
Woensdag 1 Mei 2024: Windkracht 1 à 2 in de lengte van ons veld. Het is een mooie zonnige dag waarop een eerste vlucht onder toeziend oog van een drietal clubleden goed mogelijk moet zijn.
De eerste handstart wordt helaas een mislukking. Het model duikt direct naar de grond, maar heeft door zijn robuuste bouw nauwelijks een zichtbaar krasje.
Dus op de montagetafel gelegd en gekeken waar het aan liggen kan. Zwaartepunt ligt toch aardig goed op zijn plaats. Dus gekozen om het vaste deel van het stabilo aan de achterzijde iets op te hogen met een loden stripje en opnieuw een handstart uitgeprobeerd. En nu vliegt de Spido keurig horizontaal boven het veld en landt netjes verderop in het gras.
Dan moet het maar gebeuren en met de motor op half gas de maidenflight in... en dat gaat geweldig! Het model stijgt keurig vlot naar hogere sferen en met driekwart gas er op wordt het bijna een speedkist voor mijn gevoel. Met het kleine hoogteroer draait het model moeiteloos een fraaie looping, ligt stabiel in de lucht en is ook nog lekker wendbaar. Na een paar minuten rondgevlogen te hebben eens even de motor uit en dan blijkt het model ook nog een prima zwever te zijn zonder afvalneiging.
Tenslotte een keurige landing gemaakt waarmee deze maidenflight succesvol wordt afgesloten.
|