Mijn zoon Jeroen mocht even showen
« TERUG
Solo
Snelle zwever voor gevorderden
(Een eigenbouw-zwever binnen de club)


Spanwijdte:
2790 mm
Totaalgewicht:
1940 gram
Besturing:
richtingroer, hoogteroer, ailerons en remkleppen

Hellingzwever

Hoewel het een allroundzwever is, beleef ik er vooral plezier mee op de Sauerlandse hellingen.
Als hellingzwever voldoet de Solo heel goed, pakt de hellingwind goed op, is daarbij ook thermiekgevoelig en is bijna niet naar beneden te krijgen als de weersomstandigheden goed zijn.
Daarbij is hij snel. Het relatief dunne profiel en de spits gevormde rompneus resulteren in een geringe luchtweerstand. Bij harde wind kunnen loodstaven in twee holle vleugelkokers worden toegevoegd.

Het is een waar genot om met dit model langs de hellingen te fluiten. Flutter van de vleugels heb ik nog niet meegemaakt bij deze balsabeplankte styroporvleugels.


Geen bouwdoos

De epoxy modelromp is ooit eens door een ex-clublid in 10-voud gefabriceerd. Ook de schuimvleugels werden bijgeleverd. Het vleugelprofiel is nog net niet hol en lijkt een beetje op het bekende Eppler 193 profiel, maar dan iets dunner en vlak aan de onderzijde.
Meer kan ik er helaas niet over vertellen, maar de Solo (zo werd hij door de "leverancier" genoemd) vliegt werkelijk fantastisch.

Van slechts nog één andere Solo weet ik "dat ie nog leeft". Hopelijk gaat ie van mij nog lang mee!

Boven: Gezellig met z'n allen op de helling in het Sauerland. De Solo ligt vooraan te wachten op een vluchtje. Daarachter wordt de Alpha (die met het rood-wit-blauwe richtingroer) in gereedheid gebracht.
Je zou het niet zeggen, maar rechts loopt het weiland in een prachtige helling diep naar beneden.
Onder: Maar ook met een OS MAX 10 F SR (1,7 cc) hulpmotor gaat de Solo vlot de lucht in.
Even de hulpmotor starten