De restauratie van de 2.26 m Sioux
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage

Na vele noeste uren restauratiewerk ziet de Sioux er uiteindelijk zo uit.

Modelgegevens:

  • Spanwijdte: 2260 mm
  • Vliegklaar gewicht: 1415 gram (incl. ontvanger, 6 servo's, electromotor, 3S lipo-accu, regelaar en 8 gram ballastlood)
  • Vleugeloppervlak: 43,5 dm2
  • Vleugelbelasting: 32,5 gram/dm2
  • Lengte romp: 1150 mm
  • Vleugelprofiel: MH32/RG15 mod
  • Electromotor: D-Power AL 35-12 1200 KV - afm. 35 x 37 mm - 35 A - gew. 95 g - as 4 mm - Max. 400 W
  • Propeller: Aeronaut Cam-Carbon 10" x 6"
  • Regelaar: Hobbywing FlyFun 60A SBEC 5V@3A
  • Accu: 3S Lipo 2700 mA 40C
  • Besturing: motor, hoogte, richting, ailerons en remkleppen


  • Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
    « TERUG

    Dit charmante Tsjechische zwevertje van Valentamodel was volgens de eigenaar rijp voor de afvalcontainer en goed beschouwd was dat ook wel zo.
    Toch begon het bij mij te kriebelen toen ik de diverse onderdelen wat nader bekeek. Het zou een hele tijdrovende restauratieklus worden, maar het was wel te doen. Gelukkig heb ik als "pensionado" wel de tijd voor zo'n uitdagende klus.

    Hieronder volgt een fotoreportage van de restauratie:
    April 2021: Hier ben ik alvast begonnen met de rechtervleugel te ontdoen van de oude folie, een lastig, precies en tijdrovend werkje.

    April 2021: Hier is die vleugel vrijwel klaar, maar de andere onderdelen moeten nog flink onderhanden worden genomen. De romp is op enkele plaatsen ingescheurd en de vleugels vertonen de nodige breuken en scheuren als gevolg van crashes.

    April 2021: De van folie ontdane vleugelhelft moet hier en daar gerepareerd en verstevigd worden. De aileron-servo blijkt defect te zijn en dus is die er "uitgeknipt".

    April 2021: De kunststof vleugeltips zijn beide ingescheurd. Die ga ik afzagen en proberen te herstellen. Verderop in deze reportage is te zien of dat gelukt is.

    April 2021: Ook dit versplinterde deel zal uitgezaagd en volledig vervangen moeten worden.

    Het herstel van het model

    Mei 2021: Hier is de rechtervleugel helemaal gerepareerd en klaar om opnieuw met folie bespannen te worden. De servo's zijn verwijderd, want daar komen andere voor in de plaats. Rechtsonder een closeup van de nieuwe vleugelpen.

    Mei 2021: De kunststof vleugeltips zijn inmiddels gerepareerd, versterkt met staaldraad en de oneffenheden geplamuurd en glad geschuurd.

    Mei 2021: Ook aan de romp wordt gewerkt: de neus is 1 cm ingekort vanwege een rafelig gat aan de zijkant. Vervolgens is er een nieuw en mooi rond motorschot in geplaatst, vrijwel geschikt voor een 40 mm spinner. Voor de koeling van motor, regelaar en lipo-accu zijn openingen in de romp uitgezaagd. Ook is het triplex servoplankje in de neus verwijderd, want de servo's voor hoogte- en richtingroer krijgen een nieuwe plek wat verder naar achteren in de romp.

    Mei 2021: Toen motor en spinner via PostNL bezorgd werden bleek dat de neus toch nog iets verlengd moest worden om een nauwkeurige overgang van spinner op romp te verkrijgen. Voor de lipo is in de cockpit een los in te leggen "lattenbodem" gemaakt, waaronder de 60 Ampere regelaar zijn plekje heeft gekregen.
    De servo's voor de V-staart zijn verderop geplaatst evenals de ontvanger (komt in het doosje rechts op de bodem). Ook voor de 6-polige MPX-stekkers voor de aansturing van ailerons en remkleppen is een geschikt plaatsje gevonden. Het paneeltje met de MPX-stekkers is uitneembaar.

    Mei 2021: Nog even checken of alles past: motor er in en spinner er op. Alles sluit gelukkig op op elkaar aan!

    Mei 2021: De beide vleugelhelften zijn weer voorzien van nieuwe voorpennen, die vervolgens passend zijn gemaakt in de aanwezige gaten. Een secuur klusje.

    Mei 2021: De V-staart is hier alvast in zijn "nieuwe jasje" gestoken. De romp wordt uiteindelijk ook nog zwart gelakt.

    Juni 2021: Ook het bespannen van de hoofdvleugels is hier al vrijwel klaar. Nu nog de vleugeltips aanlijmen, de remkleppen en ailerons scharnierend aanbrengen en de 4 servo's inbouwen.

    Juni 2021: De vleugeltips zijn aangelijmd en samen met de romp zwart afgelakt.

    Juli 2021: De oude beschadigde eindlijsten van ailerons en remkleppen bleken nogal krom dus heb ik maar nieuwe besteld, van zwarte folie voorzien, met scharniertape vastgemaakt en netjes met de bestaande stuurstangen gekoppeld aan de servo's.

    Juli 2021: En zo ziet dat er dan van boven uit, compleet met naam.

    Juli 2021: De snoertjes van de rem- en aileronservo's zijn aan de 6-polige MPX-stekkers gesoldeerd en van de nodige krimpkousjes voorzien, een secuur klusje. Rood-zwart-wit (puls) zijn van de ailerons, rood-bruin-geel (puls) van de remkleppen.

    Juli 2021: En hier worden de MPX-stekkers van de vleugels ingestoken. Het plankje waarin de contrastekkers zijn verlijmd is uitneembaar.

    Juli 2021: Hier is alles inmiddels ingebouwd. Links onder de vele servosnoertjes zit de ontvanger. Rechts onder de "lattenbodem" zit de regelaar en op de lattenbodem komt natuurlijk de 3s lipo.

    Juli 2021: Uitgewogen en vliegklaar wacht het model nu op zijn maidenflight. Over het eindresultaat ben ik best tevreden.


    Invliegen:

    Op 23 juli 2021 heb ik dit model ingevlogen op een mooie bijna windstille middag en de Sioux vloog direct perfect weg. Met veel power steil omhoog, maar eenmaal op hoogte kon je er ook mooi mee zweven. Het zwaartepunt bleek op de goede plek te liggen en aan wendbaarheid ook geen gebrek. Kortom er is een heerlijk vlot model aan mijn zwevervloot toegevoegd.

    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer