De restauratie van de 2.26 m Sioux
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage

De beschadigde onderdelen bij elkaar.
De romp is op enkele plaatsen ingescheurd en de vleugels vertonen de nodige breuken en scheuren als gevolg van crashes.
De rechter vleugel heb ik hier al ontdaan van de folie.


Modelgegevens:

  • Spanwijdte: 2260 mm
  • Vleugeloppervlak: .. dm2
  • Vleugelbelasting: .. gram/dm2
  • Vliegklaar gewicht: .... gram (incl. ontvanger, 6 servo's, electromotor, 3S lipo-accu, regelaar en .. gram ballastlood)
  • Lengte romp: 1150 mm
  • Vleugelprofiel: MH32/RG15 mod
  • Electromotor: D-Power AL 35-12 1200 KV - afm. 35 x 37 mm - 35 A - gew. 95 g - as 4 mm - Max. 400 W
  • Propeller: Aeronaut Cam-Carbon 10" x 6"
  • Regelaar: Hobbywing FlyFun 60A SBEC 5V@3A
  • Accu: 3S Lipo 2700 mA 40C
  • Besturing: motor, hoogte, richting, ailerons en remkleppen


  • Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
    « TERUG

    Dit charmante Tsjechische zwevertje van Valentamodel was volgens de eigenaar rijp voor de afvalcontainer en goed beschouwd was dat ook wel zo.
    Toch begon het bij mij te kriebelen toen ik de diverse onderdelen wat nader bekeek. Het zou een hele tijdrovende restauratieklus worden, maar het was wel te doen. De tijd voor zo'n uitdagende klus heeft een pensionado als ik gelukkig wel. En dus besloot ik een poging te gaan wagen.
    Als het te veel werk gaat worden, kan ik er altijd nog mee stoppen...

    Hieronder volgt een fotoreportage van de restauratie:
    April 2021: Hier ben ik alvast begonnen met de rechtervleugel te ontdoen van de oude folie, een lastig, precies en tijdrovend werkje.
    Op de openingsfoto is te zien, dat die klus inmiddels gelukt is.

    April 2021: De van folie ontdane vleugelhelft moet hier en daar gerepareerd en verstevigd worden. De aileron-servo blijkt defect te zijn en dus is die er "uitgeknipt".

    April 2021: De kunststof vleugeltips zijn beide ingescheurd. Die ga ik afzagen en proberen te herstellen. Verderop in deze reportage is te zien of dat gelukt is.

    April 2021: Ook dit versplinterde deel zal uitgezaagd en volledig vervangen moeten worden.

    Het herstel van het model

    Mei 2021: Hier is de rechtervleugel helemaal gerepareerd en klaar om opnieuw met folie bespannen te worden. De servo's zijn verwijderd, want daar komen andere voor in de plaats. Rechtsonder een closeup van de nieuwe vleugelpen.

    Mei 2021: De kunststof vleugeltips zijn inmiddels gerepareerd, versterkt met staaldraad en de oneffenheden geplamuurd en glad geschuurd.

    Mei 2021: Ook aan de romp wordt gewerkt: de neus is 1 cm ingekort vanwege een rafelig gat aan de zijkant. Vervolgens is er een nieuw en mooi rond motorschot in geplaatst, vrijwel geschikt voor een 40 mm spinner. Voor de koeling van motor, regelaar en lipo-accu zijn openingen in de romp uitgezaagd. Ook is het triplex servoplankje in de neus verwijderd, want de servo's voor hoogte- en richtingroer krijgen een nieuwe plek wat verder naar achteren in de romp.

    Mei 2021: Toen motor en spinner via PostNL bezorgd werden bleek dat de neus toch nog iets verlengd moest worden om een nauwkeurige overgang van spinner op romp te verkrijgen. Voor de lipo is in de cockpit een los in te leggen "lattenbodem" gemaakt, waaronder de 60 Ampere regelaar zijn plekje heeft gekregen.
    De servo's voor de V-staart zijn verderop geplaatst evenals de ontvanger (komt in het doosje rechts op de bodem). Ook voor de 6-polige MPX-stekkers voor de aansturing van ailerons en remkleppen is een geschikt plaatsje gevonden. Het paneeltje met de MPX-stekkers is uitneembaar.

    Mei 2021: Nog even checken of alles past: motor er in en spinner er op. Alles sluit gelukkig op op elkaar aan!

    Mei 2021: De beide vleugelhelften zijn weer voorzien van nieuwe voorpennen, die vervolgens passend zijn gemaakt in de aanwezige gaten. Een secuur klusje.

    Mei 2021: De V-staart is hier alvast in zijn "nieuw jasje" gestoken. De romp wordt uiteindelijk ook nog zwart gelakt.


    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer