En het was koud....
« TERUG
Silver-Fly
Eigen ontwerp zwever (volledig houtbouw), geschikt als beginnerszwever


Spanwijdte:
2530 mm
Totaalgewicht:
1420 gram
Hulpmotor:
OS MAX 10 F SR (1,7 cc tweetakt)
Besturing:
richting- en hoogteroer

Zelf ontwerpen

De Silver-Fly was mijn eerste modelzwever.
Bouwervaring had ik al opgedaan met de Wespe, de Amateur, de Lanzet en de Geier. Daarom durfde ik de gok wel aan om geen bouwdoos te nemen maar het ontwerp zelf uit te dokteren.
De zwever moest een 2.50 meter spanwijdte krijgen, dat leek me een aardig uitgangspunt (dat had ik uit de hobby-lectuur gehaald). Uit diezelfde lectuur haalde ik de overige globale afmetingen (artikelenreeks van Prof. Schlösser in Hobby-Bulletin, een modelbouwblad, dat helaas niet meer bestaat).
Als vleugelprofiel koos ik Eppler 193. Het bezat de eigenschappen, die mijn zwever tot een rustig beginnersmodel zouden maken.
Alles werd in houtbouw uitgevoerd, waarbij de cockpit net breed genoeg werd om twee servo's naast elkaar te plaatsen. De romp achter de hoofdvleugel werd vierkant van doorsnede. Dat bouwde wat eenvoudiger.


Het invliegen

Bij het invliegen, een handstart in het weiland, leek alles aardig in orde. Daarom het brandstoftankje maar eens half gevuld en met de hulpmotor naar hogere regionen.
Het sturen ging moeizaam: het model reageerde heel flauwtjes op de stuursignalen. Vooral het richtingroer deed nauwlijks zijn werk.

De Silver-Fly (toen nog Amaret geheten) onderging enkele essentiële wijzigingen: de romp achter de hoofdvleugels werd 10 cm ingekort, het richtingroer werd vergroot en de V-stelling van de hoofdvleugels eveneens.
Het vlieggedrag verbeterde daarmee aanzienlijk en sindsdien was het vliegen met de Silver-Fly "een eitje", waardoor al mijn zonen het modelvliegen onder de knie hebben gekregen.
Ook op de helling bleek deze zwever altijd te willen vliegen. Slechts een zuchtje wind was voldoende om hem in hoger sferen te brengen.
Een heerlijke beginnerszwever, die ongecompliceerd modelzweven mogelijk maakt en het spijt me dan ook dat op diezelfde helling het inmiddels 15 jaar oude model "total loss" is gevlogen door een ander model.
Daarna restte slechts de grijze plastic zak, waarin zovele modellen een roemloos einde vinden....



Boven: De eerste bespanning van de Silver-Fly was geel en rood en droeg daarbij de naam: Amaret.


Rechts: Er wordt ook wel eens in Tilligte gevlogen, waar een boer toestemming heeft gegeven op zijn weiland te vliegen. Tof, hè.


Onder: En daar kiest de Silver-Fly (pardon: Amaret) het Tilligter luchtruim.
De Silver-Fly vliegt bijna altijd op de Sauerlandse hellingen, zelfs in de regen!....

Zijn die modelpiloten wel wijs?