![]() « TERUG |
Ridge Runt Hellingzwever (volledig houtbouw) Spanwijdte: 1250 mm Gewicht: 650 gram Besturing: ailerons en hoogteroer |
Pittig hellingzwevertje De zonen werden groter en wilden graag een model naar eigen keus. Jeroen, de op een na oudste, wilde graag iets "pittigs" voor op de helling en koos het vlot ogende bouwdoosmodel van de Ridge Runt. We bouwden hem samen en omdat ik het zo'n aardig model vond bouwde ik er tegelijk eentje voor mezelf mee van balsahout, dat ik nog ruimschoots in voorraad had. |
Als besturing kochten we een goedkope twee-kanaals besturing op de 27 MHz-band (Robbe Attack SR). Voor nog geen f 250,- totaal kon mijn zoon nu gaan helling vliegen. Hij had al voldoende ervaring opgedaan met de Dandy en vloog met zijn nieuwe Ridge Runt meteen de sterren uit de hemel. Het was een genot om naar te kijken, hoe zijn zwart vlammend monstertje telkens weer aan kwam duiken en laag over de helling naar beneden suisde en even zo gemakkelijk weer hoogte won. |
Jeroen had er op gestaan om zelf de kleuren en het "design" te bepalen. Het was wel even werk, maar de vlammetjes staan leuk. Mijn eigen Ridge Runt (zie foto's hieronder) is iets minder eigensta-biel, omdat ik (eigenwijs genoeg) de v-stelling van de hoofdvleugel gehalveerd heb... Niet doen dus. Ik kan deze vlotte hellingzwever een ieder aanbevelen, omdat hij niet echt kritisch is en gemakkelijk in de auto is mee te nemen als je toch naar "de bergen" gaat. |
![]() ![]() |
Electro-uitvoering Zo'n 16 jaar later kreeg ik van een collega bij mijn pensionering een bouwpakket van een modelvlieg-tuig: en jawel hoor, het was de Ridge Runt. In de tijd van borstelloze motoren en lipo's was de uitdaging natuur-lijk groot om het pittige hellingzwe-vertje electrisch uit te rusten en dus toog ik in februari en maart 2009 weer aan het bouwen. Als motor koos ik de Robbe BL-out-runner 2827-26, geschikt om mo-dellen tot 800 gram omhoog te brengen. Een klapschroef van 9 x 4,5 inch werd mij geadviseerd door Hobby In en als regelaar de Robbe Roxxy BL-Control 825, die geschikt is voor 2S à 3S lipo's en stroom- |
sterkten tot 25 A aankan. Een 3S lipo-accu van 950 mAh maakte de motorisering compleet. Vanwege het gewicht koos ik voor 2 miniservo's van Hitec, de HS-81, die slechts 18 gram per stuk we-gen. De onvanger werd een stan-daard Multiplex-ontvanger op de 35 MHz-band. Dus nog geen 2,4 GHz-apparatuur. Ondanks zorgvuldig bouwen met het oog op gewicht, moest ik uit-eindelijk toch nog 40 gram lood toevoegen in de cockpit, waardoor het totaalgewicht vliegklaar op 660 gram uitkwam, slechts 10 gram zwaarder dan zijn "motorloze hel-lingbroertjes" in de oorspronkelijke uitvoering. Overigens zijn die hellingbroertjes door reparaties, verstevigingen en extra lijm al wel wat zwaarder ge-worden en is de electrouitvoering. |
![]() nu dus toch de lichtste in gewicht van de drie! De berghellingen heb ik nu niet per sé meer nodig en kan ik dus ook in ons Nederlandje met de Ridge Runt vliegen. Nog even wachten op een mooie lentedag en dan mag het "wespje" de lucht in! Hieronder nog wat foto's tijdens de bouw van de electro-uitvoering. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Vergrote versie In het najaar van 2009 kreeg ik het weer eens "op mijn heupen" en haalde mijn eerste Ridge Runt van zolder. Die lag daar gecrasht te verkommeren en die heb ik dus eens goed onder handen genomen. De romp werd deels vernieuwd en |
zorgvuldig gerepareerd en tenslotte van nieuwe kleurtjes voorzien. De vleugel werd helemaal opnieuw gebouwd, waarbij de spanwijdte 32 cm groter werd genomen: 157 cm in plaats van de vroegere 125 cm. Afwachten hoe of dat vliegen gaat. Op de foto hieronder is de vergrote versie te zien (rood-zwart) samen met de electro-versie (geel-zwart), |
waarbij het verschil in spanwijdte goed te zien is. Komend voorjaar zal deze nieuwe Ridge Runt eens aan de tand gevoeld worden op de Sauerlandse hellingen. Ben zeer benieuwd. Aan het gewicht zal het niet liggen, want dat ligt met zijn 670 gram slechts 20 gram hoger dan de originele kleinere versie. |
![]() ![]() |
In het voorjaar van 2010 krijgt de vergrote Ridge Runt inderdaad zijn eerste vlucht op de Sauerlandse helling en het resultaat is zeer bevredigend. ![]() Met een stevige worp wordt de Ridge Runt gelanceerd. ![]() Hij ligt meteen "lekker" in de hellingwind. ![]() De thermiek brengt hem verder omhoog zodat er ook gestunt kan worden. Hier wordt een looping gemaakt. ![]() De thermiek ontstaat hier voornamelijk door al die zwarte daken van het dorpje in het dal. ![]() Na deze geslaagde maiden-flight kan er probleemloos geland worden. « TERUG |