« TERUG
Piro-trainer
Motorkist voor gevorderden
(polyester romp/balsabeplankte schuimvleugel)


Spanwijdte:
1440 mm
Motor:
OS MAX FS 40 (6,5 cc viertakt)
Besturing:
richtingroer, hoogteroer, ailerons en gas


Schijn bedriegt?



Over de Piro-trainer van Roebers kan ik kort zijn.
Hij heeft nooit lekker gevlogen. Misschien kwam het, omdat ik voor het eerst met een viertaktmotor vloog, of misschien was de polyesterromp wel wat aan de zware kant. Het model had weinig power over en zakte als een baksteen als ik een motorstop had.




Het geluid van de viertakter was overigens wel aangenaam om te horen en heel wat decibels minder dan de bekende tweetakters.
Het model oogt weliswaar fraai in zijn gespoten romp. Het lijkt wel een beetje op een schaalkist en ik had er eigenlijk hogere verwachtingen van, maar helaas, het mocht niet zo zijn.
Toen het model na een aantal "magere" vluchtjes uiteindelijk crashte (overigens door een stuurfout), was ik niet eens zo heel bedroefd.


Het model werd niet meer gerepareerd en de motor werd overgezet in mijn nieuwe kist, de dubbeldekker Das Box Fly, die veel beter met deze motor overweg kon.
De Piro-trainer, die me overigens slechts f 50,- had gekost, was dus niet zo'n lang leven beschoren. Misschien had het model prima gevlogen met een 6,5 cc tweetakt.
Ik zal het nooit meer weten.