De bouw van een kleine 2-meter zwever
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage


Het bouwen van modelvliegtuigen zit nu eenmaal in mijn bloed en dus kon ik het niet laten om dit eigen ontwerp zwever(tje) te bouwen.

Eigenlijk kwam het doordat ik nog een aantal niet gebruikte en overgehouden onderdelen aantrof in mijn knutselkamer. Ik zocht naar iets anders maar vond nog een borstelloos motortje van Turnigy (200 Watt) met bijbehorende escape. Bovendien had ik ook nog een vrijwel ongebruikte 35 MHz zender met ontvanger en servo's liggen uit tijden van weleer. Na alles even uit te testen bleek het allemaal nog uitstekend te werken en dus ook even een blik geworpen in mijn restanten balsahout en vliegtuigtriplex. Er bleek nog voldoende balsa van diverse diktes in voorraad en gezien de lengte van de nog aanwezige eindlijsten kon het een 2-meter zwever worden en dus ging ik daarmee aan de slag.

Eerst heb ik alles uitgetekend: de romp in bovenaanzicht en zijaanzicht, de hoofdvleugel, het richtingroer en het stabilo.
De grootte en verhouding van romp en hoofdvleugel heb ik gehaald van de bouwtekening van de Ultra-Fly. Het richtingroer en stabilo kreeg de "look van de Domino" vanwege zijn eenvoud.

Door de jaren heen wijzer geworden op constructiegebied heb ik ook bij dit model gekozen voor een aantal extra versterkingen zonder al te veel gewichtstoename.
Een heerlijk bouwproces kan nu van start gaan met alleen maar ongebruikt materiaal, want ook oracover heb ik nog genoeg voor dit model.
Deze kleine zwever heb ik alvast een naam gegeven: Piccolo.


Modelgegevens:

  • Spanwijdte: 2000 mm
  • Vliegklaar gewicht: circa 1100 gram, (incl. ontvanger, 4 servo's, escape en 3S-lipo)
  • Motor: Turnigy bostelloze motor L2215J-900 (200 Watt)
  • Propellor: klap-propeller 9" x 4"
  • Regelaar: HobbyKing 35A brushless ESC (geschikt voor 2 - 4 cell LiPo)
  • Accu: 3S Lipo 11,1 Volt, 2200 mAh
  • Hoofdvleugel-oppervlak: 29,8 dm2
  • Stabilo-oppervlak: 5,4 dm2
  • Vleugelbelasting: circa 31 gram/dm2
  • Vleugelprofiel: Clark Y-gemodificeerd
  • Lengte romp: 1040 mm
  • Besturing: motor, ailerons, hoogte, richting


  • Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
    « TERUG

    Mei 2022: Begonnen wordt met het richtingroer van 5 mm dik balsa. De hoogte bedraagt 185 mm.

    Mei 2022: Daarna is het stabilo aan de beurt, spanwijdte 470 mm.

    Mei 2022: Het begin van de rompopbouw. Aan beide zijkanten zijn grenen lijsten (4 x 9 mm) ingelijmd. Het zijn de hoofd constructie-onderdelen van de romp.

    Mei 2022: Een belangrijk onderdeel: de motor onder de juiste hoek inbouwen met motordomp (iets schuin naar beneden) en een lichte zijwaartse scheefstelling. Ik heb daarvoor de hoekinstellingen van de Ultra-Fly-tekening aangehouden.

    Mei 2022: Ook de ontvanger en de servo's hebben hier hun plekje gekregen.

    Juni 2022: De romp is hier rondom helemaal beplankt en zorgvuldig vlak geschuurd.
    Voor een stevige constructie zijn de zijwanden samengesteld uit 2 lagen 1,5 mm balsa met haaks op elkaar verlijmde nerfrichtingen.
    De romp weegt nu net 200 gram.

    Juni 2022: Nadat het stabilo en het richtingroer netjes vlak zijn geschuurd is daar de folie op gestreken en zijn beide delen op de romp gelijmd. Het driekleurendesign wordt straks ook bij de hoofdvleugels toegepast. De romp wordt hoofdzakelijk zwart met een wit accent aan de voorkant.
    Nu wordt het tijd voor een (balsa) cockpitkapje.

    Juni 2022: De eerste contouren van het cockpitkapje zijn al te zien.
    Het plasticfolie ertussen voorkomt dat het kapje per ongeluk aan de romp blijft plakken.

    Juni 2022: Het kapje is hier grofweg klaar. Nu moet het zorgvuldig in vorm geschuurd worden.

    Juni 2022: Na het schuren, plamuren en nogmaals schuren ziet het kapje er mooi glad uit en weegt 27 gram. Nu kan het samen met de romp verder afgefolied worden.

    Juni 2022: Maar eerst wordt op de bodem van de cockpit nog even ruimte gemaakt voor de regelaar en een "lattenrooster" voor de 3S lipo accu.

    Juni 2022: Vervolgens wordt eerst het cockpitkapje van folie voorzien. Het voorste stukje zwart is geschilderd omdat het te sterk gekromd is voor folie. Je krijgt dan toch heel gauw plooien.
    De aparte "tekening" op het kapje moet een stylistische stel ogen voorstellen. Wel veel werk, vooral ook het afbiezen, maar het levert een leuk "gezicht" en veel voldoening op.

    Juni 2022: En hier is de romp dan helemaal klaar.

    Juni 2022: En ook alle elektronica is ingebouwd en uitgetest. Inclusief de 3S-lipo weegt de complete romp nu 694 gram.
    Nu ga ik met de bouw van de hoofdvleugels beginnen.

    Juni 2022: Met het profielenprogramma Profili print ik eerst de wortel-, midden- en tipkoorde uit.
    Van deze drie ribben worden triplex mallen gemaakt waartussen de benodigde balsa ribben in vorm worden geschuurd. Hierdoor ontstaan gelijkmatig verlopende vleugelprofielen. Al met al een secuur werkje, waar veel aandacht aan besteed moet worden.
    De twee servo's voor de ailerons komen uit een vroegere helicopter, waar ik heel weinig mee gevlogen heb. Ze verkeren in prima staat.

    Juni 2022: Maar eerst wordt ook de andere vleugelhelft getekend en op de bouwplank gespannen met een huishoudfolie ertussen zodat het hout niet aan de tekening blijft plakken. De ribben heb ik qua onderlinge afstand iets aangepast van 40 mm naar 56 mm. Dat komt beter uit.
    Hier zijn de eerste lijsten en oplijmstrippen al gefixeerd op de bouwplank.


    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer