« TERUG
Papilion
Van het Duitse FVK-Modell


Spanwijdte:
2700 mm
Vleugeloppervlak:
61 dm2
Vleugelprofiel:
SD 70 55 (gemodificeerd)
Lengte:
1370 mm
Leeg gewicht:
1050 gram
Vliegklaar gewicht:
1460 gram
Electromotor:
Pulso borstelloze buitenloper KA22-20L, 270 Watt, 85 gram
Regelaar:
Robbe Roxxy BL-Control 835-6, 35 A (2-6 lipo's)
Accu:
Vislero 3S Lipo, 11,1 Volt, 2100 mAh
Spinner/prop:
diameter spinner 40 mm, klapschroef 9,5" x 5"
Besturing:
motor, hoogte, richting en ailerons (dienen tevens als landingskleppen)


Het model

Het gebeurde tijdens de model-vliegshow in Harsewinkel op 1e Pinksterdag 2007. Ik was daar met vier clubgenoten. De show was mooi, maar moest de tweede helft van de middag toch afgebroken worden vanwege de regen... helaas.

Echter, zoals bekend is er tijdens de show vanalles te koop, zowel tweedehands van particulieren als nieuw van allerlei bedrijven, die er met hun stands staan.
Eén van de clubgenoten kwam op een goed moment terug met een prachtige (electro)zwever: de "Relax" van FVK-Modell. De 2.07 meter vleugels waren al geheel bekleed met oracover en ook de epoxy-romp bleek van perfecte kwaliteit, kortom, om van te watertanden! Bovendien werd er die dag korting gegeven op de modellen...

Ik moest er dus ook maar eens even een kijkje gaan nemen en kwam uiteindelijk terug met de "Papilion" een fraaie thermiek-zwever met een spanwijdte van 2700 mm. Op de catalogusprijs van € 295,- kreeg ik uiteindelijk € 75,- korting.

Ik was al een tijdje op zoek naar een goeie electrozwever om het modelvlieg-"vonkje" bij mij weer op te laten gloeien, want de afgelopen jaren ben ik nauwelijks meer op ons veld geweest en vlieg ik alleen nog maar één keer per jaar een weekje op de Sauerlandse hellingen. Ik hoop er op, dat ik met deze mooie electrozwever straks weer wat vaker op ons vliegveldje te vinden ben.
Sinds de vliegmogelijkheden op ons veld voor het electrovliegen zijn uitgebreid met de woensdag en donderdag, zie je steeds meer leden zich ook een electrokist aanschaffen.
De Papilion is fantastisch secuur gebouwd en heeft ondanks de ribbenvleugel een enorme stijfheid. De hoofdligger is van gehard Dur-Aluminium en de neuslijst van carbon.
De inbouw van de stuurstangen, servo's, ontvanger, regelaar, accu en motor was nog best een hele klus, maar het is allemaal goed gelukt. Compleet en vliegklaar weegt het model nog geen 1500 gram.



De eerste proefvlucht

Het is altijd weer spannend, zo'n nieuw model voor het eerst de "lucht in te gooien", maar de Papilion vertrok kaarsrecht en steeg met grote vaart naar hogere sferen. Er moest dan ook stevig "down" gestuurd worden. Vol motorvermogen is dan ook niet nodig. Met een volle accu stijgt de zwever zelfs op half vermogen nog keurig omhoog. Eenmaal op hoogte kan de motor uit en begint het thermiekzweven. De glijhoek blijkt gunstig te zijn en het model blijft lang boven. De zwever vliegt zeer stabiel en kan ook heel langzaam gevlogen worden, met geen enkele neiging tot uitbreken! Bij de eerste proefvlucht toch ook even een looping gedraaid, die er heel zuiver en recht uitzag.
Bij de landing toonde het model zijn goede zweefeigenschappen. Hij kwam nauwelijks lager en zweefde naar het eind van het veld. Daarom toch maar wat gedrukt, waardoor bij de landing de spinner de grond raakte en zowaar het 3 mm asje van de motor bleek te zijn gebroken.








Bij aankoop van de motor was al standaard een reserve-asje bijgevoegd (men heeft de zwakke plek blijkbaar onderkend), zodat het model de volgende dag al weer vliegklaar lag.

Een heerlijke ongecompliceerde electrozwever, maar wel voorzichtig landen.