De restauratie van een gecrashte hotliner
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage


Toen een clubgenoot (de eigenaar van dit model) voor een tweede keer met deze snelle hotliner crashte kon hij de moed niet meer opbrengen om nogmaals met de reparatie aan de gang te gaan. Er bleek ook wel het een en ander aan schade te zijn aangericht.
Op zijn verzoek heb ik de gecrashte onderdelen onder mijn hoede genomen om tezijner tijd toch maar eens te kijken of er "uberhaupt" wat aan hersteld kon worden.
Vele maanden later maar eens gekeken naar de behoorlijk beschadigde romp en vleugelbevestiging. Ik zag uitgescheurde pennen en een romp met breuken en scheuren. Maar ik zag ook mogelijkheden, temeer omdat de hoofdvleugels nog redelijk gaaf waren gebleven, dus gewoon maar eens begonnen...


Van een afstand lijkt het er allemaal nog redelijk uit te zien...

...maar de vleugelbevestigingen zijn losgescheurd en vooral de romp is op diverse plekken aan restauratie toe.

Modelgegevens:
  • Spanwijdte: 2000 mm
  • Vliegklaar gewicht: circa 1800 gram, (incl. ontvanger, 6 servo's, escape en 4S-lipo)
  • Motor: Himax bostelloze motor C3522 1100 KV
  • Propellor: klap-propeller 11" x 6"
  • Regelaar: HobbyWing SkyWalker 80 A UBEC (geschikt voor 2 - 6 cell LiPo)
  • Accu: 4S Lipo
  • Hoofdvleugel-oppervlak: 37,95 dm2
  • Vleugelprofiel: RG-15
  • Lengte romp: 1180 mm
  • Besturing: motor, ailerons, hoogte, richting, remkleppen



  • « TERUG

    April 2023: Ontbrekende gedeeltes van de romp worden opgevuld met epoxyhars en carbonstrips ter versterking.

    April 2023: Het ziet er nog steeds niet uit, maar toch is dit het resultaat na een aantal keren plamuren en schuren, net zo lang totdat de gerepareerde romp weer zo glad als een aal aanvoelt. Slechts een nieuwe laklaag is nog nodig om hem er weer als nieuw uit te laten zien.

    Juni 2023: Hier zijn de stalen vleugelpennen in de voorlijst weer stevig in de vleugels gelijmd en ook de overige beschadigingen gerepareerd, opgevuld met epoxy, en daarna zorgvuldig glad geschuurd.
    Vervolgens zal er zwarte folie overheen aangebracht worden tot aan de belijningen.

    Juni 2023: En dat ziet er dan zo uit.

    Juni 2023: Als de romp nogmaals met waterproof schuurpapier is gladgeschuurd wordt er twee keer een zwarte laklaag aangebracht met de roller (bij gebrek aan een verfspuit levert een roller ook een redelijk net eindresultaat).
    Hier hangt de romp te drogen.

    Juni 2023: En dan is het model klaar en kan de eigenaar blij gemaakt worden met het eindresultaat. Hij hoeft nu alleen nog maar de apparatuur weer in te bouwen.

    Juni 2023: Diezelfde maand nog stuurt de eigenaar van de Mistral mij deze foto: alle apparatuur is ingebouwd en afgesteld, kortom, vliegklaar.
    Nu nog even een geschikt moment om deze snelle kist opnieuw in te vliegen.

    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer