![]() « TERUG |
Meribel Electrozwever van BMI (HDPE romp - High Density Poly Ethylene) Spanwijdte: 2540 mm Gewicht: 1560 gram incl. accupack Electromotor: type 550 Propellor: klapschroef 8" x 4" Accupack: 8,4 Volt, 2400 mAh Besturing: richtingroer, hoogteroer en electromotor Regelaar: Graupner Pico MOS 36 mc |
De bouwdoos Eigenlijk liep ik al enkele jaren rond met het idee om eens met electro-vliegen te beginnen. Ik had al sedert een jaar een mooi oplaadapparaat in huis (koopje op een vliegshow) om via de autoaccu de accupacks voor zo'n electro-model op te laden. Veel tijd om te bouwen had ik niet en daarom was ik in de hobbywinkel direct geïnteresseerd in een fraaie "kant en klaar"-zwever van BMI: de Meribel-2500. De bouwdoos was compleet: met rode folie bespannen houten ribbenvleugels, een witte polypro-pyleenromp, waarin een 550 elec-tromotor met klapschroef zat gemonteerd. Ook de stuurstangen en houten servohouders zaten keurig op hun plaats. Er werd nog een snelheidsregelaar en een accupack bijgekocht en nu zou ik dan binnenkort kunnen electrovliegen... De twee standaardservo's passen keurig naast elkaar in de romp. Het accupack ligt op de bodem, vlak vóór de servo's. Erboven de ont-vanger en de snelheidsregelaar, die stroomsterktes tot 36 A aankan. |
![]() Het vliegen De eerste vlucht ging moeizaam, met een accupack dat nauwlijks bleek opgeladen en een duidelijk overtrekgedrag bij lopende motor. De vlucht eindigde helaas voortijdig met een hardhandige landing en wat schade aan de vleugeltips. De krimpfolie op de vleugels blijkt van een inferieure kwaliteit en is niet te repareren. Ik heb het dan ook volledig verwijderd en het model opnieuw met oracover bekleed. Bij de tweede testvlucht, twee dagen later, was ik dus beter voorbereid. Na een gewijzigde afstelling van het oplaadapparaat en enkele keren laden en ontladen van het accupack, leverde dat een duurtest op van bijna 7 minuten |
continue motorloop. Dat zag er dus een stuk beter uit. Nu liet de Meribel zien wat "ze" waard was en klom moeiteloos naar hogere regionen. Wel moest er nog steeds "down" getrimd worden bij lopende motor, omdat anders het model te stijl klom. De motordomp zal dus nog even moeten worden bijgesteld. Maar verder waren er geen serieuze problemen, mits het model niet te langzaam wordt gevlogen, want dan breekt hij absoluut uit en kan zelfs in een vrille terecht komen, wat bij mij later twee keer is ge-beurd. Het model luistert verder goed naar de stuursignalen (niet te kleine uitslagen) en ik heb met één acculading het model zo'n zes keer op hoogte gebracht om uiteindelijk na 20 minuten vliegen het model netjes op tien meter afstand te landen. Weer een fijne "stille en schone" aanwinst voor bij de vloot. Twee minpuntjes: het kritische afvalgedrag bij lage snelheid en de slechte kwaliteit van de folie. |