Restauratie van de hotliner Mefisto

(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage

Het gerestaureerde resultaat, juni 2018

Deze snelle hotliner heb ik overgenomen van een clubgenoot, die tijdens een ongelukkige landing het hekwerk bij ons clubgebouw raakte en waarbij de staart vrijwel doormidden brak. Reparatie zag hij niet meer zitten, ook niet als een ander dat voor hem zou doen, want dan bleef het een gerepareerd model en dat voelde bij hem "niet goed".
En dus toog ik aan de slag met het herstel van de gebroken romp en nog wat kleine beschadigingen, maar verder mankeerde het model eigenlijk niets.
Deze Mefisto is van de firma Reichard, nog uit de tijd dat er geen borstelloze electromotoren en lipo-accu's waren (zo te zien aan de bouwbeschrijving), maar het model oogt nog steeds erg fraai.


Modelgegevens:
Spanwijdte:   2000 mm
Lengte:   1120 mm
Vleugelprofiel:   S 3021-095-84
Hoofdvleugeloppervlak:   33,9 dm2
Hoogteroeroppervlak:   4,5 dm2
Totaal vleugeloppervlak:   38,4 dm2
Totaal vleugelbelasting:   37,6 gram/dm2
Vliegklaar gewicht:   1445 gram (incl, 4s lipo)
Electromotor:   Gold brushless outrunner, model 3536 910kv (370 W)
Propeller:   Klap-propeller 10 x 6
Zender/ontvanger:   Turnigy TGY-i6 (2,4 GHz)
Regelaar:   HobbyWing Flyfun 60A brushless ESC (geschikt voor 2 - 6 cell LiPo)
Accu:   Zippy 4S Lipo, 14,8 Volt, 2450 mAh
Servo's:   Richting- en hoogteroer: Tower Pro MG-908 analoog, 2,2 kg/6V, 13,4 g.
 Ailerons: HK 929 MG, 12 sec/60o/4,8V, 2,2 kg, 13 g.
Besturing:   motor, hoogte, richting en ailerons


« TERUG


De breuk in de romp is behoorlijk rigoreus, maar is te herstellen.

Met de figuurzaag is hier de onderkant van de breukplek uitgezaagd en is goed te zien dat ook de stuurstangen zwaar beschadigd zijn. Ik heb de beide stuurstangen weggeknipt en vernieuwd.

Vervolgens wordt de bovenkant van de romp ter plekke van de breuk ingedekt met 2 lagen glasmat, koolstofvezels en 2-componenten epoxyhars. Aan de onderzijde wordt een koolstofbuisje ingelijmd. Natuurlijk wordt de staart daarbij exact recht uitgelijnd in de workmate.

Daarna wordt ook het uitgezaagde rompdeel weer op zijn plaats gelijmd, uitgeplamuurd en vele malen geschuurd totdat de romp weer strak en glad aanvoelt.

Gekozen is om het gerepareerde staartdeel blauw te schilderen, wat goed past bij de hoofdvleugels en het bespaart het volledig wit schilderen van de hele romp.

En zo ziet de Mefisto er dan weer vliegklaar uit, na vele uurtjes noeste arbeid!


« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer