De Loening Amphibion (Keystone OA2) - 1927
(door Frans Hoppenbrouwer)
Een fotoreportage
 |
Zoals op deze prent zal het model er ongeveer moeten gaan uitzien.
|
Modelgegevens:
Spanwijdte: circa 2500 mm
Vleugeloppervlak: ?? dm2
Vleugelbelasting: ?? gram/dm2
Vliegklaar gewicht: ???? gram (mogelijk meer dan 10 kilo)
Lengte romp: 1940 mm
Vleugelprofiel: eventueel Clark Y (vlakke onderkant)
Motor: ??
Propeller: ??
Besturing: motor, hoogte, richting, ailerons en intrekbaar landingsgestel
« TERUG
Jaren geleden, in begin jaren '90, ben ik begonnen met de bouw van dit model vanuit maatschetsen, die gepubliceerd stonden in een oude nummers (juni 1958) van het Amerikaanse tijdschrift "Model Airplane News".
Het leek me een echte uitdaging om dit Amphibie-vliegtuig uit 1927 te gaan bouwen met een "stevige"spanwijdte van 2500 mm.
De ambachtelijke houtbouw kon ik wel aan en zo ontstond een romp van bijna 2 meter lengte kompleet met richting- en hoogteroer. Ook de vleugelpontons werden alvast gebouwd, maar de hoofdvleugels met de rompbevestiging nog niet.
Eerst ging ik me eens buigen over het ingenieuze intrekbare landingsgestel en daar begonnen de problemen. Het systeem moet werken d.m.v. spindels en allerlei asjes en gewrichten. Daarvoor had ik hulp nodig van iemand, die bedreven is met een draaibank(je). Helaas zat er in die tijd niet zo'n iemand in mijn "netwerk" en dus belandde het Loening-project op zolder, waar het al bijna 30 jaar ligt te verstoffen.
Zelf zal ik de bouw van dit project niet meer gaan oppakken (het moment van dit schrijven is december 2020).
Maar misschien zijn er onder onze clubleden dappere en kundige lieden, die dit project nieuw leven in willen en kunnen blazen. De halffabrikaten van dit model stel ik gratis ter beschikking aan hem of hen (het mag ook een groepje enthousiastelingen zijn), maar ik verwacht dan wel een uiteindelijk vliegend eindresultaat.
Wie durft (of durven) deze uitdaging aan?
(N.B. Denk wel aan het stevige kostenplaatje voor de motorisering op brandstof of electrisch).
Hieronder een overzicht van wat er beschikbaar is:

Deze 2 prenten zijn de basis voor de bouw van het model. Klik op de tekening voor een uitvergroting.
|
Een overzicht van de aanwezige bouwonderdelen: de romp, de 2 pontondrijvers voor onder de hoofdvleugels, het stabilo en het draaibare deel van het richtingroer.
|
De onderdelen van wat dichterbij bekeken. Hier het 810 mm brede stabilo.
|
De vleugelpontons (b x l x h = 86 x 240 x 130 mm) en het draaibare gedeelte van het richtingroer (350 mm hoog).
|
Aan de staart bevestigd ziet het er zo uit. Dit totaal weegt inmiddels 1950 gram.
|
Van dichtbij bekeken. De instelhoek van het stabilo kan met een stelbout aangepast worden.
|
De onderzijde van de bootromp is bekleed met 1 mm vliegtuigtriplex.
|

Deze tekeningen van het intrekbare landingsgestel zijn fragmenten uit één van de vele Loening-tekeningen die "Model Airplane News" heeft gepubliceerd.
|
Zelf heb ik een "vrije vertaling" getekend van deze twee constructieprenten en hoe het in het model kan worden ingepast. Het kan natuurlijk ook anders, als het principe maar gelijk blijft.
De buitendiameter van het wiel is overigens 150 mm.
|
Op internet vond ik deze detailfoto van een Loening op ware grootte.
|
Ik was in die tijd al bezig aanvullende onderdelen te verzamelen en had al vleugelprofielen uitgeprint.
Hoewel de wielen de juiste schaalafmetingen hebben zijn ze eigenlijk te zwaar en bovendien zullen spaakwielen natuurgetrouwer overkomen. Het stuurwiel is wel in overeenstemming met de echte uitvoering.
|
Voor meer details in de afwerking verwijs ik ook graag naar een foto-presentatie van een Amerikaanse modelbouwer, die van de Loening een heel fraai statisch schaalmodel heeft gemaakt in een kleiner formaat (spanwijdte ongeveer 1200 mm) en dus ook niet radiobestuurd.
« TERUG
©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer
|