Speelgoedzwever van Lidl verbouwd tot electrozwever met "Klapptriebwerk"

(door Frans Hoppenbrouwer)

Een bouwverslag met foto's

De Lidl-werpzwever uitgerust met een automatisch "Klapptriebwerk".

Van dit leuke werpzwevertje van Lidl heb ik een derde variant bestuurbaar gemaakt. Ditmaal bestuurbaar via de "elevon-oplossing", hoogte en richting gecombineerd in de hoofdvleugel m.b.v. 2 servo's. Het is eigenlijk een oplossing voor de zogenaamde "Nurflügels" maar bij dit zwevertje werkt het ook uitstekend, gezien de vele voorbeelden op YouTube-filmpjes.
Verder heb ik voor deze variant van de Lidl-zwever gekozen voor een motor op de rug van het model, die door eigen kracht omhoog komt. Afgekeken van een Duitser, die deze oplossing had gekozen en liet zien hoe perfekt dat in de praktijk werkte!

Het EPP-schuim verstevigen
Ook hier heb ik romp en hoofdvleugels met carbonbuisjes versterkt, ingelijmd met 5 minuten Z-poxy. In de hoofdvleugel dient deze buis tevens als draai-as door er een vrijdraaiende carbonstaaf in te steken. Buisbinnendiameter is 4 mm.

Meer details over aanpassingen in de schuimzwevertje zijn te vinden op de andere varianten electro-uitvoering en hellingzwever.


Modelgegevens:
Spanwijdte:   860 mm
Lengte:   680 mm
Vliegklaar gewicht:   330 gram (incl. 2s lipo, 850 mAh)
Zwaartepunt:   5 cm vanaf voorlijst
Hoofdvleugeloppervlak:   11,5 dm2
Hoogteroeroppervlak:   2,4 dm2
Totaal vleugeloppervlak:   13,9 dm2
Totaal vleugelbelasting:   25 gram/dm2
Electromotor:   Turnigy Park250 Brushless outrunner 2200KV, 25 gram (incl. propeller)
Propeller:   Turngy High Speed Propeller 5,5 x 5,5 Grey
Zender/ontvanger:   Turnigy TGY-i6 (2,4 GHz)
Regelaar:   AeroStar 20A brushless ESC met 2A BEC (geschikt voor 2 - 4 cell LiPo)
Accu:   Zippo Compact 2S Lipo, 7,4 Volt, 850 mAh, 53 gram
Servo's:   2 stuks Turnigy TGY 50090M analoog
Besturing:   motor, elevon (hoogte en richting gekombineerd in draaibare hoofdvleugel)


« TERUG


Het "Klapptriebwerk" in onderdelen naast het model.

De hoofdvleugel is naast de romp aan weerszijden dwars doorgesneden. Daarin opgenomen zijn de centrale draaias (carbonbuisje met inwendige diameter van 4 mm) en een klein geel buisje t.b.v. de servoaansturing.
Het opgelijmde ringetje bij de centrale as dient als afstandhouder voor de staaldraad van de servoaansturing.

De vleugel kan nu eenvoudig op de beide assen worden geschoven.

Het trekveertje dient om de vleugel vast te houden. Dat mag natuurlijk ook een elastiekje zijn.

En hier zit alles keurig aan elkaar en kan de vleugel wrijvingsloos door de servo op en neer bewogen worden.
De witte stip geeft ook hier de plek van het zwaartepunt weer (4,5 à 5 cm vanaf de voorlijst).

Bovenaanzicht van het Klapptriebwerk op de rug van het zwevertje.

Zo ligt de motor in rust op de rug van de zwever. Bij voldoende power (kwart gas) komt de motor vanzelf omhoog.
Kijk voor de roeren en motor in werking naar het -filmpje

Inmiddels heeft het zwevertje zijn maidenflight gehad, op 30 juli 2018, en het vloog voorbeeldig. Er hoefde niet eens wat bijgesteld te worden. Het kistje vloog prima op zijn kleine klapp-motortje! In de bocht moet wel flink hoogteroer worden getrokken, maar dan gaat ie ook prachtig de bocht om!
Voor het landen heb ik de motor uitgezet en het zwevertje zwevend probleemloos kunnen laten neergestrijken in het gras.

Conclusie:
Een erg leuke variant van de Lidl-werpzwever, die het prima doet!








Tot slot nog even een -filmpje van een tweede vlucht.



« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer