« TERUG
Kestrel
Thermiekzwever (kunststof romp)


Spanwijdte:
2850 mm
Gewicht:
1860 gram incl. hulpmotor
Hulpmotor:
OS MAX 10 F SR (1,7 cc tweetakt)
Besturing:
richtingroer en hoogteroer


Een fijn cadeau



Het was in een seizoen, dat ik erg veel pech had met mijn modellen. Er waren wat modellen gecrashed in een drukke tijd, waarin ik nauwlijks tijd had om de vele schades te repareren.
Onze clubvoorzitter, Theo Lottman, had nog een zwever op zolder liggen, waar hij niet meer mee vloog. Hij schonk mij de Kestrel, die ik direct meenam naar het Duitse Sauerland, waar deze thermiekzwever mij op de hellingen voor het eerst liet zien, wat hij kon.
Al gauw bleek het een gevoelige thermiekzwever te zijn, die ondanks zijn stevige gewicht, nauwlijks




hoogte verliest en schier eindeloos zijn rondjes kan blijven draaien op slechts een beetje warme stijglucht.
De vleugel heeft een sterk "hol" profiel en is dan ook niet geschikt voor hoge vliegsnelheden, want dat resulteert gegarandeerd in de beruchte "flutter" van de vleugel. Toen mij dat voor het eerst overkwam was het behoorlijk schrikken, maar met wat geluk heb ik het model uit de duikvlucht kunnen halen en ben er daarna veilig mee geland.
Wel oppassen dus...
Ik vlieg er nu alleen mee bij rustig (warm) weer en dan is het een heerlijke zwever met een fraai statig vliegbeeld. Ik ben er dan ook heel erg blij mee en de Kestrel heeft zowel in het Sauerlandse



Met slechts 2 servo's is deze zwever prima te besturen.

landschap als ook in ons eigen kikkerlandje al menig vluchtje gemaakt. Mits rustig gevlogen, is het een waar genot om met deze "slowflyer" te vliegen.


Dus... nogmaals mijn dank aan de gulle gever!