Een nieuw leven voor een oude bekende:
de 2 meter Geier
(door Frans Hoppenbrouwer)
Een fotoreportage
De Geier van Robbe uit de jaren 70/80 is een bijzonder prettig te vliegen "Nurflügel".
Standaard heeft hij een spanwijdte van 1515 mm, maar in 1988 heb ik hem gebouwd met een spanwijdte van 2 meter. Omhoog gebracht met een 1,7 cc brandstofmotor op zijn rug heeft hij destijds enkele vluchten gemaakt, maar uiteindelijk in mijn "hangar" in vergetelheid geraakt. De forse servo's en het originele hoogteroer/rolroeren-mix sleetje zitten er nog in.
|
Zo zag hij er in 1988 uit. Aan de uitstekende middenrib bovenop het model werd de brandstofmotor met zijn steun bevestigd.
In een aangepaste versie wil ik een electromotor voorin de neus inbouwen met spinner en klapprop. Dat levert mogelijk een nog stabieler vlieggedrag op.
De oude simprop servosnoertjes zullen voorzien worden van de hedendaagse stekkers en de oude 35 MHz ontvanger wordt vervangen door een 2,4 GHz Spektrum ontvanger.
|
Modelgegevens:
Spanwijdte: 1940 mm
Vleugeloppervlak: 56,3 dm2
Vleugelbelasting: 35 gram/dm2
Vliegklaar gewicht: 1975 gram (incl. ontvanger, 2 servo's, electromotor, lipo-accu en regelaar)
Lengte romp: 535 mm
Vleugelprofiel: S-slag
Electromotor: AL 3542-7 (trekkracht 2000 gram)
Propeller: Aeronaut Cam-Carbon 10" x 7"
Regelaar: SkyWalker 60 Amp
Accu: 4S Lipo, 14,8 Volt
Besturing: motor, hoogte en ailerons.
« TERUG
De bestaande toestand nader bekeken
|
April 2024: En eigenlijk ziet hij er nog vrijwel net zo netjes uit als 36 jaar geleden.
|
April 2024: Slechts hier en daar kleine reparaties die nauwelijks te zien zijn.
|
April 2024: De uiteinden zijn afneembaar voor een makkelijker vervoer.
|
April 2024: In de romp zit nog de traditionele schuifslede voor het mixen van hoogteroer en rolroeren.
|
We gaan beginnen...
|
April 2024: Dit neusje zal afgezaagd moeten worden, zodat er een motorschot van ongeveer rond 50 mm ingelijmd kan worden.
|
April 2024: Om wat ruimte en minder gewicht te krijgen verwijder ik toch maar de "vintage" servo-slede (foto links) die natuurlijk in de huidige zenders goed te regelen is met de "elevon"-instelling, twee servo's die hoog/laag en ailerons combineren. Overigens gebruik ik nog wel de oude degelijke servo's van 36 jaar geleden (foto rechts). Niets mis mee.
|
April 2024: Terug naar het neusje dat afgezaagd moest worden: hier is dat gedaan en is ook al een pasgezaagd motorschot ingelijmd met enige zijwaartsstelling en motordomp, overigens "op gevoel" met de nodige ervaring bij vorige modellen. Het onderste driehoekige gaatje in het motorschot is voor inlaatlucht t.b.v. koeling tijdens de vlucht.
De elastiekjes houden het schuin geplaatste spantje tijdens het lijmen op zijn plaats.
|
April 2024: Even ruwweg kijken of de motor en spinner al netjes passen. Tot zover ben ik al heel tevreden.
Nu alles nog netjes en glad afwerken.
|
April 2024: Nadat alles is opgevuld, geplamuurd en glad geschuurd wordt er gefolied en geschilderd. Nu nog de regelaar en de lipo-accu een plekje in de romp geven.
|
April 2024: Om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen moet de lipo-accu in het achterste gedeelte van de romp onder de vleugel komen. Gelukkig past die daar met zelfs wat vrije ruimte t.o.v. de ontvanger. De regelaar komt in de cockpit. Beide nog even met klittenband vastzetten en klaar is Kees!
|
April 2024: En zo ziet de 2 meter Geier er dan vliegklaar uit.
|
« TERUG
©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer
|