![]() « TERUG |
Focus-Flyer Een eigen ontwerp van een camerazwever Spanwijdte: 3650 mm Totaalgewicht: 3700 gram Hulpmotor: OS MAX 25 F SR (4,07 cc) Besturing: richtingroer, hoogteroer, ailerons, remkleppen, camera aan/uit |
Nieuwsgierigheid Kent u ook dat gevoel? Als je modelzwever hoog in de blauwe lucht traag zijn rondjes draait komt als vanzelf de nieuwsgierigheid naar boven: hoe zou het landschap er daar van boven uit zien? En het antwoord is even zo eenvoudig: bouw een camera in je model. Ik was in gedachten al snel overgehaald en toog kort daarop definitief aan de slag. Een echt geschikt model om een camera in te bouwen had ik op dat moment niet en dus besloot ik een nieuw model te bouwen, speciaal geschikt voor zijn bijzondere taak. Een zwever leek me het meest geschikt. Geen last van motortrillingen tijdens de opnamen en ook vanwege het rustige vlieggedrag zou zelfs met bewegende beelden gewerkt kunnen worden. Het zou een traag vliegende, grotere, lichtgewichtzwever moeten worden, met een vleugelprofiel dat goed reageert op thermiek. Gekozen werd voor een model in volledige houtbouw met een Eppler 193-profiel, waarmee ik bij eerdere zwevers al goede resultaten had geboekt. De camera De eerste camera was een Super8 filmcamera en werd voorin de romp, schuin naar beneden geplaatst. De opnames, die hiermee werden gemaakt waren van prima kwaliteit, maar er zaten te veel nietszeggende opnames tussen van eindeloze velden mais. Het bleef moeilijk om in te schatten wat er in beeld zou zijn. Slechts enkele minuten bleken interessant genoeg. Een dure bussiness alleen al aan films en aangezien video(cam)recorders toen nog erg duur waren (1985), werd besloten een fotocamera met automatisch filmtransport te kiezen. De foto's daarmee gemaakt staan op deze pagina afgebeeld. Er zijn heel wat opnames gemaakt, zelfs tot in het Sauerland, waar de Focus-flyer ook zijn rondjes heeft gedraaid. Het vliegen Het vliegen met deze wat grotere zwever viel toch een beetje tegen. Het vlieggedrag is weliswaar heel goedmoedig, maar doordat het model langzaam vliegt, hebben de roeruitslagen tijd nodig om effect te oogsten. Met een beetje straffe wind is het model pas na enkele seconden bereid de aangestuurde roeren te gehoorzamen. Enige vergroting van de ailerons en het richtingroer verhielpen dat euvel enigszins. Op de hellingen van het Sauerland was geen hulpmotor nodig, maar in het vlakke Twenteland moest een 4,07 cc OS MAX op de rug mee, die het model op half gas keurig op de gewenste uitgangshoogte bracht. Gefotografeerd wordt dan pas, wanneer de motor is afgeslagen en het model tegen de wind in, weinig voorwaartse snelheid heeft. Het is erg leuk om de ontwikkelde foto's voor het eerst in je handen te krijgen en te zien of de gegokte positie juist is geweest. Na verloop van tijd gaat dat gokken steeds beter en weet je de objecten aardig in beeld te krijgen. Een aardig project voor hen die eens iets extra's aan hun hobby willen toevoegen en met de huidige mogelijkheden van (mini)camcorders en digitale camera's steeds professioneler te realiseren. Wie kan de verleiding niet weerstaan en gaat ook aan de slag met een camera-model?..... Succes! |
De Focus-Flyer in aanbouw met de onderzijde naar boven. Alles in houtbouw. Duidelijk is de camera-lensopening aan de voorzijde te zien, vlak voor het wiel. |
![]() |
![]() |
De Super8 camera ligt al op zijn plaats in de ruwbouwromp, schuin naar beneden filmend. De romp wordt als het ware om de camera heen gebouwd. |
|
De bouw vordert. Eén vleugel is in ruwbouw al klaar (staat rechtop achter de werktafel) en de andere zit op de bouwplank. Ook de romp schiet lekker op. |
![]() |
|
![]() |
Binnenin de cockpit zit alles op zijn plaats: de ontvangeraccu in de neus, drie servo's daarachter, de super8-camera schuin naar beneden en verderop in de romp de ontvanger en de servo's voor ailerons en remkleppen. | |
Alles netjes weggeborgen onder de cockpit. Er kan haast niet gewacht worden op de eerste vlucht en daarmee de eerste opnames..... |
![]() |
|
![]() |
||
Boven: Een maattekening van de Focus-Flyer. Ook een uitvergrote versie van deze tekening is binnen handbereik. Klik maar even hier (tekening 340 kB). |
Onder: Eén van de eerste luchtfoto's gemaakt in de buurt van ons vliegveldje. Het bruggetje over de Broekbeek is goed te zien. In het cirkeltje vliegt een ander model, boven de bomen. Een toevalstreffer om dat op de foto te krijgen. |
|
![]() |
||
![]() |
||
Boven: Een deel van ons vliegveldje. In het cirkeltje de windzak en het frequentiebord bij de ingang van het veld. Ook de auto's op het veld zijn goed herkenbaar, zelfs de sporen door het gras. |
Onder: En zo zijn er prachtige foto's te maken van de boerderijen in het Twentse landschap. | |
![]() |