Restauratie van het gecrashte model
(fotoreportage van een uitdagende klus)



De romp bleek aan de voorzijde op diverse plekken gescheurd en gebroken. De cockpit was helemaal verbrijzeld en ook bij de staart zat een breuk. De hoofdvleugel had een lelijke opengescheurde beplanking. Het landingsgestel was van de romp afgescheurd en scheluw verbogen en ook de as van het neuswiel bleek verbogen en uit zijn kunststof houder gescheurd. Kortom, de schade bleek aanzienlijk, maar juist dat was in dit geval een uitdaging voor mij.
Dus beloofde ik er serieus naar te kijken en een poging tot restauratie te wagen...


December 2021: De brokstukken bij elkaar.


December 2021: Ook aan de onderkant is de nodige schade.



Dus dan maar aan de slag!


December 2021: Eerst de radiobesturing uit het model halen. Ook is hier de gebogen as van het neuswiel goed te zien. Die zal weer recht gebogen moeten worden.



December 2021: De verbogen as van het neuswiel heeft ook een scheur onderin de kunststofhouder veroorzaakt. Dat zal dus gerepareerd moeten worden.
De motor heeft de crash ogenschijnlijk heelhuids overleefd. Slechts één aluminium voetje is iets verbogen. Maar zie ik toch een kleine onregelmatigheid bij de motor als ik die ronddraai? Afwachten bij het proefdraaien straks aan het eind.




December 2021: En zo ziet de romp er "leeg gehaald" uit. Nu kan ik de romp weer proberen in zijn oude vorm te herstellen.



December 2021: Het stabilo vertoont ongewenste speling en blijkt onder het folie aan beide zijden gedeeltelijk losgescheurd van de romp te zijn. Hier is dat weer stevig aan elkaar gelijmd.
De onderkant van de romp aan de voorkant heeft ook nog een stevige opknapbeurt nodig, maar eerst moeten de losgeraakte spanten weer netjes vastgelijmd worden.




December 2021: En dat gebeurt hier. Losgescheurde delen worden één voor één weer vastgelijmd en in de lijmklem gezet.



December 2021: Van het volgende spant was het ronde bovengedeelte afgeknapt. Dat is hier weer op zijn plek gelijmd met een tweetal driehoekige schoorschotjes van triplex waardoor de constructie een stuk steviger wordt.



December 2021: In de bovenkant van de romp, achter de hoofdvleugel, zit een lelijke scheur, dus wordt daar het folie weggesneden en daarna het beschadigde balsahout.



December 2021: Vervolgens wordt daar nieuwe balsabeplanking ingelijmd , vlak geschuurd en weer voorzien van nieuwe folie.



December 2021: Ook aan de zijkant ter plaatse van de cockpit moest wat folie verwijderd worden. Daarna de breuken eronder lijmen en tenslotte alles weer netjes vlak schuren.



December 2021: De bodem van het voorste gedeelte van de romp moet vernieuwd worden.



December 2021: Hier is die bodem keurig vervangen, de oneffenheden bijgeplamuurd en netjes glad geschuurd. Ook het gedeelte voor de bevestiging van het hoofdlandingsgestel kreeg een nieuw multiplexplaatje, stevig verlijmd aan de zijwanden met grenen lijsten.



Januari 2022: Als de motorkap weer netjes rood geschilderd is (3x), nieuwe folie op de onderkant gestreken is, de biesjes weer aangebracht zijn en het landingsgestel bevestigd is, is de restauratieklus alweer een stuk verder.



Januari 2022: Nu de romp vrijwel helemaal klaar is rest er nog de opbouw van een nieuwe cockpitkap.



Januari 2022: Bij gebrek aan een doorzichtig plastic cockpitkapje wordt gekozen voor een balsa cockpit. Het voorste gedeelte heeft de crash overleefd en kan opnieuw gebruikt worden; het achterste deel wordt met balsalatjes opnieuw vorm gegeven. Hier het eerste beginnetje.



Januari 2022: Als dan de ruwe opbouw van de cockpit met balsastrookjes en blokjes klaar is ziet het er natuurlijk nog niet uit!



Januari 2022: Maar na het schuren, plamuren en nog eens schuren komt de definitieve vorm al veel beter in beeld.



Januari 2022: En hier is de cockpit dan met folie afgewerkt. Door de gekromde vorm kon de zwarte folie niet als een aaneengesloten deel aangebracht worden, maar moest dat in kleinere stukken. Om de aansluitnaden enigszins weg te werken zijn de rode "constructie"-banen aangebracht.




Januari 2022: Natuurlijk hoort een degelijke vergrendeling van de cockpit er ook bij: aan de achterkant een sterk neodymium-magneetje en aan de voorkant, naast twee bestaande mini-magneetjes, een extra koolstof borgpennetje.
Nu komt het laatste onderdeel aan de beurt: de hoofdvleugel.




Januari 2022: De grootste beschadiging is de scheur in de onderbeplanking, dus daar zal een nieuw strookje in worden gelijmd. De rest van de beschadigingen is te verhelpen met houtlijm en plamuur.




Januari 2022: Hier is de scheur gerepareerd, geplamuurd en glad geschuurd.




Januari 2022: Uiteindelijk is de onderkant van de vleugel er zo uit komen te zien. De fluoriserende oranje vlakken zijn gesneden uit de nog te bruikbare stukken die oorspronkelijk op de uiteinden geplakt waren en helaas gedeeltelijk beschadigd en vervuild waren. Maar ook nu is het model van onderen nog steeds goed herkenbaar door deze felgekleurde vlakken.




Februari 2022: De complete "hardware"-apparatuur is hier ingebouwd en gecheckt op de juiste werking via mijn eigen Spektrumzender. Alle servo's werken zoals het hoort, echter de motor maakt een licht schurend geluid inwendig, dat bij iets gas geven alleen maar erger wordt, dus daar moet een alternatief voor worden gevonden. Een nieuwe motor of een tweedehandsje?




Februari 2022: Maar daar staat de gerestaureerde Fighter dan tenslotte, ogenschijnlijk klaar voor zijn maiden-flight. Laten we hopen dat, als het probleem met de motor is opgelost, de Fighter weer pittig zijn rondjes kan vliegen.

Voordat de eerste vlucht kan plaats vinden zal de eigenaar eerst het model moeten "binden" aan zijn eigen zender en alle instellingen nauwkeurig moeten controleren en inregelen. Waarschijnlijk zal de servo voor het richtingroer en neuswiel in "reverse" gezet moeten worden, want de stuurstangen hiervan heb ik bij de restauratie moeten omzetten van de linkerkant naar de rechterkant.
Ook zal het zwaartepunt opnieuw gecontroleerd moeten worden i.v.m. wat extra constructie-onderdelen.

Tot slot kan ik zeggen, dat ik aan deze restauratie een fijn winterproject heb gehad en er met veel genoegen weer een gaaf model van heb kunnen maken. En nu dan maar hopen dat de eigenaar er nog vele mooie vluchten mee gaat maken!




Maart 2022: Er is een nieuwe motor in gezet en de eigenaar heeft er nog een paar spatbordjes op gemonteerd. Het model wacht nu op een mooie voorjaarsdag om in zijn herstelde staat het luchtruim te kiezen.





Maart 2022: Op 15 maart is het dan zover: een hernieuwde "maiden flight" vindt plaats op ons vliegveldje en het wordt een groot succes!




15 maart 2022:
Tot slot nog een plaatje van de zeer tevreden eigenaar.




« TERUG

©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer