De bouw van de elektrozwever Excel

(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage

Deze duurzweef prestatiezwever van Simprop uit het voorjaar van 1991 wordt nu in 2014 gebouwd en uitgerust met een moderne borstelloze buitenloper, gevoed door lipo's i.p.v. de toentertijd gebruikelijke (en zware) NiCad-cellen.

De Excel is de seriematige-versie van het bekende wereldrecordmodel WS 10 van Dr. Wolfgang Schäper.
Eind jaren '80 van de vorige eeuw brak dit model het ene record na het andere. Drie door de Federation Aeronautique internationaal erkende wereldrecords en zes Duitse records in de klasse F3E COMB en F3E P.
En dat allemaal met de toenmalige zware elektromotoren en NiCad-cellen. Wat zal dit zwevertje doen met een moderne borstelloze buitenloper, lipo's en lichtgewicht servo's? We zullen het gaan zien.
Toch kunnen we het straks niet echt vergelijken, want de Excel werd in zijn V-staart slechts gestuurd met richting- en hoogteroer. Geen ailerons dus.
Dat ga ik bij mijn versie veranderen. De V-stelling van 7 graden per vleugelhelft ga ik volgens beproefd recept halveren en er komen ailerons in de vleugels.


Modelgegevens:
Spanwijdte:   2200 mm
Lengte:   1052 mm
Vleugelprofiel:   E 205
Hoofdvleugeloppervlak:   31,5 dm2
Hoogteroeroppervlak:   5,8 dm2
Totaal vleugeloppervlak:   37,3 dm2
Totaal vleugelbelasting:   24,9 - 33 gram/dm2 (in originele uitvoering)
Vliegklaar gewicht:   circa 930 - 1230 gram (in originele uitvoering, afhankelijk van motor- en accupakketkeuze)
Mijn vliegklaar gewicht:   975 gram (inclusief 60 gram lood in neus)
EWD:   + 2 graden
Electromotor:   Brushless outrunner, Turnigy L2215J-900 (200 W)
Propeller:   Klap-propeller 9,5 x 5
Ontvanger:   Orange R620
Regelaar:   Turnigy AE-30A brushless ESC
Accu:   Turnigy 3S Lipo, 11,1 Volt, 2200 mAh
Servo's:   2 stuks Turnigy TGY-1440A, 4,4 gram, 0,6 à 0,8 kg/cm (ailerons) en
 2 stuks Turnigy TGY-50090M Metal Gear 9g analog (hoogte en richting)
Besturing:   motor, hoogte, richting (gemixt in V-staart) en ailerons

Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
« TERUG

Augustus 2014: De bouwdoos bevat alles wat nodig is om dit fraaie model te kunnen bouwen, zelfs een flacon lijm van 23 jaar oud ontbreekt niet!
Augustus 2014: De tekening is duidelijk, maar er staat slechts één vleugelhelft op weergegeven, zoals dat gebruikelijk was in die tijd. Voor de andere vleugelhelft werd dan geadviseerd om de tekening te doordrenken met olie, zodat het papier doorschijnend werd en het spiegelbeeld ook gebouwd kon worden.
Dat gaan we dus niet doen. Ik heb in plaats daarvan de vleugel overgetrokken op transparant papier en dat op z'n kop gelegd.
Augustus 2014: Over de tekeningen heen wordt eerst dun huishoudfolie gespannen om verlijming aan de tekening te voorkomen en dan kan de bouw beginnen.
Allereerst worden onderste beplanking en de oplijmers van de ribben pas gesneden en vervolgens vlak op de bouwplank vastgenageld met staalspelden en aan elkaar gelijmd.
Om gewicht te besparen is de beplanking bij dit model slechts 1 mm dik i.p.v. de gangbare 1,5 mm.
Augustus 2014: Het kan vlot gaan bij de Europese vestiging van HobbyKing. Woensdag besteld en twee dagen later op vrijdag bezorgd: een Orange R620 ontvanger, 2 microservo's (slechts 8 mm dik) en een 200 Watt borstelloze outrunner. De rest van de benodigdheden had ik nog "in voorraad".
Augustus 2014: Intussen zijn alle ribben van de vleugels vastgelijmd.
Augustus 2014: Detail van de ingelijmde messing bussen voor de stalen vleugelpen.
Augustus 2014: Voor de aileron-servo wordt een passend doosje gebouwd aan de bovenzijde van de vleugel.
Augustus 2014: Het micro-servootje is nauwelijks groter dan een duimnagel en past precies in de dunne vleugel.
September 2014: Bovenliggers aangebracht, alle schotjes tussen boven- en onderligger ingelijmd en tenslotte de servosnoeren van de ailerons verlengd.
Oktober 2014: De hoofdvleugel is bijna klaar. In het midden moet de vleugelindekking aan de bovenzijde nog afgemaakt worden en de ailerons moeten nog worden losgesneden.
Oktober 2014: Het 200 W motortje (900 kV) wacht op de bouw van de romp.
Oktober 2014: En hier komt ie dan straks te zitten.
Oktober 2014: De romp in aanbouw.
Oktober 2014: De servo's voor de V-staart hebben al een plekje in de romp gekregen.
Ook de twee stalen moeren voor de breekboutbevestiging van de hoofdvleugel zijn exact op maat ingelijmd.
Oktober 2014: De V-staart is alvast bekleed, omdat ik die aan de romp vast wil lijmen i.p.v. het kwetsbare uitneembare systeem van de originele bouwtekening.
Oktober 2014: Een overzichtsplaatje.
Oktober 2014: De V-staart wordt ingelijmd.
Oktober 2014: Het exact recht afstellen van de V-staart is een secuur werkje.
Oktober 2014: In de v-naad komt in afwijking met de originele bouwtekening een extra verstevigingslijst.
Oktober 2014: Hier is de staartversterking aangebracht in de vorm van een vurenhouten lijst van 3 x 8 mm, die ook nog een stukje de romp in gaat.
Oktober 2014: De stuurstangen ingelijmd, de bovenkant van de romp dichtgeplakt en de roerhoorntjes aangebracht.
Oktober 2014: Zo krijg je al een aardig idee van het model. Nu de voorkant met het neusje nog.
November 2014: Het cockpitkapje is pas geschuurd met de romp.
November 2014: Aan de onderkant van het kapje is een (sterk) neodymium magneetje ingelijmd voor een krachtige sluiting.
November 2014: Ook aan de onderzijde is een luikje gemaakt om goed bij de motorbevestiging te kunnen komen.
November 2014: En zo is ook dit dekseltje passend aan de romp geschuurd.
November 2014: De vleugelbevestiging en cockpitkapje zijn passend op elkaar gemaakt.
November 2014: Alles sluit netjes op elkaar aan.
November 2014: De hoofdvleugel zit met 2 deuvels aan de voorzijde stevig in het rompspant opgesloten.
November 2014: Bovenop dat spant een metalen stripje ter versteviging. Een solide "opsluiting".
November 2014: Even controleren of de motor met spinner nog wel goed aansluiten bij de romp: vrijwel goed, nog "iets" naar links.
November 2014: En dan kan er begonnen worden met foliën.
November 2014: We beginnen van achteraf, zodat de volgende kleur de achterste overlapt.
November 2014: Het cockpitkapje staat op zichzelf en had ik al eerder gefolied. Het folie van Hobby King voldoet ook prima bij de wat sterkere krommingen.
November 2014: Het staartdeel wat dichterbij.
December 2014: De romp is vrijwel helemaal klaar.
December 2014: Motor, ontvanger en servo's ingebouwd.
Januari 2015: Er is een begin gemaakt met het befoliën van de hoofdvleugels.
Januari 2015: De aileron-aansturing zit aan de bovenzijde van de vleugels. Geen gevaar voor verstrikt raken bij landingen in wat hoger gras.
Januari 2015: De aansturing van de V-staart zat ook al aan de bovenzijde.
Januari 2015: Op een paar kleinigheden na is het model vliegklaar. Gewicht vliegklaar: nog net onder een kilo, 975 gram inclusief 60 gram lood in de neus.

Op 17 maart 2015 maakt dit zwevertje zijn eerste vlucht op ons vliegveldje. Op half gas vliegt het model al strak vanaf de hand en klimt rustig naar grotere hoogtes. Er hoeft zelfs niets bijgetrimd te worden en het motortje blijkt erg weinig stroom te verbruiken.
De Excel vertoont geen afvalgedrag en draait zijn eerste looping mooi strak. Een heerlijke zwever voor rustig weer!

« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer