De Easy Star gered van de vuilnisbelt

(door Frans Hoppenbrouwer)

Een korte impressie

De Easy Star in een nieuw jasje gestoken

Deze bekende EPP-schuimzwever van Multiplex dreigde een vroegtijdig einde op de vuilnisbelt te krijgen. De opbouw voor de duwmotor bovenop de romp was door een crash volledig verwoest en het model was bovendien erg vervuild. Kortom, het zag er niet uit en de vorige eigenaar zag het blijkbaar niet meer zitten om hier nog iets aan te doen.

Maar ik zag er nog wel mogelijkheden en nam het weggegooide model mee naar huis.
Het model kon nog prima dienst doen als hellingzwever of sleepmodel, dus ging ik aan de slag met de reparatie. De stuurstangen zaten er nog in en funktioneerden nog naar behoren. De motorsteun bovenop de romp was volledig afgebroken en het restant heb ik met een schuimsnijder afgesneden en van een geinig vinnetje voorzien.

Naast hoogte- en richtingroer heb ik ook nog een sleepkoppeling ingebouwd, zodat het model niet alleen op de helling gevlogen kan worden, maar ook op ons eigen vliegveldje omhoog gesleept kan worden.
Een drietal Turnigy miniservo's verzorgen deze taken, samen met een eenvoudig 2,4 GHz ontvangertje en een 4,8 Volt ontvanger-accu.

EPP-schuim is met verf te bespuiten zolang het maar op acrylaatbasis is en laat nou de Actionwinkels goedkope acryl-spuitbussen in hun assortiment hebben voor nog geen € 2,- per stuk. Ik koos grijs voor de romp, wit voor de vleugels en neon-geel voor de onderkant van de hoofdvleugels. Verder wat zwarte oracover en witte striping uit mijn eigen voorraad en het model ziet er ineens weer heel acceptabel uit.


Modelgegevens:

Spanwijdte:   1370 mm
Lengte:   917 mm
Vliegklaar gewicht:   610 gram
Zwaartepunt:   78 mm vanaf voorlijst
Vleugeloppervlak:   24 dm2
Vleugelbelasting:   25 gram/dm2
Motor:   Geen, wel een sleepkoppeling, maar ook geschikt als hellingzwever
Zender/ontvanger:   Turnigy TGY-i6 (2,4 GHz)
Accu:   Turnigy LSD 2300 mAh, 4,8 Volt
Servo's:   3 stuks Turnigy TGY 50090M analoog
Besturing:   richtingroer, hoogteroer en sleepkoppeling


« TERUG


Onder de cockpit slechts de ontvanger, ontvangeraccu en sleepkoppelingservo (zit op de bodem).

De sleepkoppeling aan de onderzijde in de neus. Het stalen pinnetje schuift naar achteren bij het ontkoppelen.

Voor een betere zichtbaarheid is de onderkant van de hoofdvleugels neon-geel gespoten.

Klaar voor een eerste (her)maidenflight.

Ik ben ook erg benieuwd hoe die zich straks op de hellingen van het Sauerland gedraagt.

Na een aantal handstarts bleek het model toch nog wat te koplastig. Vijf gram lood aan het uiteinde van de staart bleek voldoende om het model mooi uit te laten zweven.
Verder reageerde de Easy Star goed op het hoogteroer, maar heel moeizaam op het richtingroer. Normaal blaast de motor op het originele model direkt het richtingsroer aan en is het kleine oppervlak daarvan voldoende om goed te kunnen sturen. Maar nu is het een zwever zonder motor en blijkt het kleine richtingsroer onvoldoende.
Dus heb ik besloten het richtingroer eenvoudig te vergroten (zie foto).

Bij een nieuwe handstart met dit vergrote richtingroer reageerde de Easy Star meteen zoals ik het graag wilde, direct en soepel. Een prima verbetering dus!

In het voorjaar van 2019 ging dit zwevertje mee naar de Sauerlandse hellingen en bleek daar een ideaal en ongecompliceerd hellingzwevertje te zijn, die lange vluchten maakte!


« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer