De restauratie van een tweede Domino
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage


Deze "vintage"-zwever van Multiplex heb ik al eens in 1990 gebouwd toen dit soort bouwdozen nog volop te koop waren, maar door toeval liep ik onlangs tegen een tweede exemplaar aan, die heel nodig van een nieuw jasje moest worden voorzien.
Dat zou een tijdrovend restauratieklusje worden, maar de zeer goede ervaringen met het vlieggedrag van de eerste Domino als hellingzwever, brachten mij toch in de verleiding om dit verouderde model een grondige opknapbeurt te geven.

De oude folie op het model was bros en de verflaag er onder moest met een verfbrander en schraper voorzichtig worden verwijderd.


Modelgegevens:

  • Spanwijdte: 2300 mm
  • Vliegklaar gewicht: 1448 gram (incl. ontvanger, 3 servo's, onvanger-accu en 32 gram ballastlood voorin de neus)
  • Hoofdvleugel-oppervlak: 44,5 dm2
  • Stabilo-oppervlak: 6 dm2
  • Vleugelbelasting: 28,7 gram/dm2
  • Lengte romp: 1170 mm
  • Vleugelprofiel: ?
  • Besturing: hoogte, richting en sleepkoppeling


  • Foto's: Frans en Herma Hoppenbrouwer
    « TERUG

    De opzet van de restauratie is om het model in zijn "oorspronkelijke eer" te laten en het gewoon als twee-asser te handhaven (slechts richting- en hoogteroer). Wel zal de elastiekbevestiging van de vleugel vervangen worden door twee nylonbouten (dat staat wat fraaier) en misschien breng ik nog een derde servo aan voor een sleepkoppeling onderin de neus. Maar verder blijft de Domino zichzelf, echter wel met een blits nieuw jasje.

    Juli 2021: Begonnen ben ik met het stabilo te ontdoen van de folie, te reinigen en te schuren.

    Juli 2021: Vervolgens is de romp aan de beurt. De beukenhouten pennen voor de vleugelelastieken heb ik er alvast afgezaagd.

    Juli 2021: Ook de beide hoofdvleugels zijn mooi schoon geworden. De folie kwam redelijk goed los, maar de kleurlaag bleef op de vleugel kleven. Het is een verflaag die, zo bleek, goed met thinner te verwijderen is. En zo komt de fraaie abachi-fineerlaag weer in het zicht.

    Juli 2021: Alle oneffenheden op de romp zijn hier geplamuurd en glad geschuurd. En er is een begin gemaakt van een nieuwe cockpitkap, die aan de voorkant voor een deel van balsa wordt gemaakt, omdat de plastic kap niet voldoende lengte heeft.

    Juli 2021: De cockpitkap in aanbouw van wat dichterbij.

    Juli 2021: Het balsahout van de cockpitkap in vorm geschuurd.

    Juli 2021: Toch maar meteen een servo met aansturing voor een sleepkoppeling ingebouwd.

    Juli 2021: Aan de onderkant is het stalen asje van de sleepkoppeling goed te zien.

    Juli 2021: Op het lattenrooster komt de lipo-accu te liggen en de BEC-regelaar (onder het elastiek) maakt er 5 volt van.

    Juli 2021: Het cockpitkapje is inmiddels ook klaar, inclusief magneetsluiting.

    Juli 2021: In de hoofdvleugel moeten nog twee koolstofpennen (rond 4 mm) worden ingebouwd.
    Een middelste deel met de koolstofpen wordt ingesloten door de twee buitenste delen.

    Juli 2021: Dat ziet er dan zo uit en moet in de vleugel gelijmd worden.

    Juli 2021: Daarvoor moet er uit de beide vleugels een sleufje van 9 mm breedte worden gezaagd.

    Juli 2021: En daarin worden de koolstofpennen met hun "triplexjasje" verdiept ingelijmd met gewone witte houtlijm.

    Augustus 2021: Als de sleuven opgevuld zijn met balsastrookjes en glad geschuurd ziet dat er zo uit.

    Augustus 2021: De koolstofpennen zijn in twee stalen ogen geschoven en achterop zijn inmiddels twee nylon breekbouten aangebracht.

    Augustus 2021: Alles is passend gemaakt en glad geschuurd. Het wordt nu tijd dat het model een mooi "nieuw jasje" gaat krijgen.
    Het folieën kan beginnen.

    Augustus 2021: Hier is er al een eerste begin met het folieën van de romp.

    Augustus 2021: En hier is de romp dan helemaal klaar.
    De kleurencombinatie is gelijk aan de twee vorige modellen, omdat ik nog zoveel zwarte, rode en gele folie heb liggen.

    Augustus 2021: En dus kan de besturing verder ingebouwd worden. Hier is alles bedrijfsklaar.

    September 2021: Halverwege het folieën van de hoofdvleugels.

    September 2021: En hier is de Domino dan helemaal klaar met originele bestickering , die ik nog van de eerste Domino bewaard had. Uitgewogen en vliegklaar weegt deze twee-asser 1448 gram.

    September 2021: En dan nog een laatste plaatje van wat dichterbij.


    Op 21 september 2021 heb ik op ons vliegveldje een eerste handstart uitgevoerd. Bij een heel klein beetje wind de Domino stevig weggeworpen en het model bleef keurig horizontaal rechtuit zweven, daarna twee korte wendingen gemaakt en aan het eind van het veld, zo'n 120 meter verderop, de Domino met een tikkeltje "up" probleemloos laten neerstrijken.
    Met deze vintage 2-asser durf ik straks wel omhoog gesleept te worden.

    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer