« TERUG
Das Box Fly 20 W
Dubbeldekker motorkist (volledig houtbouw) voor gevorderden


Spanwijdte:
1135 mm
Totaalgewicht:
1940 gram
Motor:
OS MAX 25 F SR (4,07 cc tweetakt) of OS MAX FS 40 (6,5 cc viertakt)
Besturing:
richtingroer, ailerons, hoogteroer en gas


Verjaardagscadeau

Mijn echtgenote is uiteindelijk gezwicht voor mijn modelvlieghobby. Blijkbaar herkende zij zoveel vreugde in mij als ik met mijn hobby bezig was, dat ze tot de conclusie kwam, dat het beter was mij af en toe te steunen dan mij op andere gedachten te brengen.
Het moet op zo'n moment zijn geweest, dat ze voor mijn verjaardag een fraaie bouwdoos van Pilot kocht met een heuse dubbeldekker er in en de wat eigenaardige naam:
Das Box Fly 20 W.
Pilot staat bekend om zijn degelijke bouwdozen en binnen een mum van tijd lag de eerste vleugelhelft al op de bouwplank. De kwaliteit was inderdaad weer uitstekend. De gestanste onderdelen vielen er bijna vanzelf uit. Bijna niets had nabewerking nodig.
Alleen een motorkapje ontbrak, maar dat was blijkbaar zo bedoeld, want ook op de bouwdoosfoto zat de motor "open en bloot". Mijn aangeboren voorkeur voor vloeiende lijnen zorgde voor een keurig eigengemaakt motorkapje....
Het vliegen met dit kistje ging boven verwachting goed. Vooral met de 6,5 cc viertakter was het vliegen een waar genot. Bij het opstijgen moet je zorgen voor een goede "sporing" van het hoofdlandingsgestel (zie tip over het tweebenig landingsgestel), dan stijgt het model keurig recht op.
Allerlei figuren laten zich goed vliegen, zij het wat langzaam. Een leuk kistje, waarmee ik best vaak heb gevlogen, totdat de viertakter wat kuren ging vertonen en nog wel eens tijdens een vlucht af wilde slaan. De oorzaak heb ik nooit gevonden.
Het model kwam op zolder te staan en later heb ik er ooit nog eens twee clubgenoten mee blij gemaakt: de een met de motor en de ander met het model.




Boven: Hier is de motor nog een OS MAX 25 F SR (4,07 cc tweetakt)
Een motorkap wordt niet bijgeleverd. Dat was wel wat kaal, vond ik, dus verknipte ik een oud plastic schemerlampje en spoot het zwart.
Onder: Een winters tafereeltje, als krachtbron nu een heuse viertakter: de OS MAX FS 40 (6,5 cc). Hiermee vloog het dubbeldekkertje prima, met het mooie zachte getokkel van het viertaktgeluid. Half gas vliegend hoorde je hem nauwlijks.