Oktober 2024: Dit niet zo fraaie folie ga ik eerst verwijderen.
|
Oktober 2024: Op zich lukt dat verwijderen best wel aardig en komt er een balsa-beplankte vleugel tevoorschijn, maar er blijven altijd de nodige verfresten achter.
|
Oktober 2024: Die verwijder ik door er een strookje ductape op te plakken en dan komt de verflaag redelijk goed los.
|
Oktober 2024: Als de balsa-beplanking dan helemaal in het zicht komt, zie ik toch wat reparatieplekjes. Ooit een prikkeldraad-landing gehad? Met wat lijm en plamuur kan ik dit weer helemaal in orde maken.
|
Oktober 2024: Na vele uurtjes in de avond zijn de beide vleugelhelften netjes ontdaan van hun verfresten, met plamuur hier en daar bijgewerkt, glad geschuurd en nu klaar om de ailerons uit te snijden.
|
Oktober 2024: Als het aileron van 40 cm is uitgesneden blijkt, zoals verwacht, de balsa beplanking 1,5 mm dik te zijn en is de kern van wit tempex.
|
Oktober 2024: De ailerons worden wat ingekort en aan de scharnierzijde schuin afgesneden, waarna langs alle snijranden een 1,5 mm balsalijst wordt aangelijmd. Daarmee is de tempexvulling meteen afgedekt en kan er straks probleemloos gefolied worden.
|
Oktober 2024: Aan de onderkant van het aileron is de "bekende V-naad" goed zichtbaar, waardoor er voldoende ruimte is voor de neerwaartse uitslag.
|
Oktober 2024: Het stabilo wordt een "kantel"-exemplaar met koolstofasjes.
|
Oktober 2024: Het begin van de stabiloconstructie. Het wordt een neutraal profiel, iets bol aan boven- en onderzijde.
|
Oktober 2024: De linkerkant is hier al ingedekt met 1,5 mm balsa.
|
Oktober 2024: Intussen zijn de servo's bezorgd en kunnen ze in de vleugels ingepast worden. De balsabeplanking wordt daarvoor plaatselijk voorzichtig uitgesneden en het tempex eronder met de soldeerbout waar nodig weggeschroeid.
|
Oktober 2024: Vervolgens wordt de aileron-servo met zijn bekabeling in de vleugel opgenomen.
|
Oktober 2024: Na het inlijmen van een balsastrook en het voorzichtig glad schuren is de servokabel netjes "verstopt". Natuurlijk heb ik wel eerst de goede werking van de servo's getest.
|
November 2024: En dan weer verder met het stabilo. Nadat er wat tussenspantjes zijn ingelijmd kan ook aan de onderzijde de beplanking worden aangebracht.
|
November 2024: Dat ziet er dan uiteindelijk zo uit. Hier en daar nog een beetje bijplamuren en dan kan er na een laatste schuurbeurt gefolied worden.
|
November 2024: Vervolgens is de romp aan de beurt. Eerst wordt de neus afgezaagd en dan het motorschot van 2 mm vliegtuigtriplex ingelijmd met de nodige "zijwaartsstelling" en "motordomp".
|
November 2024: Diezelfde avond even de motor met spinner er in gemonteerd en alles blijkt netjes te passen.
|
November 2024: Als de vleugels met twee stalen pennen aan de romp worden gepast blijken de vleugels iets schuin naar voren te staan. Een niet zo fraai gezicht, vind ik. Waarschijnlijk horen deze vleugels dus toch niet bij deze romp, maar desondanks past het profiel wel precies op de romp.
Daarom toch maar aan de slag gegaan om de voorlijsten weer in één lijn te krijgen door bij de wortelkoorde schuin verlopende schegstukken aan te lijmen. Er moet nog wel wat balsa aangelijmd worden en wat schuurwerk worden verricht.
|
November 2024: Terwijl de lijm aan de vleugels staat te drogen kan ik het niet laten om alvast de bovenkanten van het stabilo te foliën.
|
November 2024: De onderkanten krijgen een iets ander design. In het rode gedeelte zijn klemboutjes opgenomen om de stabilohelften op de koolstofas vast te zetten om afschuiven tijdens het vliegen te voorkomen.
|
November 2024: Als de schegstukjes aan de hoofdvleugels zijn aangebracht en netjes zijn vlak geschuurd dan worden de vleugels met de twee stalen vleugelpennen secuur uitgelijnd aan de romp. De stalen pennen worden in deze stand met epoxylijm aan de binnenkant van de romp definitief vastgelijmd.
Goed te zien is dat het vaste deel van het richtingroer ietsje "uit het lood" staat. Dat zal nog d.m.v. verwarmen met de föhn gecorrigeerd worden.
|
November 2024: Na de föhn-behandeling staat het richtingroer weer mooi "haaks" op de romp.
|
November 2024: Vervolgens de servo's voor hoogteroer en richtingroer een plekje gegeven in de cockpit. Onderin komt de regelaar, onder het lattenrooster, waar bovenop de lipo komt te liggen. De ontvanger komt in de ruimte onder de servo's en wat verder naar achteren.
|
November 2024: Om de ontvanger dieper in de romp te plaatsen heb ik een soort "slede"-constructie bedacht. Het gootje wordt straks in de romp gelijmd. Het 9 mm brede latje onder de ontvangerconstructie glijdt dan in het gootje naar het "eindslot" en wordt dan ook aan het beginpunt vastgezet. Zo kun je altijd goed bij de ontvanger komen.
|
November 2024: In het gootje geschoven ziet de constructie er dan zo uit. Ook de twee antennes op het kartonstrookje, met één haaks omgezet, passen keurig binnen de rompruimte.
|
November 2024: Hier is het gootje in de romp vastgelijmd. De onvanger is in het gootje geschoven en vastgezet met een schroefje. De beide stuurstangen voor hoogte- en richtingroer zijn al eerder aangebracht en in de romp vastgeklemd met een aantal ingeschoven schuimblokjes.
Het was wel veel passen en meten, maar uiteindelijk zit alles keurig op zijn plaats.
|
November 2024: Dan wordt het tijd voor het richtingroer. Eerst een globaal schetsje gemaakt en dan wat zoeken in de balsa restanten.
|
November 2024: Uiteindelijk heb ik het richtingroer toch maar iets groter gemaakt dan het schetsje.
Puur op het gevoel, dat het zo beter is.
|
November 2024: En dan is het cockpitkapje aan de beurt. Dat wordt weer helemaal, zoals ik dat gewend ben, van hout gemaakt.
Hier het basisbegin.
|
November 2024: De makkelijkste delen van de cockpit-kromming aanbrengen.
|
December 2024: Even tussen het lijmen door het richtingroer gefolied.
De scharnieren zijn voor het folieën aangebracht en geborgd met houten pennetjes rond 2 mm (worstprikkers).
|
December 2024: Intussen is ook het cockpitkapje in ruwbouw klaar. Iedere dag een tweetal balsalatjes aanlijmen heeft uiteindelijk tot dit resultaat geleid.
Nu nog alles glad schuren, plamuren, nogmaals schuren en dan tenslotte folieën.
|
December 2024: Het gladgeschuurde eindresultaat. Er kan nu gefolied worden.
|
December 2024: Het was even wachten op de levering van nieuwe 2 mm brede biesjes, die ik helaas alleen maar in China kon vinden.
|
Januari 2025: Na veel passen en meten met de nog beschikbare folie is het ontwerp voor de rechtervleugel klaar.
|
Januari 2025: De onderkant is wat simpeler, want de blauwe folie is inmiddels op. Ook het afbiezen tussen de kleuren heb ik hier gemakshalve achterwege gelaten.
|