« TERUG
Blitz
Een eigen ontwerp hellingzwever, gebouwd rondom een gekochte epoxyromp.


Spanwijdte:
2545 mm
Vleugeloppervlak:
45 dm2
Vleugelprofiel:
overgenomen zoals die aan de romp is vorm gegeven (geen gegevens)
Lengte romp:
1200 mm
Vliegklaar gewicht:
1500 gram (incl. ontvanger, 4 miniservo's, ontvangeraccu en ballastlood in de neus van de romp)
Vleugelbelasting:
33,4 gram/dm2
Besturing:
hoogte, richting en ailerons (eventueel te mixen)


Het model

De romp heb ik ooit eens in het Duitse Harssewinkel tijdens een vliegshow op de kop getikt.
Jarenlang heeft het slanke romp(je) op zolder gelegen en nu ik het bouwen in 2007 weer heb opgepakt was het een uitdaging om na de Geier 4 dit "vergeten" rompje van een paar snelle vleugels te voorzien en het toe te voegen aan mijn hellingzwevers.
Om het model niet te zwaar te maken is gekozen voor houtbouw-vleugels. Het is wat meer werk dan een ingedekte schuimvleugel, maar het spaart gewicht en er is ook een strak ogend resultaat mee te krijgen.
Het vleugelprofiel is overgenomen van de "aanzet" die op de romp aanwezig is (wortelkoorde 215 mm, dikte 19 mm en een tipkoorde van 130 mm). Eigenlijk is dat profiel gewoon een "gok", omdat er geen verdere profielgegevens met eigenschappen bekend van zijn, maar het oogt snel en betrouw-baar, dus afwachten wat een eer-ste proefvlucht gaat opleveren...
De opbouw van de vleugels is tra-ditioneel: grenen hoofdliggers van 9 x 4 mm (gewoon bij Praxis te koop) en 1,5 mm balsa-ribben met opgelijmde balsa stroken van 8 mm breed.
De ailerons worden aangestuurd vanuit de vleugels d.m.v. stan-daard mini-servo's, die tot 2 kilo stelkracht beloven. De aansturing heb ik dit maal aan de bovenzijde van de vleugels aangebracht, zo-dat de stuurstangen bij de landing niet door het gras hoeven te sle-pen en ontregeld kunnen worden. Helaas heeft de epoxyromp een groot kielvlak en dus wat "over-gewicht" aan de staart, zodat er compensatielood in de neus moet worden aangebracht om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen (op 1/4 van de wortel-koorde vanaf de neuslijst).
Het bouwen heeft al met al best veel tijd gekost, maar het resultaat is er dan ook naar.
Straks zal deze "Blitz" zijn verwachtingen waar moeten maken op de Saurlandse hellingen, maar eerst wil ik toch nog even op de Ootmarsumse Kuiperberg een proefworp uitvoeren met deze nieuwe aanwinst...




De eerste proefvlucht

Nadat aan het model nog enkele kleinigheden waren afgemaakt, o.a. de winglets aan de vleugels, de inbouw van de ontvanger, accu, servo's en natuurlijk het uitbalan-ceren van het zwaartepunt, kon een eerste proefvlucht worden gemaakt.
Daarvoor werd een rustige herfst-middag gekozen met weinig wind en een groot uitgestrekt weiland. Het model werd met een ferme worp iets schuin naar boven weg-geworpen en steeg tot op enkele meters hoogte, waarna een lange glijvlucht werd ingezet.
Het model moest lichtelijk "up" ge-trimd worden en ook het richting-roer vereiste een kleine correctie. Maar verder vloog de Blitz zo strak als een scheermes en bleek een kleine glijhoek te hebben.
Daardoor vloog het model met een eenvoudige handworp meer dan 150 meter (!) voordat het weer neerstreek in het weilandgras...

Na bijstelling van de roeren en nog een vijftal handstarts vloog de Blitz perfect en zal straks op de Sauerlandse hellingen een goed figuur slaan!


Sauerland

Inmiddels heeft de Blitz zich in het Sauerland uitstekend bewezen.
Hij laat zich vlot, pittig maar ook heel rustig vliegen, pakt goed hellingwind en thermiek op.




Een kijkje in de cockpit, waar de houders voor ontvanger en een tweetal servo's zijn ondergebracht.

De vleugelribben op maat geschuurd tussen twee triplex-mallen.

De vleugels in aanbouw. Er wordt gelijmd met gewone witte houtlijm.

Hier zijn de vleugels aan de romp gepast m.b.v. stalen vleugelpennen.

De vleugels zijn bekleed met oracover en de zwart gespoten romp hangt te drogen aan een "waslijn".

Hier is het model bijna vliegklaar...



Het model aan de elektrische lier.


Ook dat gaat zonder problemen omhoog!