De Nurflügel "BatWing" krijgt een nieuw leven
(door Frans Hoppenbrouwer)

Een fotoreportage



Zo kreeg ik de BatWing in handen van een medeclublid, die zijn "hangar" stevig aan het opruimen was.
Twee vleugels met daar nog in aanwezig de servo's voor de ailerons. Helaas geen romp tussen de vleugels, maar die is natuurlijk wel te maken.
Juist dit soort klusjes zijn een kolfje naar mijn hand.

Na wat "gegoogle" op internet ontdekte ik twee uitvoeringen voor deze BatWing:
1. Als pure hellingzwever zonder motor.
2. Met electromotor in een korte romp.

De BatWing zonder motor als hellingzwever.

Slechts een ontvanger en een ontvangeraccu, slim bevestigd op een kunststof tussenrib schuiven in de vleugelhelften.

De BatWing met electromotor.

Motor, regelaar, ontvanger en lipo in een rechthoekige romp opgenomen.


Ik ga er dus ook een romp voor bouwen en kom met mijn gekozen set-up tot de volgende modelgegevens:


  • Spanwijdte: 1310 mm
  • Vleugeloppervlak: 30 dm2
  • Vleugelbelasting: 24,3 gram/dm2
  • Vliegklaar gewicht: circa 730 gram
  • Lengte romp: 450 mm
  • Vleugelprofiel: S-slag
  • Electromotor: D-Power AL28-14 (trekkracht 700 gram)
  • Propeller: Aeronaut Cam-Carbon 8" x 5"
  • Regelaar: SkyWalker 20 Amp
  • Accu: 3S Lipo 11,1 Volt 1300 mAh
  • Besturing: motor, hoogte en ailerons.



  • « TERUG


    De bouw van de romp

    Juni 2024: Eerst maak ik een schetstekening van de te bouwen romp, want ik maak hem toch een beetje anders dan die van de fabrikant. Er komt een spinner van rond 38 mm op.

    Juni 2024: De eerste onderdelen van 2 mm vliegtuigtriplex voor de romp zijn klaar. De uitsparingen in het middenschot(je) zijn voor de doorvoer van diverse snoeren en stekkers.

    Juni 2024: En zo krijgt de romp al wat meer vorm. De stalen middenstrip en de koolstofpennen zijn na het uitlijnen in de vleugels definitief in de romp gefixeerd met epoxylijm.

    Juni 2024: Voor het slapen gaan nog even wat balsa vullatjes in het cockpitje lijmen.

    Juni 2024: En dan zijn na zorgvuldig schuren alle onderdelen klaar. Dus ook de lange achterdeksel die met een magneetslotje wordt afgegrendeld.

    Juni 2024: Op elkaar gepast ziet dat er dan zo uit.

    Juni 2024: Na nog wat plamuur- en schuurwerk kan begonnen worden met het folieën. Eerst maar eens het cockpitje van een eigen (bekend) design voorzien.

    Juni 2024: De rest volgt dan al snel daarna.

    Juni 2024: En zo ziet het totaalplaatje er dan uit. Nu nog de regelaar, ontvanger en lipo hun plekje in de romp geven en dan het zwaartepunt uitwegen...

    Juni 2024: Om het zwaartepunt goed te krijgen moet alles zo ver mogelijk naar achteren ingebouwd worden en waarschijnlijk is nog wat extra lood nodig.
    De elevon-instellingen op de Turnigy TGY-i6 zender zijn wel wat ingewikkeld met twee kanalen mixen in 100% positieve- en negatieve waarden, maar het is uiteindelijk gelukt!
    Wel moet ik nog het nodige aan de vleugels repareren, o.a. zaten de servo's los en moest ik daarom de toegangdekseltjes los snijden. Het kromgetrokken binnendeel van de rechtervleugel moest ook nog opengesneden en "gestrekt" worden. Verder nog enkele kleine noodzakelijke aanvullingen en dan is de klus geklaard.


    Juni 2024: Tenslotte ziet de rompinhoud er zo uit als alles netjes op zijn plaats zit. Toch moest er aan beide vleugeleinden nog 10 gram lood worden toegevoegd om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen.
    Zodra zich een gunstige vliegdag voordoet kan de maidenflight gevlogen worden.



    « TERUG



    ©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer