![]() « TERUG |
ASW 19 ("look alike") Van Wolfgang Steinhardt en getest in het Duitse modeltijdschrift FMT Spanwijdte: 2080 mm Lengte: 960 mm Gewicht: 1545 gram incl. accu, ontvanger en servo's Besturing: richtingroer, hoogteroer en aillerons, die ook als landingskleppen werken. |
De bouwdoos Aangestoken door een vriend, die dit model al vloog en waarvan het niet kritische vlieggedrag mij wel beviel, kocht ik in Duitsland deze bouwdoos van de firma Wolfgang Steinhardt (www.modellbau-steinhardt.de) voor € 135,- incl. € 10,- verzendkosten (najaar 2005). In de bouwdoos zit een kunststof GFK-romp, 2 strak gefineerde hoofdvleugels (inclusief bedrading voor de ailleronservo's), een transparant cockpitkapje, richting- en hoogteroer en stalen assen voor de vleugelbevestiging. De handleiding is kort (een tweetal A4-blaadjes), maar voldoende duidelijk. Enkele kleinigheden heb ik iets aangepast, zoals de hoogte-roerbevestiging en PUR-schuim in het achterste romp/staartgedeelte. Aangezien mijn zoon ook graag een nieuw model voor het hellingvliegen wilde hebben en zelf weinig tijd had om te bouwen, kocht ik meteen twee modellen en ook twee nieuwe Graupner Jr MX-12 computerzen-ders, die ons overigens prima bevallen. De bouw verliep probleemloos, maar nam toch meer tijd in beslag dan ik verwachtte. Voor het inprogram-meren van de zender had ik een complete middag nodig, ook al om-dat dit mijn eerste computerzender was en ik veel moest uitzoeken en uitproberen. Het vliegen Het vliegen op de Sauerlandse hellingen in het voorjaar van 2006 was een waar genoegen. Het model vloog strak en probleemloos. |
Het model blijkt een echte "allroun-der" te zijn. Is niet nerveus in een stevige hellingwind en pakt ook gretig ieder zuchtje thermiek op. Dat komt hoofdzakelijk door de vorm en het profiel van de hoofd-vleugel. Er moest daarvoor door de fabrikant weliswaar een concessie op de schaalgetrouwheid worden gedaan (de vleugel mist de "slank-heid" van het origineel), maar je ![]() ![]() |
krijgt er heel veel meerwaarde voor terug in de vorm van een heerlijk ongecompliceeerd vlieggedrag. ![]() Op de foto's vliegt mijn zoon met zijn rood/witte versie van de ASW bij een pittige hellingwind. Maar ook bij rustig thermiekweer vliegt het model uitstekend. Opvallend is ook het goedmoedige "afvalgedrag". Je kunt heel langzaam vliegen, zonder dat het model neiging vertoont om uit te breken, iets dat minder erva-ren modelpiloten aan zal spreken. Maar wie er mee wil stunten kan ook zijn gang gaan. Loopings en rollen worden moeiteloos gemaakt en het model is ook prima in rug-vlucht te houden. Duik je de helling met hoge snelheid af, dan hoor je een zacht fluiten als het model voorbij suist. Kortom, een heerlijk model voor de "iets" gevorderde piloot. |
![]() ![]() |
Ruim 4 jaar later Na een onfortuinlijke crash op de helling in het voorjaar van 2010 met behoorlijk wat schade (o.a. een volledig gebroken romp) heb ik na enig "wikken en wegen" toch besloten mijn ASW 19 te repareren. Dat bleek nog wel een stevige klus, maar het resultaat mag er wezen (zie foto onder). Wel heeft het model wat meer blauw op vleugels en romp gekregen. Toch heb ik nog een tweede romp besteld bij de fabrikant (vleugels waren helaas niet meer verkrijgbaar). Daar heb ik vervolgens een elektro-uitvoering van gemaakt om zodoende ook in ons vlakke Nederland te kunnen vliegen met dit pittige zwevertje. En dat vliegt als een "speer"! |