De ASW19 hellingzwever krijgt er een elektro-broertje bij

(door Frans Hoppenbrouwer)



De ASW 19 hellingzwever en de romp van zijn elektro-broertje ernaast.

Close-up van de elektro-uitvoering.


Tussen de bouw aan mijn Pteranodon door, bouw ik ook nog een beetje aan andere modellen.
Zo moest mijn ASW 19 hellingzwever na een zware crash op de Sauerlandse hellingen uitgebreid gerestaureerd worden. Vooral de romp had het stevig te verduren gehad en was in het midden volledig doorgebroken. De vleugels hadden nagenoeg geen schade.
Na een grondige inspectie van de rompbreuken heb ik toch besloten de romp te repareren en van een nieuw verfje te voorzien. Het is namelijk één van mijn fijnste hellingzwevers. Bert van Zuilekom en mijn zoon kunnen dat beamen, want die hebben eenzelfde exemplaar.
De cockpit was verbrijzeld, dus die zou ik dan nieuw moeten bestellen bij de leverancier, de firma Steinhardt in Duitsland. Daar bleek ook de romp nog leverbaar (het model als compleet pakket is helaas uit de collectie genomen).
Op dat moment ontstond het idee om van dit fijne model ook een elektroversie te maken en daarvoor een extra romp te bestellen. Bert leek dat ook wel wat en dus bestelden we er twee.
De vleugels kunnen we op beide uitvoeringen gebruiken, dus voorlopig geen extra vleugels nodig (ik heb het profieltype in geval van nood wel in mijn profielenprogramma).
Inmiddels is mijn elektro-romp klaar en zal er binnenkort mee worden proef gevlogen. De elektro-uitvoering is wel 100 gram zwaarder dan de hellinguitvoering en komt "all in" op 1645 gram, best wel stevig voor een 2 meter zwever.
Nu nog even een rustige dag afwachten voor een eerste proefvlucht met de ASW 19 elektro.

Frans Hoppenbrouwer.


De proefvlucht is inmiddels gelukt (donderdag 22 juli 2010).
De ASW 19 elektro vloog als een speer en trok het model moeiteloos steil omhoog. 's Morgens op de Kuiperberg bij Ootmarsum, 's middags op ons vliegveldje en 's avonds nog een keer op de Kuiperberg.
Een mooie aanwinst bij "de vloot".


Technische gegevens ASW-19 elektro:
Spanwijdte:   2080 mm
Lengte:   960 mm
Vliegklaar gewicht:   1645 gram (incl. 3s lipo)
Electromotor:   Roxxy BL 3536-06 borstelloze outrunner
Regelaar:   Roxxy BL-Control 940-6, 40/45A
Lipo-accu:   Diamond 3S 2100 mAh, 25C
Propeller:   2-blads klap-propeller 10" x 7"
Besturing:   motor, hoogte, richting en ailerons



« TERUG


©Webmaster: Frans Hoppenbrouwer