een LS-1 "mutatie": Legolas |
Ooit heb ik een doos met wat restant onderdelen in ons clubhuis van de afvalton gered en mee naar huis genomen. Het betrof wat overgebleven balsaplankjes, lijsten en latten van de vroegere bouwdoos van de LS-1 van Multiplex. Een romp ontbrak. Eén van de kantelbare stabilohelften was "gebouwd", maar zo slordig en scheluw, dat het onbruikbaar was. De doos heeft enkele jaren op zolder gelegen, maar gezien mijn voorliefde voor het bouwen van modellen heb ik toch maar eens gekeken of er nog iets van de bouwdoosonderdelen gemaakt kan worden. Een echte LS-1 zal het dan niet meer worden, maar een "zekere mutatie" van het model zit er nog wel in, temeer omdat een groot deel van de ribben nog in de aanwezige balsaplankjes uitgestanst zitten. De originele LS-1 van Multiplex heeft geen motor (slechts geschikt voor lierstart of helling) en ook geen rolroeren, maar wel haaks kantelbare remkleppen. Mijn besluit staat inmiddels vast: het gaat een moderne elektrozwever worden, met ailerons, remkleppen, richtingroer en stabilo. Ook de romp ga ik zelf ontwerpen en bouwen in de mij zo vertrouwde bouwwijze, houtbouw. Het zal een aardige klus worden, maar een ideaal project voor regenachtige dagen... en ik heb ook een nieuwe naam voor het model: Legolas naar de gelijknamige elf uit Lord of the Rings. |
![]() Hier een overzicht van de diverse onderdelen |
Modelgegevens: « TERUG |
![]() Let op de aanwezige lierhaak en de toenmalige afmetingen van de grote ingetekende servo's (19 x 48 mm). |
![]() |
![]() |
![]() De ribben zijn niet helemaal goed uitgestanst, zodat er veel moet worden bijgewerkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Nu kunnen neus- en eindlijst aangebracht worden en daarna de bovenbeplanking, maar dat moet ik eerst bijbestellen, want die onderdelen ontbreken helaas in de bouwdoos. |
![]() De hoofdconstructiedelen in de romp zijn 2 grenen latten van 4 x 9 mm, die van motorschot tot aan de staart lopen en verlijmd worden met alle spantjes. |
![]() |
![]() De cockpitkap en het verbindingstuk van de hoofdvleugels worden los inpasbare onderdelen. |
![]() |
![]() Het voorste gedeelte naar het motorschot is te veel gekromd om op deze manier te doen, dus worden daar gebogen uitgesneden balsa balkjes op elkaar gelijmd en na het drogen in de ronde vorm geschuurd. De rest van de romp kan wel met de 1,5 mm balsaplankjes worden bekleed. |
![]() Het is een secuur en tijdrovend werk, maar het wordt wel precies zoals ik dat graag wil. |
![]() |
![]() De onderkant van de staart is hier al een dag geleden beplankt. Nu is de bovenkant aan de beurt. Het op maat gesneden balsaplankje wordt boven de stoom gekromd en dan op de spantjes en latten van het geraamte geplakt. Om het goed aan te laten sluiten aan de zijkanten op de onderbeplanking wordt papierplakband strak om de romp aangebracht. Maar dan nog wil het balsaplankje nog wat gaan "uitstaan" bij de zijkant en aansluiting op de onderbeplanking. Vandaar de twee spalklatten aan beide zijkanten die door lijmklemmen voldoende strak worden aangeklemd. Een nachtje goed laten drogen en dan nog wat naschuren op de naden moet voldoende zijn. |
![]() |
![]() |
![]() Het laatste schuur- en plamuurwerk wordt pas gedaan als de cockpit met zijn borgpen en magneetslot gefixeerd op de romp vastzit. Dan kan alles mooi aansluitend afgewerkt worden. |
![]() Vervolgens is het middenstuk ter bevestiging van de hoofdvleugels als laatste onderdeel van de romp aan de beurt. |
![]() De vergrendeling van dit onderdeel aan de romp is al wel helemaal klaar d.m.v. een passende neusnok aan de voorzijde en een M5 stalen bout aan de achterzijde. |
![]() De 6 mm stalen as is met epoxy op het spant gelijmd en opgesloten door grenen lijsten en ook nog extra geborgd met metalen strips en M3 boutjes. De V-stelling heb ik verkleind van 5 naar 2 graden vanwege de toegepaste ailerons i.p.v. alleen maar richtingroer. Verder is de vleugelpen exact haaks op het richtingroer en haaks op de romp ingesteld. Ik heb gekozen voor deze stevige constructie omdat er veel krachten op dit spant en vleugelpen worden uitgeoefend zowel tijdens de vlucht als ook bij mogelijk wat ruwere landingen. Het gewicht van alleen al dit spant met zijn vleugelpen bedraagt 70 gram. |
![]() Als de buitenste 1,5 mm balsa bekleding aangebracht is kan alles bijgeschuurd worden, zodat het netjes aansluit op de rest van de romp. |
![]() |
![]() Aan apparatuur (ontvanger, regelaar, 2 servo's, motor, spinner, klapprop en 3S Lipo) komt daar nog eens 475 gram bij en dan komt er nog wat foliegewicht bij. Kortom de romp passeert qua gewicht straks de 1000 gram, want stabilo en richtingroer wegen samen ook nog eens 70 gram. De vleugelhelften schat ik op 450 à 500 gram per stuk, dus zal het uiteindelijk totaalgewicht rond de 2 kilo uitkomen, wel wat meer dan mijn eerste schatting van 1600 á 1800 gram ... We gaan het zien. |
![]() |
![]() En dan nu weer verder met de bouw van de beide vleugels... |