IKARUS - NIEUWS
Het nieuws op deze pagina wordt zo vaak mogelijk aangevuld,
maar blijft afhankelijk van de inbreng der leden.
Stuur gerust een e-mailtje:

Modelvliegclub IKARUS - Tubbergen

Nieuwspagina 2015:

19 december 2015
Snert-vliegdag

Bij een temperatuur van 14 à 15 graden was het ongebruikelijk zacht weer voor de tweede helft van december.

Zo'n 15 piloten kwamen opdagen voor de "afsluiting" van vliegjaar 2015 en natuurlijk ook om te smullen van een kom erwtensoep en een broodje worst.
Han had voor weinig geld zijn zaakjes goed geregeld, zodat we maar een kleinigheid met elkaar hoefden te lappen.
Het veld was nog wel wat drassig, dus werden de auto's buiten het veld geparkeerd.
En er werd volop gevlogen. Het was echt genieten zo aan het eind van het jaar. Marcel en Jaap hadden hun quadcopters meegenomen en daarmee werden mooie videobeelden gemaakt (zie filmpje van Jaap).

Als je beeldmateriaal wilt zien van deze geslaagde vliegmiddag klik dan maar even op de onderstaande links.

Diapresentatie
Filmpje van Jaap

17 oktober 2015
Klusdag

Onze activiteitencoördinator Han Daniëls had niet voor niets een oproep gedaan aan onze leden om op zaterdag 17 oktober te komen helpen klussen op ons veld. Zo'n 15 actieve leden hadden de oproep ter harte genomen en hielpen deze dag mee!
Zowel veld als onderkomen wilden we graag "winterklaar" maken en een aantal klussen stonden op ons verlanglijstje:
Het veld:
- Langs alle randen van het veld waar nodig de begroeiing met de "bush-maaier" kort maaien.
- De opkomende struikbegroeiing aan de Lange Akkersweg kort insnoeien (de afdeling Groen van de gemeente had ons daarvoor toestemming verleend).
- De overvloedige waterplassen op ons veld bestrijden d.m.v. gaten boren en afvullen met scherpzand.
- Bij het ingangshek van ons veld moet een kunststoffen draairing worden aangebracht.
Het onderkomen:
- Onze bergruimte links van de ingang opschonen en herinrichten.
- Extra (afsluitbaar) kastje aanbrengen.
- Bestrating in trekkerstalling herstellen van ondergravingen door konijnen en het daarin opnemen van nieuwe kunststof olieopvangbakken.
- Het aanbrengen van ophanghaken voor diverse tuingereedschappen (hark, bezem, schep, enz.)
- Het vervangen van de te kleine oplaadschap voor een L-vormig schap van totaal 5,5 meter lengte.
- Het aanbrengen van een goot langs de onderkant van het golfplaatdak, inclusief afvoerpijp.

Begonnen werd met koffie en lekker gebak (van Jeroen) en daarna werden de klussen aangepakt. De stemming zat er meteen al goed in en het werd dan ook een erg gezellige dag.
Bekijk maar eens de
foto-reportage van een aantal activiteiten op deze dag.
Rest mij nog om namens Han alle meegewerkte clubleden hartelijk te bedanken voor hun medewerking. Klassewerk!

En zo zag ons onderkomer er na een dagje klussen uit.


3 oktober 2015
Nieuw lid Alex Vedders haalt direct zijn brevet

Er is weer wat ruimte gekomen in ons ledenbestand voor twee nieuwe leden. Eén daarvan is Alex Vedders.

Alex bleek al best bedreven in het modelvliegen en dat zagen onze instructeurs Harald en Paul ook direct. Reden om Alex bij zowel Harald als bij Paul zijn "kunnen" te laten zien tijdens het brevetvliegen en dat haalde Alex probleemloos!
Op de foto reikt Harald het brevet uit aan Alex.

Van harte proficiat, Alex, en welkom bij onze club!


30 augustus 2015
Onze Funvliegdag

Wat een heerlijke en gezellige vliegdag was dat!
We hadden natuurlijk ook reuze mazzel met het prachtige vliegweer. Een temperatuurtje van 28 tot 30 graden, een zacht briesje in de lengte van het veld en zowaar 14 deelnemers aan de vliegspelletjes.
Begonnen werd met koffie en Egbert had gezorgd voor heerlijk Duits gebak erbij.
Om 13:30 uur gingen we van start met 3 programma-punten, onder het toeziend oog van een tweekoppige jury, Herman en ondergetekende.

Tijdvlucht
Het is altijd weer verrassend om te zien hoe goed een piloot de 2 minuten vliegtijd inschat. Ver onder die tijd zat eigenlijk niemand, maar er boven liep het bij een enkeling uit tot boven de 3 minuten. En er was er ook één die op de seconde af een 2-minuten-vlucht maakte: Raimond!

Doellanding
Het blijft voor iedere piloot, ervaren of niet, altijd lastig om precies op een vast punt te landen. Het moest binnen de 5 meter zijn, anders geen punten.
Ook binnen een meter afstand tot het rood-witte lint kon nog 10 extra punten opleveren. Het dichtste bij kwam Jeroen met 1,78 meter.

Pauze
Even tijd voor iedereen om gewoon lekker vrij te vliegen of wat te drinken op deze warme dag. Het was allemaal heerlijk ontspannen en er werd veel gelachen.

Limbovliegen
Het laatste onderdeel werd door vrijwel iedereen verrassend goed volbracht. Men moest drie keer laag over het veld vliegen onder de markeringen door, die op een paal aangebracht waren aan de rand van het veld. Er was een 2 meter en een 1 meter markering. Vijf piloten vlogen alle drie de keren onder de 1 meter markering, sommigen zelfs in rugvlucht! Maar ook de anderen deden het allemaal vrij goed.

Prijsuitreiking
Coördinator van deze funvliegdag, Han Daniëls, had ook nog voor wat prijsjes gezorgd. Er waren drie piloten geëindigd met 100 punten, zodat de jury kritisch naar de individuele onderdelen moest kijken en daarbij bleek dat er één het dichtste bij de stip was geland en dat was Brent, erg leuk voor dit jeugdige pilootje, die een prima prestatie leverde. Richard en Egbert hadden het nakijken met respectievelijk een 2de en 3de prijs! Maar dat vonden ze prima en Brent werd dan ook van harte gefeliciteerd!
Met dank aan Han en alle anderen, kunnen we terugkijken op een prachtige funvliegdag, waar vooral gezelligheid troef was!
 
Frans Hoppenbrouwer

De briefing


De kunst was om zo dicht mogelijk bij de witte stip aan het eind te landen en binnen een meter naast de rood-witte lijn.
Jeroen kwam met 1,78 meter het dichtste bij.


Voor hen, die zich nog in de uiteindelijke scores willen verdiepen, volgt hieronder een overzicht.
De puntentelling bij de onderdelen was als volgt:


Hier reikt Han Daniëls de eerste prijs uit aan Brent van Marle, een tegoedbon bij RC Racing Twente.
Tijdvlucht - vliegtijd zo dicht mogelijk bij 120 seconden.
30 punten tussen 110 en 130 seconden
20 punten tussen 100 en 140 seconden
10 punten tussen 90 en 150 seconden
0 punten bij tijden minder dan 90 seconden of meer dan 150 seconden

Doellanding - zo dicht mogelijk landen bij stip en lijn.
30 punten tussen 0 en 0,50 meter
20 punten tussen 0,50 en 2,00 meter
10 punten tussen 2,00 en 5,00 meter
0 punten bij meer dan 5,00 meter
Land je binnen 100 cm links of rechts van de witte lijn dan levert dat 10 extra op.

Limbo-vliegen - vlieg zo laag mogelijk langs paal met merken op 2 en 1 meter hoogte.
20 punten bij vlieghoogte onder de 1,00 meter
10 punten bij vlieghoogte tussen de 1,00 en 2,00 meter
0 punten bij vlieghoogte boven de 2,00 meter of voortijdige landing


De prestaties van deze dag nog even op een rij:
Naam: Tijdvlucht - 120 sec. Doellanding Limbovliegen (3 pogingen) Totaal
punten
tijd punten afstand
tot stip
binnen
100 cm
van lijn
punten doorkomst onder de
2 of 1 meter
punten
Brent 137 20 4,05 m ja 20 (10 + 10) 20 + 20 + 20 = 60 100
Richard 124 30 4,37 m nee 10 (10 + 0) 20 + 20 + 20 = 60 100
Egbert 112 30 5,22 m ja 10 (0 + 10) 20 + 20 + 20 = 60 100
Jeroen 125 30 1,78 m nee 20 (20 + 0) 20 + 0 + 20 = 40 90
Paul W. 110 30 2,15 m nee 10 (10 + 0) 20 + 10 + 20 = 50 90
Nick 147 10 2,01 m nee 10 (10 + 0) 20 + 20 + 20 = 60 80
Marcel 130 30 > 5 m nee 0 (0 + 0) 10 + 20 + 20 = 50 80
Paul H. 123 30 2,88 m nee 10 (10 + 0) 20 + 20 + 0 = 40 70
Raimond 120 (!) 30 > 5 m nee 0 (0 + 0) 20 + 0 + 20 = 40 70
Henk 186 0 > 5 m nee 0 (0 + 0) 20 + 20 + 20 = 60 60
Wil 147 10 4,10 m nee 10 (10 + 0) 10 + 10 + 10 = 30 50
Harald 107 10 5,90 m nee 0 (0 + 0) 0 + 20 + 20 = 40 50
Han 139 20 > 5 m nee 0 (0 + 0) 10 + 0 + 0 = 10 30
Albert 159 0 > 5 m nee 0 (0 + 0) 0 + 0 + 0 = 0 0




2 augustus 2015
Genieten...

Dit zijn natuurlijk de dagen, waarvan we genieten!
Sommige modelpiloten zijn momenteel op vakantie, maar iedere modelpiloot, die geen andere dringende zaken heeft te doen komt deze zondag natuurlijk naar het veld om met elkaar van onze hobby te genieten.
Ideale weersomstandigheden, weinig wind en een behaaglijke temperatuur. Er wordt veel gevlogen.

Foto's: Han Daniëls

En hier nog twee nagekomen foto's, die de moeite waard zijn:
Nick houdt zijn Yak 54 inmiddels mooi strak in VTOL-flight. Je ziet het er zo niet van af, maar dit model heeft een spanwijdte van 2,24 meter!
Dit is de Decathlon van Frits, die net voor de landing geen brandstof meer had en dus zette Frits hem aan de rand van ons veld zachtjes neer op de toppen van de mais!

Jan Bouke Zijlstra maakte ook nog een mooie fotoserie op deze dag: bekijk zijn
diapresentatie maar eens.


16 en 19 juli 2015
Twee dagen uit Egbert's vakantie in Oostenrijk

Als Egbert op vakantie naar Oostenrijk gaat, neemt hij natuurlijk altijd "iets te vliegen" mee. Dit jaar staat hij helemaal alleen op de helling. Geen medepiloten in het modelvlieghotel!
En alsof het niet op kan krijgt hij voor zijn verjaardag van zijn vrouw een zweefvlucht schaal 1:1 cadeau en kan hij de fraaie Alpen eens van boven bekijken.
We zijn wel een beetje(!) jaloers op hem.



Zaterdag 11 juli 2015
Marcel haalt brevet

Paul reikt Marcel zijn vliegbrevet uit.
De Big Lift van Paul vliegt mooi stabiel.

Marcel van Marle, onze drone-spcialist, wilde natuurlijk ook een keer zijn brevet halen voor de "gewone" motorkist. Zijn zoon Brent ging hem al eens voor. Maar op deze zwoele zaterdag is het dan zover en haalt Marcel met zijn Fun Cub zonder problemen zijn brevet.
Proficial Marcel!
Het is overigens weer eens zo'n heerlijke vliegmiddag. Paul Weierink vliegt zijn zelf gebouwde Big Lift van bijna 10 kilo voor het eerst in en met succes! Het is nog wel wat wennen bij het landen, maar inmiddels zet Paul de 10 kilo kist als een "eitje" op het veld.
Bekijk het filmpje van de allereerste vlucht.

Op deze zaterdag gebeurde er ook nog iets onverwachts. Theo Lottman stuurde het volgende bericht:

Vintage glider in boom
    Na 40 jaar modelvliegen is het mij dus afgelopen zaterdag toch nog overkomen.
    Op deze warme en windstille dag heb ik mijn arme oude Diamant (33 jaar oud) boven in een boomtop geparkeerd. De bekende inschattingsfout: dacht dat ik allang de bomenrij was gepasseerd, maar dat was dus niet zo.
    Eerst zelf maar eens gaan kijken in welke boom hij geparkeerd was. Het bleek boom nummer 13 (echt waar) vanaf het begin van de bomenrij te zijn. Wat te doen?
    Samen met Harald, Egbert en Frans de situatie in ogenschouw genomen. Al snel vielen de woorden "hoogwerker, hefwagen en brandweer" (bij Ikarus een bekende hulpverlener), maar ja, waar haal je dat op zaterdagmiddag zo gauw vandaan. Toch maar eerst kijken of er met wat jonge, vitale en vooral lange clubleden een poging gewaagd kon worden om in de boom te klimmen.
    Nick en Jesse (beide 2.04 m!) waren bereid een poging te wagen. Nick klom als een ervaren klimmer voorzichtig de boom in met als opstap de schouders van Jesse. Er werd een topprestatie verricht waarbij het oudje vrijwel intact (vleugels heel, en alleen twee scheurtjes in de romp) uit de boom werd getakeld!
    Hierbij wil ik nogmaals Nick en Jesse heel hartelijk bedanken voor de verleende service, top! We zullen er bij gelegenheid nog wel eens een pilsje op drinken.

    Theo Lottman.
(Helaas geen foto's van deze actie)


Vrijdag 10 juli 2015
Nieuwe golfplaten op onze overkapping

Met vereende krachten hebben ze het voor mekaar gekregen. Harald had aan onze leden een oproep gedaan o.a. via de Ikarus-App om te komen helpen bij het aanbrengen van de nieuwe golfplaten op de overkapping van ons onderkomen.
Zeven Ikarusleden helpen Harald vandaag om alles op zijn plaats te krijgen. Er wordt natuurlijk ook even "geschaft" en een koel drankje genuttigd (zie foto hierboven), van links naar rechts het cirkeltje rond: Jos, Jasper, Ton, Harald, Jesse en Paul Heerink. Wil en Peter staan niet op de groepsfoto (zouden die nog aan het werk zijn???).
Geweldig, heren!



Donderdag 9 juli 2015
De poten van onze overkapping stormvast gemaakt

Het stond nog steeds op de agenda: de poten van onze overkapping verankeren in betonvoeten, zodat de stormwind ze niet meer uit de grond kan trekken. Harald pakt deze dag de klus aan, samen met Wil. Mooi geregeld, nietwaar?!
Nu moeten de nieuwe golfplaten er nog op bevestigd worden en dat gaat morgen gebeuren met een man of 5 à 6. En dan hebben we het weer netjes voor mekaar en zitten we weer mooi droog bij een regenbuitje!


Zondag 14 juni 2015
Demo-dag

Het was een echt succes, deze demo-dag voor modelpiloten op ons vliegveldje.
Georganiseerd door Ikarus, RC Racing Twente en Horizon Hobby had Han Daniëls als coördinator de zaakjes goed geregeld en had hij, ondanks wat onverwachte "last minute afzeggingen", een goed gevuld en afwisselend programma weten samen te stellen.

De voorbereidingen begonnen deze dag al om 10:00 uur 's morgens en om 13:30 uur startte het demo-vliegen. Er waren spectaculaire onderdelen bij met o.a. de snelle kisten van vader en zoon van der Vechte en natuurlijk de prachtige schaalmodellen van de "king size"-helicopters.

De bezoekersstroom kwam direct na half twee al op gang en liep de hele middag door. Er werd volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf te vliegen, vooral ook door de aanwezige jeugd.
Hoewel het weer 's morgens wat druilerig begon met een heel fijne motregen, loste dat al spoedig op en werd het warempel droog en ook wat warmer, zodat jassen en truien uit konden. De hele dag verliep in een gezellige sfeer, die ook bij de demo-piloten overkwam en die dan ook graag volgend jaar weer bij ons willen terugkomen om te demo-vliegen. Een groter compliment kun je als organiserende club niet krijgen!

De koffie, frisdrank en de broodjes warme worst vonden gretig aftrek en daar houdt onze club ook nog een kleinigheid aan over.
Hoewel Han het leeuwendeel van deze dag voor zijn rekening heeft genomen, wilde hij toch ook alle clubleden bedanken die meegeholpen hebben om deze dag tot een succes te maken of zoals Han zelf zei: "Wij hebben Ikarus zondag op de kaart gezet als een volwaardige modelvliegclub en daar mogen we best trots op zijn."

Er zijn meer dan 70 foto's gemaakt op deze demo-dag en om een indruk te krijgen moet je beslist eens even de
dia-presentatie bekijken.

Ook kregen we van een bezoeker, René Bergboer van modelvliegclub "De Vrije Vlieger", een heel aardig YouTube-filmpje over deze Demo-dag toegestuurd.


Dinsdag 9 en woensdag 10 juni 2015
Herstel stormschade aan onze overkapping

Zoals bekend, was onze overkapping tijdens de stormen in het voorjaar voor een deel uit de grond gerukt en waren de kunststof golfplaten ook van de constructie losgescheurd. Best wel de nodige schade, die wij niet verzekerd hadden.
Herstel moet dus uit onze clubkas betaald worden, maar er zal ook binnenkort gekeken worden of onze opstallen niet voor een redelijk bedrag verzekerd kunnen worden.
Enkele actieve clubleden togen deze dagen aan de slag om de overkapping weer in de oude staat terug te brengen en de nodige extra verstevigingen aan te brengen:
Een bericht van Wil Domingo:

Even moet mij wat van het hart.
Nu de ruw-bouw van het afdak na noeste arbeid staat, zou ik het terecht vinden dat hier even als 'clubnieuws' aandacht aan geschonken wordt.

Belangeloos hebben vooral Harald en Marcel diverse avonden van 18.30 tot bijna 22.00 uur heel hard gewerkt om deze klus te klaren. Er mag gerust gezegd worden dat zij voor 99% deze klus geklaard hebben. Vergeet daarbij ook niet dat al het materiaal opgehaald, opgeladen en naar het veld gebracht moest worden. Daar ook weer het afladen, enz.

Het lijkt zo simpel als je het afdak ziet staan, maar er zijn halsbrekende toeren uitgehaald om alles een beetje haaks en vooral om de balken bovenop de 'liggers' te bevestigen. Op je knieën over 2 balken kruipen met een accuboor in je hand, omdat het domweg niet anders kon. En dat alles zonder gemor of gezeur. Ik heb diep respect voor deze 2 heren.

En zoals op een twentse reclame vaak te horen is; ' Ze zeggen wat ze gaan doen, MAAR DOEN OOK WAT ZE GEZEGD HEBBEN'.

Veel lof voor deze twee heren.

Ook Nick heeft noeste arbeid verricht, door de aanvliegroute wat minder 'turbulent' te maken en is hier ook tot in de late uurtjes mee bezig geweest, daarbij ook op een avond geholpen door Jeroen. Dus de slootkant aan de kant van het maisveld ligt er super bij.

Nu onze Peter helaas ernstig met zijn gezondheid sukkelt, is Ton Butterhof extra op zijn fiets uit Almelo gekomen om het veld te maaien en op die manier te zorgen dat het er netjes bij ligt voor zondag. Top gedaan Ton.

Dit moest mij toch even van het hart, want 'vele handen maken licht werk' ging hier niet helemaal op.

Met vriendelijke groet,

Wil Domingo

Bescheiden als Wil is rept hij niet over zijn eigen werkzaamheden, maar er mag gezegd worden dat ook hij erg veel werk heeft verzet!
Volgende week worden de poten van betonpoeren voorzien en komen er nieuwe dakplaten op. Wie daarbij helpen wil kan het beste even met Harald contact opnemen over wanneer en hoe laat hij deze werkzaamheden gepland heeft. Het gaat inderdaad sneller als er wat "meer handjes" zijn, zoals Wil terecht heeft opgemerkt.


Zondag 7 juni 2015
Over een week: Demo-middag op 14 juni

Zoals de meesten van jullie al wel wisten staat ons komende zondag een heel interessante en spectaculaire demo-middag te wachten op ons eigen vliegveldje.
Voor het geval dat je er niet meer aan gedacht had is dit herinnerings-bericht.

Op zondag 14 juni organiseert modelvliegclub Ikarus in samenwerking met RC Racing Twente en Horizon Hobby een demonstratiemiddag waarbij vele onderdelen van het modelvliegen te zien zulllen zijn.
Er zullen de volgende demonstraties gegeven worden:

● Grote modelvliegtuigen, zowel brandstof als electro
● Zwevers, zowel aan de lier als sleep
● Helikopters, zowel electro als turbine
● DLG zwevers
● Drones

Tevens zal het wedstrijdteam van F5J Oost een demonstratie geven.

Deze (besloten) demo-middag is bedoeld voor modelpiloten. Niet alleen onze eigen clubleden zijn daarbij welkom, maar ook alle clubleden van modelvliegclubs uit de regio zijn uitgenodigd om te komen kijken en contacten te leggen.
Voor belangstellenden is het mogelijk om ook eens zo'n groot model te vliegen via het "leraar/leerling-systeem".

De middag begint om 13.30 uur en zal duren tot ongeveer 17.00 uur.
Er zal een bescheiden catering op het veld aanwezig zijn.

De voorbereidingen beginnen al om 10:00 uur en hoewel zich daarvoor al enkele clubgenoten als vrijwilliger hebben aangemeld zouden we het op prijs stellen als er nog wat meer mankracht op het veld aanwezig zou kunnen zijn. Dus wat let je?
Het belooft een boeiende, informatieve en vooral ook gezellige dag te worden, dus kom allemaal zondag naar ons vliegveldje!

Han Daniëls, activiteiten-coördinator.


Zaterdag 6 juni 2015
Fantastisch vliegweer

Dit zijn dus de fijnste vliegdagen: mooi zonnig weer met wat wolkjes, niet te warm, een rustig windje en een gezellige sfeer op ons veld.
Egbert's Beaver krijgt zijn maidenflight voor de kiezen en dat verloopt uitstekend. Wat een prachtig model met zijn 2,80 meter spanwijdte! En dan ook nog alles elektrisch! Zie ook zijn bouwverslag.


Zondag 10 mei 2015
Veel thermiek op moederdag

Het is weer eens zo'n heerlijke thermische middag en hoewel veel piloten "moederdagverplichtingen" opgelegd hebben gekregen, zijn er toch ook een aantal begripvolle moeders, die de hand over hun hart hebben gestreken en hun "kinderen" naar het vliegveld laten gaan. En het wordt een waar genot voor de zweefmodellen.

Hoewel het in 't begin van de middag nog niet spectaculair "omhoog" wil, ontwikkelt zich daarna heerlijke thermiek en is Paul er eens even lekker voor gaan zitten.

Zijn Amigo gaat zo voortvarend omhoog, dat het model plotseling verdwijnt in een wolk. Maar met de remkleppen vol uit komt zijn zwever gelukkig iets verderop weer uit de wolk tevoorschijn... Wel even schrikken!

Maar het belooft een goede tijd te worden voor onze duurzweeftrofee, waarvoor Jos Bekhuis vorige week een tijd van 27 minuten en 32 seconden liet klokken.

Paul evenaart die tijd op 2 seconden na! Hoe krijg je zoiets voor mekaar! Wel even balen natuurlijk, maar zo blijft het wel spannend en het jaar is nog lang...



Donderdag 7 mei 2015
Regenboog

Het is nogal wisselend weer op deze donderdagmiddag. Zowel zon als regen wisselen elkaar geregeld af en soms zijn ze tegelijkertijd aanwezig.
Geen wonder dat er dan ook wel eens een regenboog te zien is.
Maar ondanks deze wisselende weersomstandigheden wordt er toch volop gevlogen.

We willen dit sfeerplaatje niemand onthouden.






Foto: Paul Weierink



Zaterdag 2 t/m 8 mei 2015
Hellingvliegen in het Sauerland

Het is meer een traditioneel jaarlijks familie-uitje dan een Ikarus-aangelegenheid, maar toch wel leuk om te vermelden, omdat er wel 3 Ikarus-piloten (Bert, Frits en ik) plus mijn zoon op de helling staan te genieten.
We hebben inmiddels door de jaren heen een goede verstandhouding met de locale boer, zodat we hier met toestemming onbezorgd kunnen vliegen.

Hoewel de wind de meeste dagen nogal nadrukkelijk aanwezig was met kracht 5 tot 8 (!), hebben we toch ook nog tussendoor heerlijk relaxed kunnen vliegen op sommige dagen.

Ditmaal geen uitgebreide foto-reportage, zoals bijv. uit 2010, maar gewoon een sfeerplaatje van mijn kleinzoon Lenn, die o zo graag zijn vader's model (een 2 meter ASW-19 van Steinhardt) zou willen vliegen, maar het pilootje in spé is nog maar 3 jaar en wij konden hem na "lang overleg" toch laten afzien van zijn eerste vlucht...
Jammer, hè!?

Frans Hoppenbrouwer

P.S. Nou... één fotootje dan van de mooiste dag van onze week (4 mei):


Zaterdag 2 mei 2015
Fraaie zweeftijd van Jos

Het blijkt op deze dag aardig thermisch te zijn en dus een regelrechte uitdaging om weer eens een fraaie zweeftijd te scoren voor onze duurzweeftrofee.

Jos Bekhuis doet een poging met zijn Vitesse en scoort zowaar een tijd van bijna een half uur: 27 minuten en 32 seconden.
Paul Heerink klokte deze tijd.

Hij staat daarmee momenteel aan de kop in de scorelijst van 2015, zie Hoppenbrouwer-Trofee.



Zaterdag 25 april 2015
Bestrating hersteld, veiligheidshekken geplaatst, keuringsmiddag

Het weer zit deze dag een beetje tegen. Het is overwegend droog, maar ook af en toe een beetje motregen. Niet echt een ideale dag om modelkeuringen en geluidsmetingen te houden. Er zijn dan ook niet erg veel piloten aanwezig.
Maar daarom niet getreurd, want er worden ook andere noodzakelijke klussen verricht, zoals het herstel van ons terras, dat door enkele konijnenfamilies op meerdere plekken behoorlijk was ondermijnd.
En ook de afscherming van ons terras met een viertal bouwhekken is ter hand genomen, zodat een ieder veilig en onbezorgd op het terras kan vertoeven als er gevlogen wordt. Veiligheid staat nu eenmaal hoog in ons vaandel!
De geluidsmetingen zijn verricht op twee modellen met ook twee geluidsmeters. Herman had een (hele dure) professionele geluidsmeter geleend van een ex-collega en we hadden natuurlijk onze clubmeter. Beide deden elkaar niet veel, dus kan onze clubmeter voortaan gebruikt worden.
Er zijn 4 loodrecht op elkaar staande metingen gedaan op 7 meter afstand rondom het model dat op een "bok" staat met een hoogte van 1,20 m. Het gemiddelde dient dan onder de norm van 80 dB(A) te liggen.
Helaas zijn de gedane metingen slechts benaderingen, want de omstandigheden zijn eigenlijk niet zoals het hoort. Er is namelijk sprake van een model zonder vleugels, een beschadigde prop (gescheurd) en personen bij de bok om het model vast te houden (voor alle zekerheid). En dat zijn factoren die de meting helaas beïnvloeden.
We moeten ons daar nog maar eens over beraden voor de volgende keuringsdag op 23 mei a.s.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om de "snelle meetmethode" toe te passen:
het model op de grond, meten aan beide zijkanten van het model op 3 meter afstand op 30 cm boven de grond. Het geluid dient dan onder de 94 dB(A) te liggen.
Hopelijk hebben we de volgende keuringsmiddag op 23 mei a.s. wat beter weer.
Jeroen doet even voor hoe je de gaten moet maken.
Anderen doen het Jeroen precies zo na.
Na het klussen even samen gezellig een bak koffie drinken.
Hier kun je goed zien hoe netjes de betonvoeten van het veiligheidshek in de grond zijn verzonken (deze foto is de volgende dag genomen).


Zondag 19 april 2015
Een heerlijk zonnig vliegmiddagje

Lekker in het voorjaarszonnetje vliegen met elkaar.
Het is weer eens zo'n heerlijk vliegmiddagje, lekker zonnig, weinig wind en veel verschillende modellen.
Er zijn dan ook weer de nodige piloten op ons veld aanwezig en er wordt volop gevlogen.
De foto's van slechts enkele modellen staan hier afgebeeld en spreken voor zich. Er wordt volop genoten!
We zien ook al de nodige blauwe Ikarus-poloshirts op het veld. Harald reikte ze dit weekend uit aan de aanwezige piloten.
Op de laatste foto zien we Harald zijn Xplorer van start gaan... Hij zal daarmee een prachtige vliegtijd laten klokken van 18:39 minuten. Dat is voor een aantal piloten een regelrechte uitdaging om daar een nog betere tijd voor in de plaats te zetten. Dus, succes!
Foto's: Jan Bouke Zijlstra

Donderdag 9 t/m zondag 12 april 2015
Hellingvliegen in het Sauerland bij Hesborn en omgeving.

Het stond al heel lang in de planning. Een lang weekend naar het Sauerland om te hellingvliegen.
En nu is het dan zover. Zo'n 10 Ikarus-piloten nestelen zich in het Sauerlandse dorpje Hesborn in een bekend apartementencomplex (zie Sauerland 2013).
Onder deze foto-impressie schrijft Paul er een leuk verslag van. Gewoon effe lezen!
Aankomst bij het apartement in Hesborn met volgeladen auto's. Er kon geen model meer bij!
Direct de eerste dag wordt er al gevlogen, ondanks de sneeuw, die er nog ligt!
De modellen worden vliegklaar gemaakt.
Martijn kan niet meer wachten.
Helaas wat weinig wind, maar wel lekker in het zonnetje!
En 's avonds natuurlijk nakuieren onder het genot van...
's Morgens een uitgebreid ontbijt!
Nog even wat laatste reparaties doen...
...en dan weer op de Hang met nu wat meer wind!
Hier wordt lekker helling gevlogen. De modellen blijven "boven".
Jaap probeert al zijn modellen uit.
Martijn kan er niet genoeg van krijgen.
Het is hier echt genieten...

Verslag van ons lange weekend Hellingvliegen in het Sauerland.

Donderdag 's morgens vroeg begonnen met koffie en cake bij Harald. Auto's ingedeeld en rond half negen op pad.
Net voor de middag aankomst in Hesborn en nog geen uur later al onderweg naar de Homberg skipiste bij Züschen. Helaas wat weinig wind maar af en toe wel wat thermiek.
Tenslotte naar ons apartement waar Jeroen 's avonds voor een heerlijke maaltijd had gezorgd met een moot zalm en gebakken aardappels.

Vrijdag rond 11.00 uur eerst richting Neuastenberg gereden, maar hier stond de wind dwars op de helling dus daar niet gevlogen.
Toen maar weer naar de Homberg. Iets meer wind maar ook een gekke soort valwind waardoor het soms lastig vliegen was.

's Avonds na het eten (Lasagne) op de kleine weide gevlogen vlak bij het apartement. Hier konden we met de lichtste kistjes net blijven hangen.
We zagen daar ook een heuvel een eind verderop die Harald ging verkennen. Het was al bijna donker toen Harald terug kwam met de mededeling dat deze Hang veelbelovend leek.

Zaterdagmorgen naar deze hang gereden, maar mede door de harde wind konden we hier echt gaan hellingvliegen. Wel een geweldige stek maar door diverse bomen achter ons erg moeilijk om te landen. Wel een perfecte wind om te hellingvliegen en we konden hier ook enorm hoog komen. Dit was echt hellingvliegen, heerlijk!

's Middags richting vliegclub Bromskirchen gereden, maar daar was jammer genoeg niemand aanwezig. We mochten daar niet alleen vliegen dus maar weer weggegaan. Iedereen naar het appartement behalve Martijn en Jaap, want die wilden een andere veelbelovende helling gaan onderzoeken die we in de verte zagen liggen.

Net voor het eten (runderhachee met rijst) kwamen ze dolenthousiast terug, want ze hadden de helling gevonden met ideale ligging en omgeving om te landen. Een droomplek voor zuid- tot zuidwestenwind. Met een boer gesproken en toestemming gekregen om daar te vliegen. Diezelfde avond er nog heen om hier te vliegen met zijn allen. Perfect, wat een ongelofelijk mooie plek!

Zaterdagmiddag moesten door verplichtingen Albert en Paul Heerink ons helaas verlaten. Iedereen vond dit jammer want we waren inmiddels een hele hechte groep geworden en hebben tussendoor enorm gelachen en veel plezier gehad. Met de nodige borrels werd het elke avond nachtwerk en gingen we pas na 2 uur slapen...!

Zondagmorgen wilden Jaap, Han en Martijn naar huis en zijn de overgebleven piloten (Harald, Hans, Jeroen en Paul) naar de droomhelling gereden om daar nog een aantal uren heel erg te genieten. Wat een mooie wind en wat een mooie helling!

Tegen 14.00 uur het spul ingepakt en rond 17.30 waren we weer thuis.
Al met al een heel erg gezellig weekend, waarbij we uren en uren echt helling hebben gevlogen, wat ontzettend genieten was.
De ligging van de helling houden we geheim, maar gaan er volgen jaar als eerste weer heen!

Nabeschouwing
In ons vorige Sauerland weekend (in oktober 2013) konden we door gebrek aan wind bijna niet hellingvliegen en moest alles met de motor aan naar boven. Nu was dat wel even anders. Wat een wind en wat een lol op die laatste dagen!
Het echte hellingvliegen is toch wel even wat anders dan met de motor omhoog.
De drijfveren van deze club waren echt wel Jaap en Martijn. Ze wilden hoe dan ook hellingvliegen. Met een aantal tips van vooral Martijn heeft op het laatst toch iedereen wel helling gevlogen.
Hans had het ook veel vaker gedaan, maar door een hobbystop van 10 jaar kwam hij toch een beetje met roestige duimen te zitten en ging het sturen hem lastig af. Paul Heerink is enorm gegroeid en was op het laatst een hele show aan het geven met zijn Swift op de kop :-).
Echte zware crashes hebben we niet echt gehad maar Harald kon het niet laten en er moest er toch eentje de boom in, lol. Jeroen stond in het begin met knikkende knieën maar al gauw was hij niet meer uit de lucht te slaan met zijn Smaragd. Nick (zaterdag nagekomen) was indrukwekkend met de Meribel en de Ridge Runt bezig. Met 3 seconden motorloop bleef hij met gemak 3 kwartier boven.
Albert, Han en Paul Heerink hebben de Easy Gliders flink aan de tand gevoeld maar door hun lage gewicht waren ze toch lastig te landen. Ikzelf heb in het begin veel met de Cirrus 75 gevlogen maar iets zit er niet goed aan de stuurkabel naar het pendelroer, daarom de Cirrus later niet meer gebruikt.
Op zondag heb ik door de zwakkere wind heerlijk kunnen fladderen met mijn Amigo, deze ging zelfs zonder motor zo omhoog.
Maar we zijn er nu wel achter dat je voor het echte hellingvliegen een DLG of zoiets nodig hebt om er optimaal gebruik van te maken. Gelukkig had ik een DLG-tje van Jaap overgenomen (De Fling van Great Planes) en met dit ding heb ik echt uren lol gehad!

Paul Weierink.
Er is inmiddels een mooi filmpje van de Hesborn-belevenissen samengesteld door Jaap.


Vrijdag 3 april 2015
Stormschade op ons vliegveldje.

De golfplaten zijn er afgewaaid.
Ook een deel van de overkapping is "weg".
Zelfs de goot is gedeeltelijk meegenomen.
De storm van de afgelopen week is niet ongemerkt aan ons vliegveldje voorbijgegaan, helaas.
Als Paul Weierink het veld vandaag wil inspecteren op eventuele wateroverlast krijgt hij de schrik van zijn leven. De golfplaten van onze overkapping zijn er volledig afgewaaid met gaten en scheuren er in. Zelfs één van de ondersteunings-palen is uit de grond getrokken en met spant en al naar beneden gekomen.

We zijn hiervoor niet verzekerd dus moeten we de boel zelf weer in orde zien te krijgen. Heel jammer, maar het zal wel weer lukken en dan zullen we meteen de nodige extra verstevigingen aanbrengen.
De onderdelen verzameld.
Het is een kale boel geworden.


Zondag 8 maart 2015
Een eerste echte lentedag...!

Harald met zijn "Beast".
Richard met zijn "Extra".

Wat een heerlijke dag na dagen van bijna herfstachtige mistroostigheid en nattigheid.
Een stralend zonnetje, een temperatuur van 16 graden, maar in de zon zelfs meer, hebben een aantal piloten als een magneet naar ons veld getrokken. En of ze genoten hebben!

Een vliegmaatje van Jaap vliegt hier met een FPV-set. Op de achtergrond staat Martijn toe te kijken.
FPV staat voor First Person View. Met FPV kunt je met behulp van een onboard video-camera aan een draadloze videozender en een videobril of LCD-monitor aan de ontvanger live zien wat er op afstand vanuit je model te zien is. Dit geeft je het gevoel of je zelf in het vliegtuig in de lucht zit.
De systemen hiervoor worden steeds verder geperfectioneerd en zullen de komende tijd ook betaalbaarder worden.

Echt goedkoop zijn de systemen nog niet.
De "Fat Shark" bijvoorbeeld kost kompleet zo'n € 365,-.

Wie heeft er straks zo'n apparaat bij ons op de club???
Vliegen met een FPV-bril.


Zondag 8 maart 2015
Het F5j-team Oost

Deze foto kreeg ik weliswaar op 8 maart toegestuurd, maar is al enige tijd daarvoor genomen.
We zien de F5j-zwevers van Jaap (links met Explorer, spanwijdte 4 meter), Martijn (rechts met Aspire, spanwijdte 3,70 meter) en Harald (zittend met Explorer 3,80 meter).
Zij doen alle drie mee aan de F5j-wedstrijden en doen dat zeker niet onverdienstelijk.
Ze dragen zelfs een jas met op de achterkant de tekst: F5j-team Oost.
Wie meer wil weten over deze tak van sport klikt even op www.f5j.nl

Van de maiden-flight van Martijn's Aspire heeft Jaap een mooi filmpje gemaakt.

Zaterdag 28 februari 2015
Anti-vogelschermen

We hebben het er op onze jaarvergadering nog over gehad: diverse vogels hebben de balken van onze tractoroverkapping uitgekozen om zittend op de balken hun voedsel te verteren en onze trekker overvloedig met hun uitwerpselen te besmeuren!
We hadden echter nog het (bouw)veiligheidsnet op een rol liggen en dat kan uitstekend dienst doen als afscherming van alle "open" balken.
Harald, Jos en Wil maken het deze zaterdagmiddag "even" voor elkaar. Zij hebben het groene kunststofgaas onder tegen de balken gespannen, getuige de foto's. Ook de kruiwagen is volgens afspraak aangeschaft (de bak is van kunsstof, dus geen stenen mee vervoeren, alleen gras!).


Donderdag 5 februari 2015
Paul en Nick konden het niet laten...

Paul en Nick hadden al een maand niet meer gevlogen! Al die nattigheid, wind en sneeuw van de afgelopen weken hadden hen danig dwars gezeten. Daarom moest het vandaag maar weer eens gebeuren, ondanks een temperatuur van om en nabij het vriespunt en een fris windje, zodat het nog kouder leek!
Het veld bleek er vrij goed bij te liggen. In het midden een beetje nat maar geen echte plassen.
"Heerlijk om weer eens te vliegen," vonden Paul en Nick.
Ondanks een fris windje van rond het vriespunt wordt er gevlogen.
Daarna even weer bijkomen bij het gashaardje in ons onderkomen.


Dinsdag 13 januari 2015
Lang weekend hellingvliegen gepland op 9 t/m 12 april.

Eind vorig jaar moest vanwege het slechte weer het geplande hellingvliegweekend worden afgelast, maar nu is er voor in het komend voorjaar wederom een hellingvlieg-weekend gepland.

Wanneer: Donderdag 9 april t/m zondag 12 april 2015.
Organisatoren: Jeroen van Wanrooij en Paul Weierink.
Locatie: Sauerland (omgeving Hesborn).

De kosten zullen zo laag mogelijk worden gehouden door 1 á 2 apartementen te huren in Hesborn, waar we als groep in gehuisvest worden, gezellig bij mekaar.

Voor meer info kun je even met Jeroen of Paul bellen. Er gaan al een aantal clubgenoten mee, die zich in het najaar van 2014 al hadden opgegeven, maar volgens de organisatoren zouden er nog wel enkele leden meer meekunnen. Op het moment van dit schrijven is de groep al 10 man sterk.

In 2013 is voor het eerst zo'n hellingvlieg-weekend georganiseerd en wie nog eens even wil zien hoe dat er toe ging kan terecht op onze nieuwspagina 2013 in de maand oktober. Daar staan video-filmpjes en dia-series van alle dagen. De groep (zie foto hierboven) was toen 8 man groot.


Zondag 4 januari 2015
Voor het eerst weer vliegen dit jaar!

Het nieuwe jaar is nog maar net aangebroken of de eerste de beste zonnige dag wordt door een aantal piloten aangegrepen om hun eerste vluchten van dit jaar te maken.
Het is koud, niet meer dan 5 à 6 graden, maar de "die hards" malen daarom en komen gewoon naar ons vliegveldje. Je zou bijna zeggen, dat het seizoen al weer is losgebarsten!
De Mentor van Jaap vliegt vandaag zijn "maiden", nog onbestickerd en dus "maagdelijk wit".
Iemand heeft soep meegebracht en daar wordt natuurlijk gretig van gesmuld!