IKARUS - NIEUWS Het nieuws op deze pagina wordt zo vaak mogelijk aangevuld, maar blijft afhankelijk van de inbreng der leden. Stuur gerust een e-mailtje: Modelvliegclub IKARUS - Tubbergen 19 december 2015 Snert-vliegdag Bij een temperatuur van 14 à 15 graden was het ongebruikelijk zacht weer voor de tweede helft van december. Zo'n 15 piloten kwamen opdagen voor de "afsluiting" van vliegjaar 2015 en natuurlijk ook om te smullen van een kom erwtensoep en een broodje worst. Han had voor weinig geld zijn zaakjes goed geregeld, zodat we maar een kleinigheid met elkaar hoefden te lappen. Het veld was nog wel wat drassig, dus werden de auto's buiten het veld geparkeerd. En er werd volop gevlogen. Het was echt genieten zo aan het eind van het jaar. Marcel en Jaap hadden hun quadcopters meegenomen en daarmee werden mooie videobeelden gemaakt (zie filmpje van Jaap). Als je beeldmateriaal wilt zien van deze geslaagde vliegmiddag klik dan maar even op de onderstaande links. ● Diapresentatie ● Filmpje van Jaap 17 oktober 2015 Klusdag Onze activiteitencoördinator Han Daniëls had niet voor niets een oproep gedaan aan onze leden om op zaterdag 17 oktober te komen helpen klussen op ons veld. Zo'n 15 actieve leden hadden de oproep ter harte genomen en hielpen deze dag mee! Zowel veld als onderkomen wilden we graag "winterklaar" maken en een aantal klussen stonden op ons verlanglijstje: Het veld: - Langs alle randen van het veld waar nodig de begroeiing met de "bush-maaier" kort maaien. - De opkomende struikbegroeiing aan de Lange Akkersweg kort insnoeien (de afdeling Groen van de gemeente had ons daarvoor toestemming verleend). - De overvloedige waterplassen op ons veld bestrijden d.m.v. gaten boren en afvullen met scherpzand. - Bij het ingangshek van ons veld moet een kunststoffen draairing worden aangebracht. Het onderkomen: - Onze bergruimte links van de ingang opschonen en herinrichten. - Extra (afsluitbaar) kastje aanbrengen. - Bestrating in trekkerstalling herstellen van ondergravingen door konijnen en het daarin opnemen van nieuwe kunststof olieopvangbakken. - Het aanbrengen van ophanghaken voor diverse tuingereedschappen (hark, bezem, schep, enz.) - Het vervangen van de te kleine oplaadschap voor een L-vormig schap van totaal 5,5 meter lengte. - Het aanbrengen van een goot langs de onderkant van het golfplaatdak, inclusief afvoerpijp. Begonnen werd met koffie en lekker gebak (van Jeroen) en daarna werden de klussen aangepakt. De stemming zat er meteen al goed in en het werd dan ook een erg gezellige dag. Bekijk maar eens de foto-reportage van een aantal activiteiten op deze dag. Rest mij nog om namens Han alle meegewerkte clubleden hartelijk te bedanken voor hun medewerking. Klassewerk! En zo zag ons onderkomer er na een dagje klussen uit. 3 oktober 2015 Nieuw lid Alex Vedders haalt direct zijn brevet Er is weer wat ruimte gekomen in ons ledenbestand voor twee nieuwe leden. Eén daarvan is Alex Vedders. Alex bleek al best bedreven in het modelvliegen en dat zagen onze instructeurs Harald en Paul ook direct. Reden om Alex bij zowel Harald als bij Paul zijn "kunnen" te laten zien tijdens het brevetvliegen en dat haalde Alex probleemloos! Op de foto reikt Harald het brevet uit aan Alex. Van harte proficiat, Alex, en welkom bij onze club! 30 augustus 2015 Onze Funvliegdag Wat een heerlijke en gezellige vliegdag was dat! We hadden natuurlijk ook reuze mazzel met het prachtige vliegweer. Een temperatuurtje van 28 tot 30 graden, een zacht briesje in de lengte van het veld en zowaar 14 deelnemers aan de vliegspelletjes.
Voor hen, die zich nog in de uiteindelijke scores willen verdiepen, volgt hieronder een overzicht. De puntentelling bij de onderdelen was als volgt:
30 punten tussen 110 en 130 seconden 20 punten tussen 100 en 140 seconden 10 punten tussen 90 en 150 seconden 0 punten bij tijden minder dan 90 seconden of meer dan 150 seconden Doellanding - zo dicht mogelijk landen bij stip en lijn. 30 punten tussen 0 en 0,50 meter 20 punten tussen 0,50 en 2,00 meter 10 punten tussen 2,00 en 5,00 meter 0 punten bij meer dan 5,00 meter Land je binnen 100 cm links of rechts van de witte lijn dan levert dat 10 extra op. Limbo-vliegen - vlieg zo laag mogelijk langs paal met merken op 2 en 1 meter hoogte. 20 punten bij vlieghoogte onder de 1,00 meter 10 punten bij vlieghoogte tussen de 1,00 en 2,00 meter 0 punten bij vlieghoogte boven de 2,00 meter of voortijdige landing De prestaties van deze dag nog even op een rij:
2 augustus 2015 Genieten... Dit zijn natuurlijk de dagen, waarvan we genieten! Sommige modelpiloten zijn momenteel op vakantie, maar iedere modelpiloot, die geen andere dringende zaken heeft te doen komt deze zondag natuurlijk naar het veld om met elkaar van onze hobby te genieten. Ideale weersomstandigheden, weinig wind en een behaaglijke temperatuur. Er wordt veel gevlogen. En hier nog twee nagekomen foto's, die de moeite waard zijn:
Jan Bouke Zijlstra maakte ook nog een mooie fotoserie op deze dag: bekijk zijn diapresentatie maar eens. 16 en 19 juli 2015 Twee dagen uit Egbert's vakantie in Oostenrijk Als Egbert op vakantie naar Oostenrijk gaat, neemt hij natuurlijk altijd "iets te vliegen" mee. Dit jaar staat hij helemaal alleen op de helling. Geen medepiloten in het modelvlieghotel! En alsof het niet op kan krijgt hij voor zijn verjaardag van zijn vrouw een zweefvlucht schaal 1:1 cadeau en kan hij de fraaie Alpen eens van boven bekijken. We zijn wel een beetje(!) jaloers op hem. Zaterdag 11 juli 2015 Marcel haalt brevet
Marcel van Marle, onze drone-spcialist, wilde natuurlijk ook een keer zijn brevet halen voor de "gewone" motorkist. Zijn zoon Brent ging hem al eens voor. Maar op deze zwoele zaterdag is het dan zover en haalt Marcel met zijn Fun Cub zonder problemen zijn brevet. Proficial Marcel! Het is overigens weer eens zo'n heerlijke vliegmiddag. Paul Weierink vliegt zijn zelf gebouwde Big Lift van bijna 10 kilo voor het eerst in en met succes! Het is nog wel wat wennen bij het landen, maar inmiddels zet Paul de 10 kilo kist als een "eitje" op het veld. Bekijk het filmpje van de allereerste vlucht. Op deze zaterdag gebeurde er ook nog iets onverwachts. Theo Lottman stuurde het volgende bericht: Vintage glider in boom
Op deze warme en windstille dag heb ik mijn arme oude Diamant (33 jaar oud) boven in een boomtop geparkeerd. De bekende inschattingsfout: dacht dat ik allang de bomenrij was gepasseerd, maar dat was dus niet zo. Eerst zelf maar eens gaan kijken in welke boom hij geparkeerd was. Het bleek boom nummer 13 (echt waar) vanaf het begin van de bomenrij te zijn. Wat te doen? Samen met Harald, Egbert en Frans de situatie in ogenschouw genomen. Al snel vielen de woorden "hoogwerker, hefwagen en brandweer" (bij Ikarus een bekende hulpverlener), maar ja, waar haal je dat op zaterdagmiddag zo gauw vandaan. Toch maar eerst kijken of er met wat jonge, vitale en vooral lange clubleden een poging gewaagd kon worden om in de boom te klimmen. Nick en Jesse (beide 2.04 m!) waren bereid een poging te wagen. Nick klom als een ervaren klimmer voorzichtig de boom in met als opstap de schouders van Jesse. Er werd een topprestatie verricht waarbij het oudje vrijwel intact (vleugels heel, en alleen twee scheurtjes in de romp) uit de boom werd getakeld! Hierbij wil ik nogmaals Nick en Jesse heel hartelijk bedanken voor de verleende service, top! We zullen er bij gelegenheid nog wel eens een pilsje op drinken. Theo Lottman. Vrijdag 10 juli 2015 Nieuwe golfplaten op onze overkapping Zeven Ikarusleden helpen Harald vandaag om alles op zijn plaats te krijgen. Er wordt natuurlijk ook even "geschaft" en een koel drankje genuttigd (zie foto hierboven), van links naar rechts het cirkeltje rond: Jos, Jasper, Ton, Harald, Jesse en Paul Heerink. Wil en Peter staan niet op de groepsfoto (zouden die nog aan het werk zijn???). Geweldig, heren! Donderdag 9 juli 2015 De poten van onze overkapping stormvast gemaakt Nu moeten de nieuwe golfplaten er nog op bevestigd worden en dat gaat morgen gebeuren met een man of 5 à 6. En dan hebben we het weer netjes voor mekaar en zitten we weer mooi droog bij een regenbuitje! Zondag 14 juni 2015 Demo-dag Het was een echt succes, deze demo-dag voor modelpiloten op ons vliegveldje. Georganiseerd door Ikarus, RC Racing Twente en Horizon Hobby had Han Daniëls als coördinator de zaakjes goed geregeld en had hij, ondanks wat onverwachte "last minute afzeggingen", een goed gevuld en afwisselend programma weten samen te stellen. De voorbereidingen begonnen deze dag al om 10:00 uur 's morgens en om 13:30 uur startte het demo-vliegen. Er waren spectaculaire onderdelen bij met o.a. de snelle kisten van vader en zoon van der Vechte en natuurlijk de prachtige schaalmodellen van de "king size"-helicopters. De bezoekersstroom kwam direct na half twee al op gang en liep de hele middag door. Er werd volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf te vliegen, vooral ook door de aanwezige jeugd. Hoewel het weer 's morgens wat druilerig begon met een heel fijne motregen, loste dat al spoedig op en werd het warempel droog en ook wat warmer, zodat jassen en truien uit konden. De hele dag verliep in een gezellige sfeer, die ook bij de demo-piloten overkwam en die dan ook graag volgend jaar weer bij ons willen terugkomen om te demo-vliegen. Een groter compliment kun je als organiserende club niet krijgen! De koffie, frisdrank en de broodjes warme worst vonden gretig aftrek en daar houdt onze club ook nog een kleinigheid aan over. Hoewel Han het leeuwendeel van deze dag voor zijn rekening heeft genomen, wilde hij toch ook alle clubleden bedanken die meegeholpen hebben om deze dag tot een succes te maken of zoals Han zelf zei: "Wij hebben Ikarus zondag op de kaart gezet als een volwaardige modelvliegclub en daar mogen we best trots op zijn." Er zijn meer dan 70 foto's gemaakt op deze demo-dag en om een indruk te krijgen moet je beslist eens even de dia-presentatie bekijken. Ook kregen we van een bezoeker, René Bergboer van modelvliegclub "De Vrije Vlieger", een heel aardig YouTube-filmpje over deze Demo-dag toegestuurd. Dinsdag 9 en woensdag 10 juni 2015 Herstel stormschade aan onze overkapping Zoals bekend, was onze overkapping tijdens de stormen in het voorjaar voor een deel uit de grond gerukt en waren de kunststof golfplaten ook van de constructie losgescheurd. Best wel de nodige schade, die wij niet verzekerd hadden. Herstel moet dus uit onze clubkas betaald worden, maar er zal ook binnenkort gekeken worden of onze opstallen niet voor een redelijk bedrag verzekerd kunnen worden. Enkele actieve clubleden togen deze dagen aan de slag om de overkapping weer in de oude staat terug te brengen en de nodige extra verstevigingen aan te brengen: Even moet mij wat van het hart. Nu de ruw-bouw van het afdak na noeste arbeid staat, zou ik het terecht vinden dat hier even als 'clubnieuws' aandacht aan geschonken wordt. Belangeloos hebben vooral Harald en Marcel diverse avonden van 18.30 tot bijna 22.00 uur heel hard gewerkt om deze klus te klaren. Er mag gerust gezegd worden dat zij voor 99% deze klus geklaard hebben. Vergeet daarbij ook niet dat al het materiaal opgehaald, opgeladen en naar het veld gebracht moest worden. Daar ook weer het afladen, enz. Het lijkt zo simpel als je het afdak ziet staan, maar er zijn halsbrekende toeren uitgehaald om alles een beetje haaks en vooral om de balken bovenop de 'liggers' te bevestigen. Op je knieën over 2 balken kruipen met een accuboor in je hand, omdat het domweg niet anders kon. En dat alles zonder gemor of gezeur. Ik heb diep respect voor deze 2 heren. En zoals op een twentse reclame vaak te horen is; ' Ze zeggen wat ze gaan doen, MAAR DOEN OOK WAT ZE GEZEGD HEBBEN'. Veel lof voor deze twee heren. Ook Nick heeft noeste arbeid verricht, door de aanvliegroute wat minder 'turbulent' te maken en is hier ook tot in de late uurtjes mee bezig geweest, daarbij ook op een avond geholpen door Jeroen. Dus de slootkant aan de kant van het maisveld ligt er super bij. Nu onze Peter helaas ernstig met zijn gezondheid sukkelt, is Ton Butterhof extra op zijn fiets uit Almelo gekomen om het veld te maaien en op die manier te zorgen dat het er netjes bij ligt voor zondag. Top gedaan Ton. Dit moest mij toch even van het hart, want 'vele handen maken licht werk' ging hier niet helemaal op. Met vriendelijke groet, Wil Domingo Bescheiden als Wil is rept hij niet over zijn eigen werkzaamheden, maar er mag gezegd worden dat ook hij erg veel werk heeft verzet! Volgende week worden de poten van betonpoeren voorzien en komen er nieuwe dakplaten op. Wie daarbij helpen wil kan het beste even met Harald contact opnemen over wanneer en hoe laat hij deze werkzaamheden gepland heeft. Het gaat inderdaad sneller als er wat "meer handjes" zijn, zoals Wil terecht heeft opgemerkt. Zondag 7 juni 2015 Over een week: Demo-middag op 14 juni Zoals de meesten van jullie al wel wisten staat ons komende zondag een heel interessante en spectaculaire demo-middag te wachten op ons eigen vliegveldje. Voor het geval dat je er niet meer aan gedacht had is dit herinnerings-bericht. Op zondag 14 juni organiseert modelvliegclub Ikarus in samenwerking met RC Racing Twente en Horizon Hobby een demonstratiemiddag waarbij vele onderdelen van het modelvliegen te zien zulllen zijn. Er zullen de volgende demonstraties gegeven worden: ● Grote modelvliegtuigen, zowel brandstof als electro ● Zwevers, zowel aan de lier als sleep ● Helikopters, zowel electro als turbine ● DLG zwevers ● Drones Tevens zal het wedstrijdteam van F5J Oost een demonstratie geven. Deze (besloten) demo-middag is bedoeld voor modelpiloten. Niet alleen onze eigen clubleden zijn daarbij welkom, maar ook alle clubleden van modelvliegclubs uit de regio zijn uitgenodigd om te komen kijken en contacten te leggen. Voor belangstellenden is het mogelijk om ook eens zo'n groot model te vliegen via het "leraar/leerling-systeem". De middag begint om 13.30 uur en zal duren tot ongeveer 17.00 uur. Er zal een bescheiden catering op het veld aanwezig zijn. De voorbereidingen beginnen al om 10:00 uur en hoewel zich daarvoor al enkele clubgenoten als vrijwilliger hebben aangemeld zouden we het op prijs stellen als er nog wat meer mankracht op het veld aanwezig zou kunnen zijn. Dus wat let je? Het belooft een boeiende, informatieve en vooral ook gezellige dag te worden, dus kom allemaal zondag naar ons vliegveldje! Han Daniëls, activiteiten-coördinator. Zaterdag 6 juni 2015 Fantastisch vliegweer Dit zijn dus de fijnste vliegdagen: mooi zonnig weer met wat wolkjes, niet te warm, een rustig windje en een gezellige sfeer op ons veld. Egbert's Beaver krijgt zijn maidenflight voor de kiezen en dat verloopt uitstekend. Wat een prachtig model met zijn 2,80 meter spanwijdte! En dan ook nog alles elektrisch! Zie ook zijn bouwverslag. Zondag 10 mei 2015 Veel thermiek op moederdag Het is weer eens zo'n heerlijke thermische middag en hoewel veel piloten "moederdagverplichtingen" opgelegd hebben gekregen, zijn er toch ook een aantal begripvolle moeders, die de hand over hun hart hebben gestreken en hun "kinderen" naar het vliegveld laten gaan. En het wordt een waar genot voor de zweefmodellen. Hoewel het in 't begin van de middag nog niet spectaculair "omhoog" wil, ontwikkelt zich daarna heerlijke thermiek en is Paul er eens even lekker voor gaan zitten. Zijn Amigo gaat zo voortvarend omhoog, dat het model plotseling verdwijnt in een wolk. Maar met de remkleppen vol uit komt zijn zwever gelukkig iets verderop weer uit de wolk tevoorschijn... Wel even schrikken! Maar het belooft een goede tijd te worden voor onze duurzweeftrofee, waarvoor Jos Bekhuis vorige week een tijd van 27 minuten en 32 seconden liet klokken. Paul evenaart die tijd op 2 seconden na! Hoe krijg je zoiets voor mekaar! Wel even balen natuurlijk, maar zo blijft het wel spannend en het jaar is nog lang... Donderdag 7 mei 2015 Regenboog Het is nogal wisselend weer op deze donderdagmiddag. Zowel zon als regen wisselen elkaar geregeld af en soms zijn ze tegelijkertijd aanwezig. Geen wonder dat er dan ook wel eens een regenboog te zien is. Maar ondanks deze wisselende weersomstandigheden wordt er toch volop gevlogen. We willen dit sfeerplaatje niemand onthouden. Foto: Paul Weierink Zaterdag 2 t/m 8 mei 2015 Hellingvliegen in het Sauerland Het is meer een traditioneel jaarlijks familie-uitje dan een Ikarus-aangelegenheid, maar toch wel leuk om te vermelden, omdat er wel 3 Ikarus-piloten (Bert, Frits en ik) plus mijn zoon op de helling staan te genieten. We hebben inmiddels door de jaren heen een goede verstandhouding met de locale boer, zodat we hier met toestemming onbezorgd kunnen vliegen. Hoewel de wind de meeste dagen nogal nadrukkelijk aanwezig was met kracht 5 tot 8 (!), hebben we toch ook nog tussendoor heerlijk relaxed kunnen vliegen op sommige dagen. Ditmaal geen uitgebreide foto-reportage, zoals bijv. uit 2010, maar gewoon een sfeerplaatje van mijn kleinzoon Lenn, die o zo graag zijn vader's model (een 2 meter ASW-19 van Steinhardt) zou willen vliegen, maar het pilootje in spé is nog maar 3 jaar en wij konden hem na "lang overleg" toch laten afzien van zijn eerste vlucht... Jammer, hè!? Frans Hoppenbrouwer P.S. Nou... één fotootje dan van de mooiste dag van onze week (4 mei): Zaterdag 2 mei 2015 Fraaie zweeftijd van Jos Het blijkt op deze dag aardig thermisch te zijn en dus een regelrechte uitdaging om weer eens een fraaie zweeftijd te scoren voor onze duurzweeftrofee. Jos Bekhuis doet een poging met zijn Vitesse en scoort zowaar een tijd van bijna een half uur: 27 minuten en 32 seconden. Paul Heerink klokte deze tijd. Hij staat daarmee momenteel aan de kop in de scorelijst van 2015, zie Hoppenbrouwer-Trofee. Zaterdag 25 april 2015 Bestrating hersteld, veiligheidshekken geplaatst, keuringsmiddag Het weer zit deze dag een beetje tegen. Het is overwegend droog, maar ook af en toe een beetje motregen. Niet echt een ideale dag om modelkeuringen en geluidsmetingen te houden. Er zijn dan ook niet erg veel piloten aanwezig. Maar daarom niet getreurd, want er worden ook andere noodzakelijke klussen verricht, zoals het herstel van ons terras, dat door enkele konijnenfamilies op meerdere plekken behoorlijk was ondermijnd. En ook de afscherming van ons terras met een viertal bouwhekken is ter hand genomen, zodat een ieder veilig en onbezorgd op het terras kan vertoeven als er gevlogen wordt. Veiligheid staat nu eenmaal hoog in ons vaandel! De geluidsmetingen zijn verricht op twee modellen met ook twee geluidsmeters. Herman had een (hele dure) professionele geluidsmeter geleend van een ex-collega en we hadden natuurlijk onze clubmeter. Beide deden elkaar niet veel, dus kan onze clubmeter voortaan gebruikt worden. Er zijn 4 loodrecht op elkaar staande metingen gedaan op 7 meter afstand rondom het model dat op een "bok" staat met een hoogte van 1,20 m. Het gemiddelde dient dan onder de norm van 80 dB(A) te liggen. Helaas zijn de gedane metingen slechts benaderingen, want de omstandigheden zijn eigenlijk niet zoals het hoort. Er is namelijk sprake van een model zonder vleugels, een beschadigde prop (gescheurd) en personen bij de bok om het model vast te houden (voor alle zekerheid). En dat zijn factoren die de meting helaas beïnvloeden. We moeten ons daar nog maar eens over beraden voor de volgende keuringsdag op 23 mei a.s. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om de "snelle meetmethode" toe te passen: het model op de grond, meten aan beide zijkanten van het model op 3 meter afstand op 30 cm boven de grond. Het geluid dient dan onder de 94 dB(A) te liggen. Hopelijk hebben we de volgende keuringsmiddag op 23 mei a.s. wat beter weer.
Zondag 19 april 2015 Een heerlijk zonnig vliegmiddagje
Donderdag 9 t/m zondag 12 april 2015 Hellingvliegen in het Sauerland bij Hesborn en omgeving. Het stond al heel lang in de planning. Een lang weekend naar het Sauerland om te hellingvliegen. En nu is het dan zover. Zo'n 10 Ikarus-piloten nestelen zich in het Sauerlandse dorpje Hesborn in een bekend apartementencomplex (zie Sauerland 2013). Onder deze foto-impressie schrijft Paul er een leuk verslag van. Gewoon effe lezen!
Verslag van ons lange weekend Hellingvliegen in het Sauerland. Donderdag 's morgens vroeg begonnen met koffie en cake bij Harald. Auto's ingedeeld en rond half negen op pad. Net voor de middag aankomst in Hesborn en nog geen uur later al onderweg naar de Homberg skipiste bij Züschen. Helaas wat weinig wind maar af en toe wel wat thermiek. Tenslotte naar ons apartement waar Jeroen 's avonds voor een heerlijke maaltijd had gezorgd met een moot zalm en gebakken aardappels. Vrijdag rond 11.00 uur eerst richting Neuastenberg gereden, maar hier stond de wind dwars op de helling dus daar niet gevlogen. Toen maar weer naar de Homberg. Iets meer wind maar ook een gekke soort valwind waardoor het soms lastig vliegen was. 's Avonds na het eten (Lasagne) op de kleine weide gevlogen vlak bij het apartement. Hier konden we met de lichtste kistjes net blijven hangen. We zagen daar ook een heuvel een eind verderop die Harald ging verkennen. Het was al bijna donker toen Harald terug kwam met de mededeling dat deze Hang veelbelovend leek. Zaterdagmorgen naar deze hang gereden, maar mede door de harde wind konden we hier echt gaan hellingvliegen. Wel een geweldige stek maar door diverse bomen achter ons erg moeilijk om te landen. Wel een perfecte wind om te hellingvliegen en we konden hier ook enorm hoog komen. Dit was echt hellingvliegen, heerlijk! 's Middags richting vliegclub Bromskirchen gereden, maar daar was jammer genoeg niemand aanwezig. We mochten daar niet alleen vliegen dus maar weer weggegaan. Iedereen naar het appartement behalve Martijn en Jaap, want die wilden een andere veelbelovende helling gaan onderzoeken die we in de verte zagen liggen. Net voor het eten (runderhachee met rijst) kwamen ze dolenthousiast terug, want ze hadden de helling gevonden met ideale ligging en omgeving om te landen. Een droomplek voor zuid- tot zuidwestenwind. Met een boer gesproken en toestemming gekregen om daar te vliegen. Diezelfde avond er nog heen om hier te vliegen met zijn allen. Perfect, wat een ongelofelijk mooie plek! Zaterdagmiddag moesten door verplichtingen Albert en Paul Heerink ons helaas verlaten. Iedereen vond dit jammer want we waren inmiddels een hele hechte groep geworden en hebben tussendoor enorm gelachen en veel plezier gehad. Met de nodige borrels werd het elke avond nachtwerk en gingen we pas na 2 uur slapen...! Zondagmorgen wilden Jaap, Han en Martijn naar huis en zijn de overgebleven piloten (Harald, Hans, Jeroen en Paul) naar de droomhelling gereden om daar nog een aantal uren heel erg te genieten. Wat een mooie wind en wat een mooie helling! Tegen 14.00 uur het spul ingepakt en rond 17.30 waren we weer thuis. Al met al een heel erg gezellig weekend, waarbij we uren en uren echt helling hebben gevlogen, wat ontzettend genieten was. De ligging van de helling houden we geheim, maar gaan er volgen jaar als eerste weer heen! Nabeschouwing In ons vorige Sauerland weekend (in oktober 2013) konden we door gebrek aan wind bijna niet hellingvliegen en moest alles met de motor aan naar boven. Nu was dat wel even anders. Wat een wind en wat een lol op die laatste dagen! Het echte hellingvliegen is toch wel even wat anders dan met de motor omhoog. De drijfveren van deze club waren echt wel Jaap en Martijn. Ze wilden hoe dan ook hellingvliegen. Met een aantal tips van vooral Martijn heeft op het laatst toch iedereen wel helling gevlogen. Hans had het ook veel vaker gedaan, maar door een hobbystop van 10 jaar kwam hij toch een beetje met roestige duimen te zitten en ging het sturen hem lastig af. Paul Heerink is enorm gegroeid en was op het laatst een hele show aan het geven met zijn Swift op de kop :-). Echte zware crashes hebben we niet echt gehad maar Harald kon het niet laten en er moest er toch eentje de boom in, lol. Jeroen stond in het begin met knikkende knieën maar al gauw was hij niet meer uit de lucht te slaan met zijn Smaragd. Nick (zaterdag nagekomen) was indrukwekkend met de Meribel en de Ridge Runt bezig. Met 3 seconden motorloop bleef hij met gemak 3 kwartier boven. Albert, Han en Paul Heerink hebben de Easy Gliders flink aan de tand gevoeld maar door hun lage gewicht waren ze toch lastig te landen. Ikzelf heb in het begin veel met de Cirrus 75 gevlogen maar iets zit er niet goed aan de stuurkabel naar het pendelroer, daarom de Cirrus later niet meer gebruikt. Op zondag heb ik door de zwakkere wind heerlijk kunnen fladderen met mijn Amigo, deze ging zelfs zonder motor zo omhoog. Maar we zijn er nu wel achter dat je voor het echte hellingvliegen een DLG of zoiets nodig hebt om er optimaal gebruik van te maken. Gelukkig had ik een DLG-tje van Jaap overgenomen (De Fling van Great Planes) en met dit ding heb ik echt uren lol gehad! Paul Weierink. Er is inmiddels een mooi filmpje van de Hesborn-belevenissen samengesteld door Jaap. Vrijdag 3 april 2015 Stormschade op ons vliegveldje.
Zondag 8 maart 2015 Een eerste echte lentedag...!
Zondag 8 maart 2015 Het F5j-team Oost Deze foto kreeg ik weliswaar op 8 maart toegestuurd, maar is al enige tijd daarvoor genomen. We zien de F5j-zwevers van Jaap (links met Explorer, spanwijdte 4 meter), Martijn (rechts met Aspire, spanwijdte 3,70 meter) en Harald (zittend met Explorer 3,80 meter). Zij doen alle drie mee aan de F5j-wedstrijden en doen dat zeker niet onverdienstelijk. Ze dragen zelfs een jas met op de achterkant de tekst: F5j-team Oost. Wie meer wil weten over deze tak van sport klikt even op www.f5j.nl Van de maiden-flight van Martijn's Aspire heeft Jaap een mooi filmpje gemaakt. Zaterdag 28 februari 2015 Anti-vogelschermen We hadden echter nog het (bouw)veiligheidsnet op een rol liggen en dat kan uitstekend dienst doen als afscherming van alle "open" balken. Harald, Jos en Wil maken het deze zaterdagmiddag "even" voor elkaar. Zij hebben het groene kunststofgaas onder tegen de balken gespannen, getuige de foto's. Ook de kruiwagen is volgens afspraak aangeschaft (de bak is van kunsstof, dus geen stenen mee vervoeren, alleen gras!). Donderdag 5 februari 2015 Paul en Nick konden het niet laten... Paul en Nick hadden al een maand niet meer gevlogen! Al die nattigheid, wind en sneeuw van de afgelopen weken hadden hen danig dwars gezeten. Daarom moest het vandaag maar weer eens gebeuren, ondanks een temperatuur van om en nabij het vriespunt en een fris windje, zodat het nog kouder leek! Het veld bleek er vrij goed bij te liggen. In het midden een beetje nat maar geen echte plassen. "Heerlijk om weer eens te vliegen," vonden Paul en Nick.
Dinsdag 13 januari 2015 Lang weekend hellingvliegen gepland op 9 t/m 12 april. Eind vorig jaar moest vanwege het slechte weer het geplande hellingvliegweekend worden afgelast, maar nu is er voor in het komend voorjaar wederom een hellingvlieg-weekend gepland. Wanneer: Donderdag 9 april t/m zondag 12 april 2015. Organisatoren: Jeroen van Wanrooij en Paul Weierink. Locatie: Sauerland (omgeving Hesborn). De kosten zullen zo laag mogelijk worden gehouden door 1 á 2 apartementen te huren in Hesborn, waar we als groep in gehuisvest worden, gezellig bij mekaar. Voor meer info kun je even met Jeroen of Paul bellen. Er gaan al een aantal clubgenoten mee, die zich in het najaar van 2014 al hadden opgegeven, maar volgens de organisatoren zouden er nog wel enkele leden meer meekunnen. Op het moment van dit schrijven is de groep al 10 man sterk. In 2013 is voor het eerst zo'n hellingvlieg-weekend georganiseerd en wie nog eens even wil zien hoe dat er toe ging kan terecht op onze nieuwspagina 2013 in de maand oktober. Daar staan video-filmpjes en dia-series van alle dagen. De groep (zie foto hierboven) was toen 8 man groot. Zondag 4 januari 2015 Voor het eerst weer vliegen dit jaar! Het nieuwe jaar is nog maar net aangebroken of de eerste de beste zonnige dag wordt door een aantal piloten aangegrepen om hun eerste vluchten van dit jaar te maken. Het is koud, niet meer dan 5 à 6 graden, maar de "die hards" malen daarom en komen gewoon naar ons vliegveldje. Je zou bijna zeggen, dat het seizoen al weer is losgebarsten!
|